VÉDA kamera
Magyarországon először épült ki VÉDA kamerarendszer vasút/út-átjáróban – derült ki 10 órakor Siófok, Szabadifürdő vasútállomáson a MÁV és az ORFK közös sajtótájékoztatóján. Fotóink a MÁV Kommunikáció felvételei.
Idén június 15-ig eddig 26 ún. idegenhibás közúti közlekedési baleset történt vasút/út-átjáróban. A 26 balesetből 7 halálos kimenetelű volt, melyben 8 személy vesztette életét, ezen kívül 3 esemény végződött személyi sérüléssel, amiben 3 személy súlyos, 7 személy könnyű sérüléseket szenvedett. Mindegyik út-átjárós baleset a KRESZ be nem tartása miatt következett be, minden esetben a gépkocsivezető figyelmetlensége okozta a tragédiákat. A balesetek számának visszaszorítása mindannyiunk közös ügye, amelyhez a közlekedési morál javulása elengedhetetlen. A MÁV-csoport és az ORFK-OBB közös akcióterve alapján Magyarországon először a MÁV vonalán, Siófok Szabadifürdőnél lévő vasút/út-átjáróban épült ki a VÉDA kamerarendszer.
A szabályszegések visszaszorítása érdekében a rendőrséggel közösen pilot jelleggel VÉDA kamerarendszer telepítését kezdték meg. Az első kamerákat egy frekventált Balaton-parti vasúti átjáróban építették ki, Siófok, Szabadifürdő megállóhely mellett, amely különösen a nyári időszakban jelentős gépjármű- és gyalogosforgalmat bonyolít. A kamerák nemcsak a tilos jelzésen áthaladó járműveket rögzítik, hanem a gyorshajtást, a biztonsági öv használatának elmulasztását és sorompórongálás esetén is bizonyító erejű felvételeket készítenek. Ez jelentősen megkönnyíti a szabálysértők azonosítását és a kártérítési eljárások gyorsítását.
– 16 éve nem történt baleset a vasút hibájából vasút/út-átjáróban, de a felelősség közös, így vasút-társaságként is mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy az átkelés biztonságos legyen. Felelősségünk közös és egy közlekedési baleset mindenkinek fáj. Minden vonat elején dolgozik kollégánk, mozdonyvezetők, akik adott esetben édesanyák vagy édesapák is lehetnek, őket is hazavárják. Mi azt szeretnénk, ha ilyen esetek nem fordulnának elő, ezért szeretnénk visszaszerezni a sorompó piros jelzésének presztízsét, ezért is dolgozunk közösen a rendőrséggel. A balesetek számának visszaszorítása mindannyiunk közös ügye, amelyhez a közlekedési morál javulása elengedhetetlen – emelte ki Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója.
– Elvégeztünk egy országos felmérést, amely során áttekintettük a közlekedési balesetek szempontjából veszélyes, vasúti átjáróval érintett helyszíneket. A MÁV-csoporttal közösen kijelöltünk 50 olyan vasúti kereszteződést, ahol a beavatkozás és az ahhoz kapcsolódó fejlesztés indokolt lehet. Elsődlegesen hat vasúti átjárót jelöltünk ki, ahol összesen tíz kamerát telepít a MÁV-csoport, amely a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat rendszerében lesz integrálva. Ezeken a helyszíneken a gyorshajtások mellett a vasúti átjáró tilos jelzésére vonatkozó szabályok megszegését is dokumentálni fogja a rendőrség – tette hozzá Oberling József rendőr ezredes, rendőrségi főtanácsadó, az ORFK Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke.
Az együttműködés részeként az ORFK-OBB és a MÁV-csoport az idei vasút-biztonsági kampányában az érzékszerveket befolyásoló eszközhasználat veszélyeire fókuszál, amely során forgalmas, veszélyes vasúti átjárók előtt, aszfaltra festett áthúzott telefon, áthúzott fülhallgató piktogramok felfestésével, valamint rajzpályázat útján készített táblák kihelyezésével hívjuk fel a figyelmet a szabályok betartásának fontosságára.
A MÁV Személyszállítási Zrt. mozdonyvezetőjének 22 éves szolgálata során 4 megrázó balesete volt, melyek egész életére rányomták a bélyeget: Fantasztikus hivatásom van, melyet imádok, egyetlen árnyoldala van az emberi figyelmetlenségből bekövetkezett balesetek, illetve az öngyilkos gázolások. 2016-ban gázoltam utoljára, de évekig tartott, amíg ezt fel tudtam dolgozni. Ha valakit elüt a vonat az nem csak személyes, hanem egy családi tragédia is, amit évtizedekig hordoz a család. Balaton parti mozdonyvezetőként mindenkit arra kérek, hogy figyeljen, nézzen körül és tartsa be a KRESZ-t – kérte Domina Barnabás.
A MÁV összesen 5460 szintbeli út-átjárót üzemeltet, melyek közül 1240-et fénysorompó, 1038-at félcsapórúd, 221-et teljes mechanikus sorompó véd, míg 2961 nem biztosított, andráskereszttel jelölt átjáró. A balesetek következményeként nemcsak emberi életek vesznek el, de a vasúti járműállomány is csökken: a megsérült motorvonatokat hosszabb időre ki kell vonni a forgalomból, sőt előfordul, hogy a jármű teljesen üzemképtelenné válik. A balesetek többórás késéseket eredményeznek, melyek naponta akár több ezer utas közlekedését is ellehetetlenítik.
Az anyagi károk is jelentősök: évente akár több százmilliós lehet. Emellett évente átlagosan 800 félsorompót törnek le a gépjárművezetők. 2024-ben 859 esetet regisztráltak, idén májusig pedig már 274 alkalommal rongálták meg a berendezéseket.
A balesetek elkerülése érdekében, óriásplakátokkal figyelmeztetik a közlekedőket vasúti átjárókban. A plakátokon felhívják a figyelmet, hogy vasúti átjáróhoz közelednek. 2024-ben minden hónapban 46 felületen jelentünk meg. Emellett a tavalyi évben 140 figyelmeztető táblát helyeztek ki a fővárosban és Pest vármegyében, melyeken olvasható a vészhelyzet esetén értesítendő telefonszám, a vasútvonal/HÉV-vonal száma és a vasúti átjáró neve. A bejelentő hívása után a segélyhívó közvetítésével a vasút-társaság munkatársai azonnal intézkedni tudnak: pontosan beazonosítják az érintett vasúti átjárót, majd az elhangzott információk alapján felmérik a helyzet súlyosságát.
Idén újabb figyelmeztető eszközzel bővült a kampány, a vasúti átjárós balesetek csökkentése érdekben az aszfaltra festett figyelmeztető piktogramokkal hívják fel a figyelmet a közlekedés közbeni telefonálás és fülhallgató használat veszélyeire, bízva abban, hogy a jól elhelyezett, élénk figyelmeztető jelzés még a képernyőre meredés közben is feltűnik. A pilot program első felfestését Budapesten a XIII. kerületben végezték el, és jelenleg a Balaton-part 43 vasúti átjárójában zajlik a felfestés.
A MÁV-csoport a rendőrséggel együttműködésben 2022-ben indította el az Érj haza biztonságban! kampányt, melynek célja a lakosság edukálása és a közlekedési morál javítása. A kampányhoz kapcsolódóan elindították a weboldalt, ahol megrázó baleseti képekkel, oktatóvideókkal és alapvető vasút-biztonsági információkkal találkozhatnak az érdeklődők.



