ZETApress

hírportál

Vonattal Ferihegyre

Két hét múlva vonattal is eljuthatunk Ferihegy 1-re, tudtuk meg a MÁV ZRt. és a MÁV-START közös sajtótájékoztatóján. Az állomás műszaki átadására július 12-én kerül sor, a vonatok pedig már másnap megállnak ott. Egyelőre csak a félóránként közlekedő személyvonatokkal érhetjük el a repteret, de szeptembertől az IC-k sem fognak megállás nélkül átrobogni.

Kérdésemre a vezérigazgató úr elmondta, hogy különleges díjszabást nem vezetnek be, hanem az adott vonatra érvényes tarifát alkalmazzák. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy mindkét vonattípuson meg kell venni a Nyugati pályaudvartól Ferihegyig tartó húsz kilométeres távolság menetjegyét, melyen felül az IC-ken meg kell még venni a több száz forintos pótjegyet is. Ezzel a kényelmet, a pluszszolgáltatást kell az utóbbin megfizetni.

A vezérigazgató hozzátette még, hogy aki nem akar többet fizetni, az a lepusztult személykocsikban utazhat. Jó véleményen van saját kocsiparkjáról, mondhatom! Igaz, most változtatni akarnak ezen, s a MÁV-START vasárnapi startja után nem csak a járműpark, de az infrastruktúra fejlesztését is tervezik. Létrehozták az utasbarát Magyar Vasúti Hivatalt, amely mintegy civil kontrollként működik. A panaszokat is mielőbb, 15 napon belül akarják kivizsgálni.

Az IC-k késése esetén ezentúl nem harminc, hanem már 15 perc után fizetik vissza a pótdíjat, s a pénzre sem kell már várni olyan sokat. Csak vis maior esetén tagadják meg a kártérítést, de ebbe a kategóriába sem a lepusztult pályatest, sem a lerobbant mozdony nem számít bele.

A MÁV-START új vezérigazgatójával, Mosóczi Lászlóval kilenc havi, március 31-ig szóló szerződést kötött a felügyelő miniszter. Jövő év elején nemzetközi pályázatot írnak ki a posztra. Ha a bécsi Operát vezetheti svájci dirigens, miért ne irányíthatná európai szakember a magyar vasutat? ? kérdezett vissza Kóka János az okokat firtató kérdésre. A vonatok tisztaságára is nagyobb súlyt fektetnek. A jelenlegi takarítógép-park 4 fok alatt nem működik, így télen nem használható. Helyettük 12-15 zártrendszerű, környezet kímélő takarítógépre van szükség.

A régióknak az eddiginél is nagyobb szerep jut. Ők fognak azokkal az új cégekkel szerződni, akik a szerelvények belső tisztítását végzik. A menetrendekre is helyi szinten fognak javaslatot tenni. Mivel sok helyen megszűntek a szárnyvonalak, s a meglevőknél is csökkenthető a vonatközlekedés, a Volán vállalatokkal kompatíbilis menetrendeket kell kidolgozni. A miniszter eloszlatta azt a tévhitet is, hogy újabb vonalak megszűntetése várható. Ilyet egyelőre nem tervezünk, válaszolta kollégánk kérdésére.

Szóljon hozzá!