ZETApress

hírportál

Megállt a löszfal

A MÁV sikeresen megállította a löszfal mozgását. Holnap üzemkezdettől újból megindulhat a vonatforgalom a 29. számú észak-balatoni vasútvonalon Csajág és Balatonkenese között. Az érintett szakaszon azért vált szükségessé a forgalomszüneteltetés, mert március elején jelentősen megsüllyedt a pályatest mintegy 100 méter hosszban a vasút melletti löszfal csúszása miatt.

A Balatonkenese és Balatonakarattya közötti vonalszakaszon évtizedek óta visszatérő problémát jelent a magaspart lassú mozgása. A közvetlenül a vasúti pálya mellett található löszfal csúszása már többször megrongálta a vasúti pályát és az alépítményt, aminek következtében többször sebességkorlátozást kellett bevezetni.

A MÁV Zrt. munkatársai a március elsejei pályamesteri bejárás során a sínszálban mintegy 5 cm-es függőleges elmozdulást tapasztaltak, ami néhány nap alatt tovább nőtt, valamint megsüllyedt a pályaszint is. A vasúttársaság ? a maximális biztonságot szem előtt tartva ? azonnali hatállyal 10 km/h-s ideiglenes sebességkorlátozást rendelt el, és zúzottkőpótlást, illetve teljes vágányszabályozást hajtott végre. A talajmechanikai és geotechnikai vizsgálatokat végző szakemberek a vízadó talajrétegek megcsapolását, valamint a pálya alatti csúszófelületek kiinjektálását javasolták.

A fokozott ellenőrzések során a MÁV Zrt. geodéta csoportja megállapította, hogy a fölmozgás tovább károsította a vasúti pályát: vízszintesen már 14 cm-es, függőlegesen 5 cm-es elmozdulását, valamint a rézsű folyamatos és egyre felgyorsuló mozgását mutatták ki. Mivel a földcsuszamlások kritikussá váltak, a vonatforgalmat március 8-tól szüneteltetni kellett a vonalon. A vasúttársaság a lezárás időszakában vonatpótló buszokat állított forgalomba Csajág és Balatonkenese között.

Holnaptól ismét járnak a vonatok Csajág és Balatonkenese között

A kialakult helyzetet az önkormányzati területen található ellenőrizhetetlen földtömeg fokozatos szilárdságvesztése, a löszfal megcsúszása idézte elő. A problémát a pályafelügyeletet ellátó munkatársaknak nem volt lehetőségük korábban észlelni, mivel az a felszín alatt történt a lenti rétegek állapotromlása és lassú alakváltozása miatt.

A pályaszakasz ideiglenes lezárása után a MÁV Zrt. és a MÁVGÉP Kft. munkatársai azonnal megkezdték a helyreállítást. A munkálatokat eleinte a zord időjárás, majd a technológiai eljárás során bekövetkezett újbóli földcsuszamlás is nehezítette.

A folyamat több munkafázisból állt. A szakemberek először a mozgó földtömeg ideiglenes megfogását szolgáló szádfalat verték le, ezután kerülhetett sor a talajban található vízrétegek megcsapolására. Ezt követte a vágány alatti összerepedezett földtömeg 6 méter mélységig, geopur habbal történő kiinjektálása, majd a vágány végső helyreállítása. A szakemberek az injektálást követően vízszintes fúrások segítségével kamerás vizsgálatot is végeztek az alépítményben esetlegesen előforduló üregek feltárása érdekében. A forgalom visszaállításának lehetőségét a mai napon elvégzett terheléses vizsgálatok is alátámasztották.

A MÁV Zrt. holnap üzemkezdetkor ismét átadja a forgalmat Csajág és Balatonkenese között, így az utazóközönség a húsvéti hosszú hétvégén már átszállás nélkül utazhat a Balaton északi partján. A jelenlegi megoldás azonban csak ideiglenes helyreállítást jelent, amelynek összköltsége a váratlanul bekövetkezett újabb talajmozgás okozta többletmunka miatt meghaladja az ötvenmillió forintot.

A végleges helyreállítást a löszfal csúszásának megállítása jelentené, az erre vonatkozó kivitelezési tervek készítése folyamatban van. A tervezett mélyalapozási megoldást a vasúti pálya terheinek áthárítása jelentené a mélyen fekvő, már nem mozgó altalajra. Ennek a műszaki megoldásnak a várható összköltsége meghaladhatja a 400 millió forintot.

Előzmények

Az 1900-as évek elején már a vasúti pálya építése sem volt problémamentes. A Balatonakarattya ? Balatonkenese környéki magas-part mozgása több szelvényben vezetett nyomvonal-változáshoz. A vasútüzem biztonsága érdekében az utóbbi évtizedekben is jelentős építésekre (löszfal stabilizálásra) került sor. (Pl. 1962-ben 120 m hosszban történt löszfal-csúszás miatt nyomvonal-korrekció, 1998-ban pedig 250 m hosszban történt löszfal-stabilizálás).

Legutóbb 2007 októberében végzett a vasúttársaság munkálatokat a Balatonakarattya ? Balatonkenese közötti vonalszakaszon a pályamozgások megelőzése és az akkori sebességkorlátozás megszüntetése érdekében. A vágányzóna alatt 3,5 m mélységig cserélték ki a szakemberek a kedvezőtlen tulajdonságú alépítményt. A munkák végeztével a pálya állapota miatti sebességkorlátozás megszűnt.

A MÁV Zrt. 2008-ban Balatonkenese Önkormányzatával közösen pályázatot nyújtott be a terület ismert problémáinak megoldása érdekében a magas-parton vezetett pályaszakasz dinamikus hatásainak mérséklésére. A pályázatot első körben elutasították. A döntés ellen az önkormányzat fellebbezést nyújtott be, amelynek elbírálása jelenleg is folyamatban van.

Szóljon hozzá!