ZETApress

hírportál

Filmstúdió a Trafóban

Szeptember 17-e és 20-a között egy igazán formabontó előadás lesz a TRAFÓ Kortárs Művészetek Házában. Ezzel a programmal készülnek a kedden bemutatott Színházak éjszakájára is. Vincent de Rooij és Csilla Lakatos kiscsoportos össz-érzékszervi játékairól van szó. Az előadás 50 fős turnusokban látogatható! ? tudatta Mechiat Zina, szóvivő.

Szeptember 17-20-a között a korábban számtalan nemzetközi fesztiválon sikert arató, legendás holland Dogtroep vizuális színházi csapatában is dolgozó alkotópáros Vincent de Rooij és Lakatos Csilla alkalmi mozitérré alakítja a TRAFÓ nagytermét és környékét: a parkolóban egy félbevágott repülőgép landol, a színházterem filmstúdióvá alakul, és a nézők szeme láttára az Űrodüsszeia világát varázsolják filmvászonra és egy tál csirkelevesbe. Három produkció, élő zenei effektek, mozgóképek, szürrealista filmek kulisszáit idéző látványvilág és sajátos humor, meglepő térmanipuláció. A BOOT, az AUW! TO és a FLY, három elektronikát és vizuális színházi elemeket ötvöző, abszurd humorral fűszerezett multimédiás produkció, melyek a filmkészítés világába kalauzolják a nézőket. Fogyasztásuk erősen ajánlott!

Vincent de Rooij polihisztor performer, Lakatos Csilla táncos és Daan Mathot zenész közös előadásaikban az élő kamerahasználat, az emberi jelenlét, a vizuális és térmanipuláció eszközeivel különös utazásokra hívják közönségüket. Igazi filmes díszletek között, élőben instruált jelenetek és képvágások közepette, valós időben tapasztalhatjuk meg és leshetjük el a forgatási titkokat. Láthatjuk, hogyan válik egy matchbox filmfőszereplővé, hogyan változik mögötte a táj, és milyen road moovie kerekedhet ki egy apró autó kalandjaiból. Hétköznapi életünk kopott tárgyai válnak abszurd és humoros történetek szereplőivé, zenével, tárgyakkal, vízzel, tűzzel és elektronikával.

Az Auw!to című multimédiás performansz a filmforgatások kulisszái mögötti titokzatos világba kalauzol. A történet egy asztalon játszódik és a forgatókönyv szerint Senki (azaz a performerünk szereplővé váló két ujja) ellop egy autót, majd egy balesetben összeütközik ? saját magával, vagy talán mással. Ebben a produkcióban egyszerre lehetünk szemtanúi a filmkészítés folyamatának és az élőben születő mozgóképek azonnali vetítésének. A nézők egy változatos kelléktárral és három videokamerával felszerelt mini filmstúdióban foglalhatnak helyet, ahol egy autóbaleset képkockái a film rendezőjének és a zeneszerzőjének instrukciói révén a jelenlétükben állnak össze egy történetté.

A FLY fejben forgó, rövid, pörgős, vicces és drámai Űrodüsszeia egy tál csirkelevesről, a lidércnyomások súlytalanságáról, létezésünk köldökzsinórjáról, Ádám almájáról és az oxigénhiányról. Szereplői egy operatőr és egy zenész, kellékei különböző díszletelemek. Főhőse a végzettel találja szemben magát az általa készített leves világegyetemében.

A Boot egy Antonov 2-es típusú repülőgépben játszódik, aminek hiányzik az orra és a szárnyai. Valódi színháztörténeti kincs: a Dogtroep utolsó, Vincent de Rooij által rendezett előadásában zuhant le, s szolgált egy abszurd színházi happening díszletelemeként. A Boot című előadásban egy abszurd szárnyas oltárrá változik, ahol különféle látványosságok és váratlan események történnek. Ez az extrémitásokról szóló metaforikus performansz a magaslat és mélység, a remény és szorongás, az illúzió és vallásos (tév)hit kérdésköreit járja körbe és arra keresi a választ, hogy vajon kinek az Istene határozza meg a sorsunkat. Ellentétben Vincent de Rooij és Lakatos Csilla korábbi produkcióival, ebben az előadásban nincsenek vizuális manipulációk és videós trükkök ? a hangsúly a színpadi játékon, a jelenetváltozásokon és az optikai illúziókon van. És persze a nem mindennapi előadótéren?

