ZETApress

hírportál

Újabb öt IC-kocsi újul meg

A MÁV Zrt. tovább emeli a szolgáltatási színvonalat és távolsági járatainak minőségét, így jövőre a teljes GOSA járműpark megújulva szállítja az utasokat. Az InterCity-kocsik felújítását – közbeszerzési eljárás keretén belül – a horvát TZV Gredelj cég végzi el egy év alatt. A 2,2 millió eurós szerződést a cégek vezetői a mai napon írták alá, tudtuk meg Sajtóosztályuktól.

A vasúttársaság még 1989-ben vásárolt az akkori Jugoszláviában működő GOSA járműgyártól húsz nagysebességű személykocsit a nyugati irányú nemzetközi forgalom lebonyolítására. Ezek voltak a MÁV első közforgalmú személykocsijai, amelyekhez gyárilag tartozott klímaberendezés és gépi mozgatású feljáróajtó. A 200 km/órás legnagyobb engedélyezett sebességük lehetővé tette, hogy folyamatosan közlekedhessenek magyar személykocsik a Nyugat-európai nemzetközi vonatokban. A kocsik fülkés elrendezésűek, többségük másod osztályú, kisebb részük vegyes első és másod osztályú.

A húsz kocsit a későbbiekben más gyártóktól több is követte, jelenleg mintegy 150 darab nagysebességű, nemzetközi forgalomra alkalmas személykocsi van a MÁV állagában. Időközben azonban ezek a kocsik elavultak, esztétikai és műszaki felújításra szorultak, ezért a kétezres évek elején döntés született a kocsik felújításáról. A kocsik többségének főjavítására már sor került a horvátországi, zágrábi TZV Gredelj doo. vállalat kivitelezésében.

Az utolsó öt kocsi felújítására a MÁV Zrt. tavaly szeptemberben hirdetmény közzétételével induló tárgyalásos közbeszerzési eljárást indított, amelyre két érvényes jelentkezés érkezett. A vasúttársaság mindkét jelentkezőt felkérte ajánlattételre. A tárgyalások végeztével a végső ajánlatok értékelése alapján március 26-án történt meg az eredményhirdetés, amely alapján a MÁV Zrt. a győztes TZV Gredelj doo. vállalattal köt szerződést. A szerződés értéke 2,2 millió euró, mintegy 550 millió forint, amelyet a vasúttársaság Eurofima támogatásból finanszíroz.

A főjavítás a kocsi eredeti, gyártáskori paramétereinek visszaállítását célozza meg, valamint magában foglal néhány korszerűsítést is. Ez utóbbiak közé tartozik a zárt rendszerű WC beépítése, korszerűbb klímaberendezés, feljáróajtók és hangos utastájékoztató berendezés beszerelése. A kocsik jövő nyáron állnak forgalomba a nemzetközi és a belföldi IC vonatokban.

A MÁV ZRt. az elkövetkező években nagymértékben fejleszteni kívánja az IC-járműállományát, ezért további 185 darab IC forgalomra alkalmas jármű kialakítását tervezi a régebbi szállítású, jelenleg gyorsvonatokban közlekedő kocsikból. Az első tíz plusz ötven jármű felújításának közbeszerzési eljárása folyamatban van, így várhatóan jövőre már ezek egy része is forgalomba állhat.

Szóljon hozzá!