Borulás a Budapest-Bamakon
Az elmúlt két napban Budapest-Bamako verseny csapatai újabb 1200 km-t tettek meg Marokkóban és Nyugat-Szaharában. Ezzel félidejéhez érkezett a 2009-es Budapest-Bamako. A 6. etap, az Assa-Smara szakasz szintén egy régi Dakar útvonalon vitte át a versenyzőket Marokkóból a politikai konfliktus övezetbe, Nyugat-Szaharába. A helyzet feszültsége miatt itt katonai kíséretet is kapott a mezőny.
A homokos gyorsasági és az idegőrlő sziklás szakaszokat az Oued Meswar sóstó kiszáradt medre követte. Villám Géza az eligazításon felhívta mindenkinek a figyelmét, hogy a sóstó mederben 140-150 km/óra sebességet is el lehet érni, de a váratlan vizes sáros szakaszok komoly veszélyt jelentenek, ezért mindenki óvatosan vezessen. Sajnos a 29-es csapatnak is ez lett a veszte. A kiszáradt sóstó meder végén egy vizes sáros szakaszban félrerántották a kormányt, és az autó felborult. Szlaukó Gábor, Szlaukó Róbert és Dr. Gönczi Viktor szerencsére csak könnyebb sérüléseket szenvedtek.
A sérülteket a korábban Ulrich asszonynak is segítő cseh Hummer Racing Team ápolónője, Kulcsár Gabriella részesítette elsősegélyben. Annak ellenére, hogy az autó totálkáros lett, az RZG Adventure Team tagjai folytatják a versenyt. A sérült, de menetképes Mitsubishi L200 80-90 km/óra sebességgel cammog Bamako felé. Szerencsére nem történt komolyabb bajunk ? nyilatkozta Dr. Gönczi Viktor, a csapat egyik tagja.
A 6. nap végén 70-es évek végén vívott háborúkból itt maradt aknamezők mellett haladt el a mezőny. Mindenkinek sötétedés előtt be kellett érni a táborhelyre. Az éjszakai vezetés ezen a szakaszon a versenyszabályok értelmében tilos volt. Itt a legkisebb navigációs hiba is végzetes lehet. A 61-es csapat ismét remekelt, és megtartotta vezető pozícióját. Turjányi János és csapata, a Go-Go Bamako Team a 6. nap végén is megőrizte első helyét. A Smara-i tábor egy időszakos nomád település peremén épült. A faluban tartózkodó vándorló pásztorokat és népes családjukat a bamakosok gyógyszerekkel, zseblámpákkal és egyéb apró ajándékokkal lepték meg.
A 7. nap tovább folytatódott a szokatlan szaharai esőzés és a kellemetlen hűvös idő. A 6. kemény nap után egy viszonylag laza összekötő szakasz várt a versenyzőkre. A nap végén mindössze egy 15 km-es speciál szakaszt kellett teljesíteni. Néhány városi geo-caching feladatot kellett megoldaniuk a versenyzőknek. Smara-ban egy eldugott pékséget kellett felkutatni, Laayoune-ban pedig egy adott tevehús nagykereskedő házát kellett megtalálni. Ezek a feladatok lehetőséget biztosítanak a versenyzőknek, hogy a helyi kultúrával és a helyi lakossággal is ismerkedjenek.
Délután rövid tengerparti vezetés után egy rozsdásodó hajóroncs volt az ellenőrző pont. Csak úszva lehetett teljesíteni a feladatot. Az esti órákban a speciális szakasz előtt egy termál hoforrás felkutatása volt a cél. A forrásról egyetlen tábla, vagy útikalauz sem tesz említést. Három óráig bolyongtunk a sivatagban, de nem találtuk ? mondta Juraj Ulrich szlovák versenyző.
Az esti táborhely a Dakhla-i öböl mellett volt, amelyet több irányból tudtak megközelíteni a versenyzők. A könnyű poros út ugyan kerülőt jelentett, de a versenyiroda lakóbusza is meg tudta közelíteni a kijelölt táborhelyet. A rövidebb úton, a tengerpart sáros homokján azonban majd fél tucat terepjáró süllyedt el tengelyig. Kérjetek segítséget a városból, csomó autó elmerült a sárban! ? hangzott a segélykiáltás a CB rádióból este 8 óra körül. Éjjel 1-ig több csörlőt tönkretettek a segélykiáltásra jelentkezők, mire minden pórul járt versenyautót kiszabadítottak a sár börtönéből.
Dr. Kőnig János, aki a futamot quad-dal teljesíti, Dakhlától 100 km-re az esti órákban lerobbant a sivatagban. Azt hittem én vagyok az utolsó a mezőnyben és nagyon kétségbe estem ? mondta a békéscsabai fogorvos. A cseh Hummeresek ismét bebizonyították önzetlenségüket, és segítőkészségüket. Jestrab Hasa, Jiri Petr felrakta a quad-ot a Hummer hátuljára, Jaroslav Beránek és Petr Sobotka pedig behozta a táborba a kimerült és a végsokig elcsigázott Kőnig doktort. Egész éjjel szereltünk, így a quad folytatni tudja a versenyt ? nyilatkozta Dr. Kőnig János. Az óriás amerikai terepjárók minden évben a Budapest-Bamako védőangyalai. Gyengéd óriásként nyújtják segítő jobbjukat a rászorulóknak.
Azok a csapatok, amelyek tegnap önzetlenül és hosszasan nyújtottak segítőkezet pórul járt társaiknak, ma reggel a megkapták az újonnan alapított Nap Hőse-vándordíjat. A reggeli eligazításon két Hummer-es csapat, és az iszap drámánál segédkező Ulrich házaspár, valamint a Lőrincz-Nagy páros osztozott a kitüntetésen. Nekik ma reggel őszinte tapssal tisztelegtek társaik. Jó látni, hogy a Budapest-Bamako segítő eszméje ? a feszült verseny ellenére ? a mai napig él ? mondta Villám Géza.
Már Mauritániában a mezőny
A túra kategória indulói tegnap reggel sikeresen átlépték a Marokkó-Mauritán határt. A pletykák ellenére a 2005. Miss Hungary, Semmi-Kis Tünde nem adta fel a versenyt és már Mauritániában van, akárcsak Fábry Sándor. A Budapest-Bamako adományait szállító kamion napokig vesztegelt egy marokkói vámudvarban. Az egyik klinikán a küldött ajándék fogorvosi székről azt hitték a skizofrén marokkói vámtisztek, hogy rakétakilövő. Ezért az egész kamiont napokig tüzetesen vizsgálták. Több ezer euró értékű adományt loptak el a Herczeg Trans kamionjából a vámudvarban ? mondta Gyülevészi Tibor, a Hungary for Africa adománygyűjtés szervezője ma reggel Dakhlában. Gyülevészi, aki egyébként versenykategóriában indul, a nyugat-szaharai városban vesztegel törött főtengellyel.
A versenykategória csapatai jelenleg a Marokkó-Mauritán határon vesztegelnek, és próbálnak megküzdeni az afrikai bürokrácia rejtélyes útvesztőivel. Szerintem ez egy 8-10 órás várakozást jelent ? mondta Villám Géza. Vasárnap délután 5-kor a versenyzők többsége már Mauritániában várta az igazán kemény sivatagi etapok kezdetét.