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=fbhcvpZGsK0[/youtube]

Vincent de Rooij rendkívül sokoldalú személyiség, színész, tárgy-és videóművész, designer, zenész sőt kamionsofőr is, aki multimédiás performanszaiban hétköznapi használati tárgyak átalakításával teremt sajátos színpadi világot. Pályáját technikusként kezdte Amszterdamban, és 1985-ben csatlakozott a világhírű Dogtroep társulathoz, ahol betekintést nyerhetett az akcióművészet kulisszáiba. A társulat 2008-as utolsó előadását (?tobetonotbe?) pedig már ő maga rendezhette meg. Lakatos Csillával 2005 óta dolgoznak együtt, közös munkáik a Crash, a Fly, a Track, a Boot,a Look, valamint a nemrég bemutatott Vioollusion című performasz. Rendszeresen fellépnek Európában és Ausztráliában, s minden jelentősebb fesztiválon szerepelnek.

Ahogy a fenti leírásból kiderül, Vincent de Rooij bármely műfajban alkot, átértelmezi a világot. Hétköznapi tárgyakból újrahasznosított szobrokat készít, és a köztéri képzőművészet területén is aktívan alkot. A városképet egy-egy kandeláberre szerelt konyhaszekrénnyel vagy műanyag testrésszel felszerelt hajókkal színesíti időről időre. De nemcsak az urban culture / városi kultúra, és a performatív művészet jeles alakjaként ismerheti a közönség, hanem például a Peter Greenaway és felesége, Saskia Boddeke által rendezett Children of Uranium című multimédiás performanszából is, amiben Isaac Newton szerepét játszotta.Több ízben dolgozott más hazai társulattal is, így rendezett zenés performanszot a holland BOT zenekarnak is.

Lakatos Csilla Arnhemben és Budapesten tanult táncot, és 2006 óta működik együtt Vincent de Rooij-al. Közös munkáik elsősorban multimédiás videóperformanszok. Csilla, Vincenthez hasonlóan a Dogtroepban kezdte az ismerkedést a műfajjal, s azóta alkot ezen a területen. A társulatnál nem csak előadott, de épített díszletet és rendezett is. Elsősorban rövid, képekben kibontakozó történeteket mutatnak a közönségnek, szöveg nélkül, hol drámai, hol poétikusan abszurd humorral és innovatív technikával. A közös munkában nemcsak a koncepció megalkotásában és a produkciók megvalósulásában vesz részt, de ő az adminisztrátora és a kommunikációs munkatársa is a duónak.

A Dogtroep Hollandia legismertebb helyspecifikus és vizuális előadásokat létrehozó társulata volt több mint három évtizedig. Szöveg nélküli színházat teremtettek, sok zenével és különleges effektekkel dolgoztak: produkcióikban gyakran használtak tüzet, vizet és más természeti jelenséget is. 33 évig működött a társulat, minden munkájuk különleges térben játszódott. Valódi újításokat hoztak a holland színház területére. A társulat több magyar alkotót is foglalkoztatott, többek között rendszeresen dolgoztak a Trafóban is gyakran megforduló Schermann Mártával is. A magyar közönség éveken át várta, hogy a Dogtroep Magyarországon is bemutatkozzon, és ha erre a társulat megszűnése után már nem kerülhet sor, szeptemberben Vincent de Rooij és Lakatos Csilla performanszaival azonban kaphatunk végre némi ízelítőt ebből a különleges műfajból, és a Dogtroep örökségből is!

Szóljon hozzá!