ZETApress

hírportál

Ünnepelt a Caola

Jubileumi visszatekintés, új termékcsaládok, folyamatos márkafejlesztés volt a téma a CAOLA VIP fogadásán. A gálára egyébként nagyon személyes, az ügyfél által jóváhagyott újságírókat hívhattak csak meg, akik a 180 éves a magyar kozmetikai ipar legendáját kísérhették végig.

Hutter József szappanfőző mester 1831-ben alapította azt a gyárat, amely a következő eseménydús évszázadban létrehozta a magyar kozmetikai ipart, s amelynek egyik legidőállóbb márkája az idén január 5-étől ismét magyar tulajdonú CAOLA. A fordulatokban bővelkedő mese egészen a reformkorig nyúlik vissza, története pedig összefonódik a hazai kozmetikai ipar kialakulásával és fejlődésével. 1831-ben ? ugyanabban az esztendőben, amikor a Széchenyi István nevével fémjelzett Első Duna-gőzhajózási Társaság elindította menetrend szerinti hajóközlekedését Bécs és Pest között ?, egy pesti szappanos mester gyárat alapított a régi Váci Úton, a mai Bajcsy-Zsilinszky út 30-ban.

A magyar kozmetikai ipar Hutter József szappanfőző mester gyárával tette meg az első lépéseket, s egyben ez a vállalkozás számít a mai Caola egyik jogelődjének is. A Hutter szappangyár gyorsan fejlődött. Elsőként vezették be a gyári mintaboltban való árusítást, ahol a vevők megismerkedhettek az egyre népszerűbb Hutter-féle szappanokkal és kozmetikumokkal. A családi vállalkozás 1906-ra kinőtte addigi kereteit és részvénytársasággá alakult. 1917-ben a Hutter Rt. megalapította az Elida Magyar Illatszer és Pipereszappan Rt-t.

A Caola név születése

A XX. század elején újabb jelentős szereplővel bővült a hazai kozmetikumokat gyártók köre. Baeder Hermann külföldön tanulta az illat-szerészet és a szappanfőzés tudományát, de 1908-ban Budapesten nyitotta meg illatszer-laboratóriumát. A vállalkozás kezdeti sikereit az első világháború szakította meg, tulajdonosa is bevonult. Hazatérve a háborúból 1918-ban azonban újabb vállalkozást alapított, Baeder Illatszer Rt. néven.

Nem sokkal később született a mára jól csengő új márkanév. A gyártulajdonos Baeder Hermann gyermekét ugyanis történetesen Carolának hívták, de mivel a kislány még nem tudta helyesen kiejteni a saját nevét, amikor magáról beszélt, egyre csak azt hajtogatta: kaola, kaola. Az apa pedig ellenállhatatlannak érezve lánya szójátékát, róla nevezte el az új termékcsaládot: megszületett a CAOLA márkanév.

A piaci szárnyalás korszaka

Néhány év múlva a cég már 200 munkást foglalkoztatott, és egyre nagyobb piacot látott el a régióban: Csehszlovákiába, Jugoszláviába, Romániába és Olaszországba is exportált. A legkeresettebb Baeder termékek közé az Ovenall fogkrém, a Caola szappan és vitaminos krém, valamint az Exotic kozmetikai cikkek tartoztak. A gyárnak leányvállalata lett Aradon, képviselete Milánóban, sőt saját fiókkal rendelkezett Prágában és New Yorkban is. A második világháborút követően végül az államosítások során olvasztották be a mai Caola elődjének számító vállalatba.

Egyesülések és változások

A második világháború után felgyorsultak az események: 1961-ben létrejött az Illatszer és Kozmetikai Vállalat, amelybe számos vegyipari céget olvasztottak, többek között a Hutter Rt. alapította Elida Szappangyárat és a BIP gyárát. A létrehozott nagyvállalat a hajdani Baeder Rt. jogait is birtokolta, így 1981-ben felvehette a továbbra is rendkívül sikeres hazai márkát jelképező Caola nevet. Létrejött a szocialista Magyarország mára nosztalgikus emlékeket idéző vegyipari mamutvállalata, amelynek legendás termékei közt volt például a Baba- és a Gabi termékcsalád, illetve licenc alapján szintén itt gyártották a Nivea- és az Axe termékeket is.

A rendszerváltozást követő privatizációk, valamint a multinacionális kozmetikai cégek magyarországi térnyerése nyomán a Caola piacvezető helyzete gyökeresen megváltozott az 1990-es években. 1999-ben az EVM Rt. vásárolta meg a Caola márkanevet, míg a Caola-Alfa Zrt. vitte tovább a kozmetikai portfólió megmaradt márkáit.

A Caola jelene és jövőképe

Január 5-ével a Caola-Alfa Kozmetikai Zrt. az EVM Zrt.-től visszavásárolta a CAOLA márkanevet és a CAOLA termékcsaládot. Ezzel nem csak egy régi, jól ismert termékcsalád került ismét 100%-os magyar tulajdonba, hanem a cég neve is megváltozott: Caola Kozmetikai és Háztartás vegyipari Zrt.

Benkő László, a Caola Zrt. vezérigazgatója a jubileumi évhez kapcsolódóan hangsúlyozta: ? Külön örömöt jelent a cég menedzsmentjének, hogy a CAOLA márka visszavásárlásának időpontja egybeesik Magyarország uniós elnöksége átvételének napjával. A vállalat két új üzemcsarnok felépítésével és technológiai beruházásokkal kívánja a 180 éves tradíciót a versenyképesség fokozásának felhajtóerejévé tenni, innovációs célkitűzései értelmében újra a hazai és a régiós kozmetikai ipar meghatározó szereplőjeként folytatva a két évszázados vállalati történetet.

A Caola Zrt. jelenlegi termelési értéke meghaladja az egymilliárd forintot, termékpalettáján borotválkozó szerek, test-és hajápoló készítmények, illatosítók, dezodorok, aeroszolos készítmények, fertőtlenítő szerek, háztartási tisztító szerek és inszekticidek is szerepelnek. A Budapest XI. kerületében működő gyár versenyképességét a modernizált technológiáinak és annak a szellemi bázisnak köszönheti, melyet több évtizedes alapokon folyamatosan épít, mindvégig megőrizve azt a tradíciót melynek lényege a tisztesség, hűség és minőség.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Titkok nyomában | ZETApress

Szóljon hozzá!