ZETApress

hírportál

Aluljárók felüljárókkal

Tarlós István a Budaörsi úti átadásonMa adták át a Budaörsi úti új, kétszintű közúti csomópontot, amelyet az M4-es metró beruházásához kapcsolódva építettek. ? Hosszú évek óta megoldatlan problémát zárhatunk le a Budaörsi út és környéke rendezésével ? mondta a csomópont délelőtti átadásán Tarlós István főpolgármester.

Véget értek az M4-es metróberuházáshoz kapcsolódva épült új, felszín alatti visszafordító alagutakat, biztonságos felszíni kereszteződéseket, akadálymentes gyalogos és kerékpáros aluljárót és zajvédő falat is magában foglaló csomópont kivitelezési munkái a Budaörsi úton, az M1-M7-es autópályák közös bevezető szakaszába csatlakozva. A 7,2 milliárd forintból, döntően európai uniós forrásból megvalósult beruházást Tarlós István, Budapest főpolgármestere adta át a fővárosiaknak a délelőtti projektzáró eseményen.

Egy közel tízéves előkészítési, szakmai egyeztetési, tervezési és telektulajdon-rendezési időszakot követően kezdődhetett meg 2014 augusztusában az építkezés, melynek kivitelezési munkáit nyílt közbeszerzési eljárást követően a legolcsóbb ajánlattal nyert Swietelsky Magyarország Kft. végezte a Budaörsi út Balatoni úti aluljáró és Pannonhalmi út közötti szakaszán. Az építkezés áthúzódó beruházásként, KÖZOP és IKOP közös finanszírozással valósult meg.

A szerződés műszaki tartalmát leegyszerűsítve a kivitelező feladatát képezte a víz-, a csatorna-, a gáz-, távhő-, az informatikai és távközlési-, valamint az elektromos vezetékek kiváltása, a közvilágítás kiépítése, az ideiglenes utak kialakítása, a forgalomtechnika meghatározása, a végleges állapot szerinti kétszintű csomópont megépítése végleges útpályákkal, felszín alatti visszafordító alagutakkal, a kapcsolódó közúti jelzőlámpás csomópontokkal, akadálymentes gyalogos- és kerékpáros-aluljáróval, valamint a kertészeti munkákkal és az érintett útszakaszon zajvédő fallal.

Fontos kiemelni, hogy a munkák volumene ellenére ? sebességkorlátozásokkal és terelésekkel több ütemben ? a közúti közlekedést a munkaterületen át a kivitelező mindvégig biztosította. A vállalkozónak úgy kellett tehát egy felszín alatti, nagyon összetett szerkezetet megépítenie, illetve úgy kellett ezzel párhuzamosan a felszínt is rendeznie, új autópálya-szakaszt és csomópontokat kialakítania, hogy közben Magyarország legforgalmasabb útszakaszán a forgalmat csak a lehető legkisebb mértékben akadályozta, az autósok, motorosok, kerékpárosok, gyalogosok, illetve a közösségi közlekedés járművei számára a munkaterületen át zajló közlekedést folyamatosan fenntartotta, ami rendkívül körültekintő tervezést igényelt.

A csomópontépítés kifejezett vállalás volt az Európai Unió felé, szorosan kapcsolódva az M4-es metróhoz, egyik legfontosabb céljaként javítva az új metró, a BKK, illetve a Volán-járatok, valamint a térségben épült új P+R, valamint B+R parkolók jobb elérését, ezáltal növelve a térség intermodálisát, azaz megteremtve az egyes közlekedési ágak közötti gyors, egyszerű, kényelmes és biztonságos váltás lehetőségét.

A fejlesztés hatására a közösségi közlekedés előnyben részesül, de az autósok is könnyebben érhetik el úti céljukat. Megszűntek a 7-es út becsatlakozásánál ideiglenesen kialakított ellenirányú autóbuszsávok, javult a Sasad és Őrmező közötti átjárhatóság, a főpályákon megmaradt a BAH-csomópont és a városhatár közötti átjárható kapcsolat, de új, jelzőlámpával szabályozott alcsomópontok segítségével érhetőek el az autóbusz-végállomások és a P+R parkolók, javult az M4-es metró végállomásának elérhetősége is, illetve kényelmesebbé és biztonságosabbá vált a gyalogosok és a kerékpárosok közlekedése. A csomópont kialakítása megteremtette annak a lehetőségét, hogy az egymástól az autópályák bevezető szakaszával elválasztott városrészek közvetlen kapcsolatba kerüljenek egymással ? ami a kerületi önkormányzat, illetve az itt élők régi, jogos igénye volt.

? Az összesen 85 hétig tartó kivitelezés során kicserélték a teljes közműhálózatot, megújult a közvilágítás, a befejezéssel pedig kétszintű csomópont, felszín alatti alagutak, akadálymentes átkelőhelyek, valamint zajvédő fal épült ki ? mondta Tarlós István. Emlékeztetett arra, hogy a csomópont építése kifejezett vállalás volt az Európai Uniónál, és egyik legfontosabb célja a 4-es metró, a BKV- és a Volán-járatok, valamint a P+R parkolók jobb elérésének biztosítása. A beruházásnak köszönhetően egyszerűbbé válik az egyes közlekedési ágak közötti gyors, kényelmes és biztonságos átszállás ? tette hozzá a főpolgármester.

Szólt arról is, hogy a kivitelező az építkezés során a közlekedést végig biztosította: úgy kellett egy felszín alatt is futó rendszert megépíteni, hogy közben a forgalmat csak a lehető legkisebb mértékben akadályozták. Kiemelte: folyamatosan bővül a P+R parkolók száma, jelenleg 1000 parkolóhely van már a 4-es metró kelenföldi végállomásánál, az év végére pedig mintegy 1500 parkolóhely áll majd az autósok rendelkezésére. ? A beruházással nagymértékben javulni fog Dél-Buda közlekedése, amihez a nemrég befejezett fonódó villamoshálózat is hozzájárult. A következő projekt, amit hamarosan lezárhat a Főváros, az a Széll Kálmán tér teljes megújítása lesz ? hangsúlyozta a főpolgármester. ? A fejlesztés során élhető közösségi tér születik újjá, közelebb kerülnek egymáshoz a megállók, és teljesen akadálymentessé válik a gyalogos közlekedés ? tette hozzá. A Budaörsi úti beruházás nettó 7,2 milliárd forintba került, a beruházásnak naponta 120 ezer autós látja a hasznát.

Szóljon hozzá!