ZETApress

hírportál

Megálljt a baleseteknek!

A MÁV fokozott ellenőrzést tart a közúti-vasúti átjárókban. Évente több mint 100 baleset történik a közút-vasút szintbeli kereszteződésekben, melyek többsége súlyos vagy halálos balesettel végződik ? pedig mindez elkerülhető lenne! Holnap a MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatósága az ORFK bevonásával közös kampánynapot tart a kiemelten kockázatos vasúti átjárókban.

Miközben a vasúttársaság fokozatosan fejleszti, bővíti a közúti átjárókban kihelyezett sorompóinak számát, és ezáltal biztonságosabbá teszi a vasúti pályán történő áthaladást, a MÁV Zrt. által üzemeltetett vasúti hálózaton évente mégis átlagosan 100 baleset történik a közút-vasút szintbeli kereszteződésekben. Az útátjárós balesetek az autóvezetők figyelmetlenségből, a KRESZ be nem tartásából következnek be, amelyek a személyi sérüléseken túl a vasúttársaságnak is súlyos anyagi és erkölcsi károkat okoznak.

A Magyar Államvasutak tavaly csatlakozott az Európai Unió és a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) Megállj a baleseteknek! Európa a biztonságos szintbeli kereszteződésekért! (Stop Accidents! Europe for Safer Level Crossings!) baleset-megelőzési programjához. Az akcióprogram célja, hogy 2010-ben a vasúti átjáróban bekövetkezett balesetek száma felére csökkenjen.

A MÁV Zrt. a nemzetközi program részeként a balesetek megelőzése érdekében holnap a 60 legveszélyeztetettebb útátjáróban az Országos Rendőr-főkapitányság közreműködésével közös ellenőrzést tart. Az országos kiterjesztésű akció megyénként 2-3, Budapesten 4-5 közúti-vasúti átjárót érint.

A vasúttársaság minden alkalmat meg kíván ragadni, hogy hangsúlyozza: semmi nem lehet olyan sürgős az autósoknak, hogy végül ne érjenek célba. Az elmúlt tíz év alatt több mint 1000 esetben ütközött gépjárművel vonat. A balesetek csaknem 500 halálos áldozatot követeltek. Ezért a balesetek megelőzésében a MÁV Zrt. ? túl azon, hogy folytatja sorompó programját ? azzal is segíteni kíván a gépkocsivezetőknek, hogy felhívja a figyelmet a KRESZ szabályok betartásának fontosságára, saját, és mások biztonságának megóvására. A vonat ugyanis a fékút távolságán belül nem tud megállni.

A kijelölt vasúti átjárókban a szakemberek ellenőrzik többek között a fénysorompók, csapórudak és optikák állapotát, a vasúti átjárót jelző közúti táblák, útburkolati jelek állapotát és láthatóságát, valamint a forgalomban résztvevők közlekedését. A kampánynapon a MÁV és a rendőrkapitányságok munkatársai kiemelt figyelmet fordítanak a vasúti átjáróban történő közlekedés szabályainak betartására, az átjáró megközelítésére, illetve a piroson és tiltó jelzésen történő áthaladásra.

A sorompóknál várakozó járművezetők figyelmét szóban és szórólapokkal is felhívják a fokozott balesetveszélyre, annak következményeire, továbbá a helyes közlekedési magatartásra. Minden sorompó egy lépés a biztonság felé, de a sorompó nem pótolhatja teljes mértékben az emberi figyelmet, a szabályismeretet, az előírások betartását ? tudatta a Sajtóiroda.

A vonat fékútja több száz méter

A vasúti pályán a vasúti járművek kerekei a síneken futnak. A két fém súrlódási együtthatója lényegesen kisebb, mint a közúton a gumi és az útburkolat súrlódási tényezője. A vasúti szerelvények tömege ráadásul nagyobb (egy személyszállító vonat szerelvénye 2-400 tonna, tehervonaté lehet akár 2500 tonna is), azaz a vonat fékútja többszöröse egy személygépkocsiénak. A vonat általános fékútját több mint 400-1000 méterben határozzák meg, normál fékezés esetén.

Rendkívüli helyzetben úgynevezett gyorsfékezést alkalmazva ? ez az érték egy 120 km/h sebességgel közlekedő gyorsvonatnál 5-600 méter. A MÁV Zrt. és a rendőrség már évek óta tart közös ellenőrzést a közút-vasút szintbeli kereszteződésekben, melynek köszönhetően az ellenőrzés ideje alatt, valamint az azt követő időszakban jelentősen mérséklődött a balesetek száma.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Sikeres volt a MÁV-kampány | ZETApress

Szóljon hozzá!