ZETApress

hírportál

Figyelmet az átjáróban!

Figyelmeztető piktogramok jelennek meg a vasúti átjárókban Figyelmeztető trend rajzolódik ki a COVID-évek utáni baleseti statisztikákból: növekszik az olyan, nem egy esetben súlyos, csonkulásos sérülésekkel járó vagy akár halálos kimenetelű balesetek száma a vasúti átjárókban, amelyek oka az okoseszköz- és fülhallgató-használat miatti figyelmetlenség.

A zenehallgatás, a képnézegetés vagy akár videónézés minden korosztályban megfigyelhető, de különösen veszélyezteti a fiatalokat: a balesetben érintett gyalogosok, rollerezők vagy kerékpározók között sajnos egyre növekszik a tizenéves sérültek vagy áldozatok aránya – hallottuk a Szent László úti vasúti átjárónál. Fotóink a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság felvételei.

A MÁV-csoport ezt a rossz tendenciát igyekszik megállítani, ezért mostantól a vasúti átjárós balesetek csökkentése érdekben az aszfaltra festett figyelmeztető piktogramokkal hívja fel a figyelmet a közlekedés közbeni telefonálás és fülhallgató használat veszélyeire, bízva abban, hogy a jól elhelyezett, élénk figyelmeztető jelzés még a képernyőre meredés közben is feltűnik.

Vasárnap estig bezárólag eddig 15 ún. idegenhibás baleset történt vasúti út-átjáróban. A 15 balesetből 5 volt halálos kimenetelű, melyben 7 személy vesztette életét, ezen kívül 3 esemény végződött személyi sérüléssel, amiben 2 személy súlyos, 1 személy könnyű sérüléseket szenvedett. A további 7 eseményben csak anyagi kár keletkezett. Mindegyik út-átjárós baleset a KRESZ be nem tartása miatt következett be, minden esetben a gépkocsivezető figyelmetlensége okozta a tragédiákat.

Tavaly elkezdtük baleset-megelőzési céllal figyelmeztető táblák kihelyezését Budapesten és Pest vármegyében a vasúti és HÉV átjárókban. Eddig összesen 140 darab táblát tettünk ki vasúti út-átjárókba. A figyelmeztető táblákon olvasható a vészhelyzet esetén értesítendő telefonszám, a vasútvonal/HÉV vonal száma és a vasúti átjáró neve. A pontos helyszín beazonosításához szükséges adatok beolvasásával életet menthet, balesetet és a vasúti/HÉV közlekedésben jelentős fennakadásokat előzhet meg az, aki haladéktalanul hívja a táblán jelölt telefonszámot, ha a vasúti átjáróban veszélyhelyzetet tapasztal, műszaki hibás vagy elakadt járművet lát.

A 4. éve zajló, rendőrséggel közös intenzív baleset-megelőzési kampány idén újabb eszközökkel bővül annak érdekében, hogy minél hatékonyabban hívjuk fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára. A MÁV-csoport és az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság a délelőtti sajtótájékoztatóján jelentette be Hegyi Zsolt, hogy a vasúti átjárókban aszfaltra festett figyelmeztető piktogramokkal hívja fel a figyelmet a közlekedés közbeni telefonálás és fülhallgató használat veszélyeire. – 16 éve nem történt baleset a vasút hibájából vasúti út-átjáróban, de a felelősség közös, így vasút-társaságként is mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy az átkelés biztonságos legyen. Felelősségünk közös és egy közlekedési baleset mindenkinek fáj. Minden vonat elején dolgozik egy kollégánk, mozdonyvezetők, akik adott esetben édesanyák vagy édesapánk is lehetnek, őket is hazavárják. Egy-egy baleset komoly traumát okoz, és ez sok esetben sajnos a pálya elhagyásához is vezet – emelte ki, a MÁV Zrt. vezérigazgatója.

Óberling József rendőr ezredes, rendőrségi főtanácsadó szerint kiemelt közös feladatunk a vasúti átjárókban bekövetkező közlekedési balesetek megelőzése, illetve számának csökkentése. Az együttműködésünk részeként a vasúti átjárók közlekedésbiztonságát visszatérően vizsgáljuk és értékeljük. A vasúti átjárókra vonatkozó szabályok betartását fokozottan ellenőrizzük, drónokat és civil szolgálati gépkocsikat is alkalmazva – emelte ki az Országos Rendőr-főkapitányság Rendészeti Főigazgatóság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke.

Molnár Péter elmondta, hogy 25 éves pályafutása során nyolc esetben volt gázolása, ebből két esetben gépkocsival ütközött vasúti átjáróban. A mai napig emlékszik minden esetre, kitörölhetetlen trauma számára. Egy korábbi sajtótájékoztatón ígéretet tett, hogy önkéntesként az iskolákban mesél a mozdonyvezetői szakma szépségeiről és felhívja a figyelmet a vasúti területen található veszélyekre. – Felejthetetlen csattanások, szagok, amelyeket soha nem lehet kitörölni az emlékezetünkből. Elképzelhetetlenül nehéz egy ilyen tragédia után hazamenni, és feldolgozni a történteket. Mindig nézzenek körül, vigyázzunk egymásra, hisz mindenkit hazavárnak! – mondta Péter, a MÁV-csoport egyik mozdonyvezetője.

Hövényes Sándornak egy esetben volt gázolása, egy öngyilkos személy sétált ki a vágányok közé, miközben ő egy ívből – kanyarból – jött ki a szerelvénnyel. Mélyen megrázta az eset, azonnal leváltót kért, a szerelvényt nem tudta tovább vezetni. – Nagyon nehéz leszállni a mozdonyról, elsőként szembesülni a látottakkal, örökre beleég az emberbe, felejthetetlen! – mondta Sándor, a MÁV-csoport másik mozdonyvezetője.

Kérjük a közlekedőket, hogy a vasúti átjárót mindig fokozott körültekintéssel közelítsék meg. A balesetek számának visszaszorítása mindannyiunk közös ügye, amelyhez a közlekedési morál javulása elengedhetetlen! – szűrték le a tanulságot az előadók a délelőtti angyalföldi sajtótájékoztatójukon.

Szóljon hozzá!