ZETApress

hírportál

Zökkenőmentes átállás

Két hónapja 24 viszonylaton vonatok helyett autóbuszok közlekednek. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium és a Regionális Közlekedésszervezési Irodák folyamatosan nyomon követik a menetrendi változások hatásait és fogadtatását ? tudatta a Sajtóiroda.

Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján kijelenthető, hogy az átállás zökkenőmentes volt, sehol nem okozott ellátási zavarokat. A bevezetett menetrendek finomhangolására ugyan volt igény és továbbra is van lehetőség, azonban a változások kapcsán a viszonylatok fele esetében semmiféle panasz nem érkezett a minisztériumhoz és a szolgáltatókhoz.

A 2009. december 13-i váltás előkészítése érdekében az ősz folyamán több körben zajlottak egyeztetések. Ennek köszönhetően a helyettesítéssel kapcsolatban felmerült problémák döntő többségére már az új menetrend bevezetése előtt sikerült minden érintett számára megfelelő megoldást találni.

A Regionális Közlekedésszervezési Irodák munkatársai az elmúlt két hónapban az új járatok utasforgalmát, a menetrendek tarthatóságát, a csatlakozások megvalósulását és a beállított autóbuszok színvonalát több alkalommal ellenőrizték.

A vonatokat kiváltó buszok kihasználtsága néhány viszonylaton ingadozó, de a járatok többsége esetében alacsony. A szolgáltatók utasszámlálásai szerint is túlkínálat tapasztalható a valós igényekhez képest. Az utasforgalom a korábban is közlekedő járatokon sem növekedett érezhetően a vasúti személyszállítás szüneteltetése nyomán. Egyes autóbuszjáratok közlekedési rendjének módosítása ezért elképzelhető.

Három kirívó példa: a Vésztő és Körösújfalu között januárban 22 alkalommal közlekedő új esti járatot a teljes hónapban összesen 3 fő vette igénybe. A Mezőfalva és Dunaföldvár között beállított három új autóbusz-járatpár december havi nettó árbevétele 6492 forint volt. Ezzel szemben a Vác és Aszód között 9 járatpárban közlekedő helyettesítő buszok 323 fős átlagos napi utasforgalma meghaladja a várakozásokat.

A járatok viszonylagos népszerűségének vélhető okai a könnyen megjegyezhető, ütemes menetrend és az összehangolt csatlakozás a környék vasútvonalaira (Vác-alsóváros, Vácrátót, Galgamácsa és Aszód megállókon). Az autóbuszok a vonattal szemben közvetlen kapcsolatot teremtenek a két város között, nincs szükség vácrátóti átszállásra. Tanítási időszakban a diákok igényeinek megfelelően több autóbuszjárat közvetlenül a váci oktatási intézményekig közlekedik.

A viszonylatokon súlyos késések, járatkimaradások nem voltak az elmúlt két hónapban. A helyettesítő autóbuszok színvonala nem marad el a szolgáltatók által más vonalakon közlekedtetett járművekétől. A Körmend és Zalalövő között üzemelő MAN és a Sáránd-Létavértes útvonalon járó Alfa Volvo buszok magasabb komfortfokozatúak a helyi Volánok egyéb autóbuszainál.

A viszonylatok fele kapcsán semmiféle kifogást vagy panaszt nem jeleztek a tárcánál, az érintett RKI-nál vagy szolgáltatónál sem. A helyettesítő buszokkal kiszolgált további viszonylatokról is csupán néhány, vonalanként 1-5 problémafelvetés, vagy változtatási javaslat érkezett.

Önkormányzati vagy szolgáltatói kezdeményezésre menetrendi egyeztetések zajlottak Godisán, Komádiban, Segesden, Tiszacsegén és Tiszaszentimrén. A megbeszélések eredményeként a Volán társaságok az indokolt helyi igényeknek megfelelően módosították vagy módosíthatják a közeljövőben menetrendjeiket. A változásokkal olyan új csatlakozások jönnek létre, amilyeneket a vasúti közlekedés korábban nem biztosított (pl. Segesd vagy Tiszacsege esetében).

A menetrendi igények felvetésének legfontosabb fórumai a Regionális Közlekedésszervezési Irodák közreműködésével hamarosan megkezdődő térségi egyeztetések. A szakminisztérium ezért arra kéri az önkormányzatokat, hogy képviselőik vegyenek részt a 2010/2011. évi menetrendek előkészítését célzó megbeszéléseken.

Szóljon hozzá!