ZETApress

hírportál

Sikeres volt a MÁV-kampány

Jelentős sebességtúllépés, fénysorompó tilos jelzése ellenére áthajtás a vágányokon, vezetés közbeni telefonálás ? ezek voltak a leggyakoribb szabálysértések a MÁV Zrt. útátjárókat ellenőrző keddi kampánynapján, amikor a MÁV Biztonsági Igazgatósága az ORFK bevonásával közös akciót tartott a kiemelten kockázatos vasúti átjárókban. A fokozott ellenőrzés és a rendőri jelenlét elérte célját: aznap egyetlen baleset sem történt a közút-vasút szintbeli kereszteződésekben.

A Magyar Államvasutak tavaly csatlakozott az Európai Unió és a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) Megállj a baleseteknek! Európa a biztonságos szintbeli kereszteződésekért! ? című baleset-megelőzési programjához. Az akcióprogram célja, hogy 2010-ben a vasúti átjárókban bekövetkezett balesetek száma a felére csökkenjen.

Magyarországon évente több mint száz baleset történik a közút-vasút szintbeli kereszteződésekben, melyek többsége súlyos vagy halálos balesettel végződik ? pedig mindez elkerülhető lenne! Az útátjárós balesetek az autóvezetők figyelmetlenségből, a KRESZ be nem tartásából következnek be, amelyek a személyi sérüléseken túl a vasúttársaságnak is súlyos anyagi és erkölcsi károkat okoznak.

A MÁV Zrt. a balesetek megelőzése érdekében ? a nemzetközi program részeként ? 2010. március 30-án, kedden fokozott ellenőrzést tartott a 60 legveszélyeztetettebb útátjáróban az Országos Rendőr-főkapitányság közreműködésével.

Az ellenőrzés napján nem történt baleset vasúti átjáróban

Az akcióban a vasúttársaság csaknem 100 biztonsági szakértője vett részt, akik a 60 vasúti átjáróban több mint tízezer közúti jármű forgalmát ellenőrizték és hívták fel a kereszteződésben átkelők figyelmét a KRESZ betartására és a balesetveszélyre. A fogadtatás mindenhol kedvező volt, de a rendőri jelenlét ellenére is sok szabálytalanság történt.

Általánosságban megállapítható, hogy a gépjárművezetők ? megbízva a vasúti biztosítóberendezésben ? nem néznek körül a behajtás előtt, illetve a csúcsforgalomban a délutáni dugókban beragadnak a kereszteződésbe, ahol minden esetben tilos és életveszélyes megállni. A kerékpárosok szinte kivétel nélkül kikerülik a tilos jelzést mutató leengedett sorompót, de gyalogosoknál is rendszeresen előfordult, hogy átsétálnak a síneken a zárt sorompók mellett.

A leggyakoribb szabálysértések közé tartoztak a fénysorompó tilos jelzése ellenére áthajtás a vágányokon; a vezetés közbeni telefonálás; a biztonsági öv használatának mellőzése; a záróvonal átlépése, illetve előzés az átjáróban; valamint a vezetői engedélyek és a rendszám nélküli közlekedés. Az ellenőrzést végző kollégákat meglepte a gyorshajtók magas száma is, egyedül Nyíregyházán 81 esetben regisztráltak sebességtúllépést, de például Nyékládházán a megengedett 50 km/h helyett egy 116 km/h sebességgel közlekedő gépjárművet mértek be a rendőrség munkatársai.

Az esetek közül kiemelkedett az a súlyos és veszélyes szabályszegés is, amelyet Szeged Rendező pályaudvaron követtek el: a tilos jelzést adó fénysorompó előtt várakozó jármű mögül kihajtott egy személygépkocsi, és megkerülve a leengedett félsorompót nagy sebességgel áthajtott az útátjárón. A szabálysértések elkövetőivel szemben a rendőrség számos esetben kezdeményezett szabálysértési eljárást és szabott ki helyszíni bírságot, a kisebb szabálysértést elkövetők figyelmeztetésben részesültek.

Az egy időben és sok helyen végzett fokozott ellenőrzés és figyelemfelhívás tehát eredményes volt, aznap egyetlen baleset sem történt vasúti átjáróban. Az akciót a MÁV Zrt. áprilisban és májusban is folytatja egy-egy kampánynap kijelölésével ? tudtuk meg Sajtóosztályuktól.

Szóljon hozzá!