Peterhansel még tartja magát?
A szerdai hosszú menetelést követően a verseny leghosszabb szakaszát rendezték meg csütörtökön, amely a motorosok tömeges büntetésétől és Giniel De Villiers (VW) abszolút második helyről történt kiesésétől volt hangos, adta hírül a Navigátor Médiaügynökség.
Csakúgy, mint még 37 másik motoros, Jaroslav Katrinak (KTM) is kihagyott egy ellenőrző pontot a szerdai második szakaszon. A szlovák versenyző a második helyen állt az összetettben, és az 1 órás büntetés mellett még további 10 percet is kapott, mivel nem megfelelő gumit használt. Katrinak a tegnapi napot így a 32. helyről kezdte. Az amerikai Jonah Street (KTM) szintén 1 órás büntetést kapott, mivel ő is kihagyott egy pontot.
David Casteu motorja megállt egy pillanatra, amikor nagy sebességgel haladt keresztül egy hatalmas víztócsán, de még így is megnyerte a mai összetettet 1 perc 16 másodperccel barátja, Francisco Lopez (KTM) előtt. A francia tovább növelte előnyét a chilei előtt, már 4 perc 39 másodperccel vezeti a kategóriát. A mai napon két említésre méltó esemény történt a motoroknál: a szlovák Katrinak 1 óra 10 perc büntetést kapott, amellyel elvesztette a második helyét az összetettben, illetve Cyril Despre (KTM) elveszítette harmadik helyét Alain Duclos-sal szemben.
Taroltak a magyar quadosok a csütörtöki versenynapon, mivel Németh Norbert szakaszgyőzelme után a második szelektívet Szabó Laci nyerte meg Deltrieu előtt mindössze 7 másodperccel! Németh a harmadik helyen, Mészöly a hatodikon végzett. Az összetettben továbbra is Deltrieu vezet.
A quad kategóriát az első szakaszon Németh Norbert (Bombardier) nyerte meg három perccel Deltieu előtt, Mészöly Tamás (Polaris) a negyedik, Szabó Laci (Bombardier) a hatodik lett. Összetettben továbbra is a francia Deltrieu (Polaris) vezet, Mészöly a 8., Németh a 10., Szabó a 13. helyen áll. Nem történt változás a quadoknál, továbbra is Hubert Deltrieu (Polaris) vezet 43 perc 26 másodperccel, annak ellenére, hogy tegnap egy szakaszt sem nyert meg.
Fazekas-Csató kettős váltója megadta magát a második szakasz előtt, a páros így azt nem tudta teljesíteni. Az első szakaszon a qatari Nasser Al-Attiyah a 12. kilométernél, a dél-afrikai Giniel De Villiers a 122. kilométernél borította fel az autóját, mindkét egység a szervizt várja a pálya szélén.
A legnagyobb mértékben az autóknál borult fel a sorrend az ötödik versenynapon. A dél-afrikai Giniel de Viliers (VW) mindent megtett, hogy utolérje az összetettben élen álló Stéphane Peterhanselt (Mitsubishi), és nagy igyekezetében teljesen összetörte a versenyautót, szerencsére a benne ülőknek nem lett bajuk. A VW pilótájának azért sem volt szerencséje, mert Peterhansel defektet kapott, és több mint három perccel rosszabb időt ment a mai győztes Carlos Sainz-nál (VW), így minden esélye meglett volna, hogy utolérje riválisát. A legjobb időeredményt az amerikai Robby Gordon (Hummer) érte el, így Sainz, aki a nap elején 3másodperccel vezetett Peterhansel előtt, most 22 másodperces hátrányban van a Mitsubishi mögött.
A kamionok tegnap csak egy szakaszt teljesítettek, Hans Stacey (MAN) egyre tökéletesebbre fejleszti új ? óriásának ? beállításait, mivel a holland versenyző újabb értékes percekkel növelte előnyét a cseh Ales Loprais (Tatra) előtt, mivel már közel 24 perccel vezeti a kategóriát.
Eltörölték a második szakaszt a kamionosok részére, mivel sokan kérték, hogy szeretnének féket cserélni a további szakaszokra, és ha a második kört is teljesíteniük kell, akkor erre nem lenne idejük. A szervezők engedtek a kérésnek, így a kamionosok csak az első 156 kilométeres szelektívet teszik meg a csütörtöki versenynapon.
A magyarok helyezései a nap végén: 12. Szalay-Tóth 8:40:52 óra, 14. Kis-Czeglédi 8:43:35 óra, 19. Varga-Pocseg 9:35:41 óra, 21. Liszi-Fenesi 9:56:01 óra, 29. Gál-Oroszlán 10:20:24 óra, 32. Palik-Darázsi 10:30:19 óra és 38. Kristóf-Simon 10 óra 48 perc 20 mp.
Nyilatkozatok az ötödik nap után
David Casteu ? KTM: Egy kicsit féltem az első szakaszon, amikor először gázoltam át a vizes részeken, és emiatt a második szakaszon jobban szerettem volna teljesíteni, akár utolérni Lopezt. A rajtnál azt mondtam neki: ?Elevenen foglak megenni!? A srác nagyon gyors, ráadásul hozzászokott már az ilyen terephez, mert ahonnan jön, ott nincsen sok sivatag. Nagyon jó enduro versenyzőnek tartom. Már régóta ismerjük egymást és jól kijövünk, de a pályán komolyan harcolunk egymás ellen. Most is megtettem mindent, de közben az itinerre is figyeltem. Összességében élveztem a versenyzést, ez egy jó nap volt.
Cyril Despres ? KTM: Nagyon jó volt ma ilyen sok időt tölteni a motoron, még akkor is, ha visszaestem az összetettben. Vannak olyan napok, amikor úgy érzed, hogy a legjobb formádat hozod és küzdesz, de van, amikor inkább a navigálásra koncentrálsz. A különbség már olyan nagy az időket nézve, hogy hülyeség lett volna ma kockáztatni. Soha nem tudhatod, hogy milyen fordulatot vesz a verseny, mikor esel ki és mehetsz csomagolni. Felállíthatsz bármilyen stratégiát a versenyzésről, aztán azzal kell foglalkoznod, hogy megszereld a méterszámlálót?Ilyen az élet, az ilyen apróságokat el kell fogadni?de még mindig boldog vagyok!
Alain Duclos ? KTM: Nagyon elégedett vagyok, és egy kicsit meglepett is, mert annyi bajunk volt ma, és mégis jó vége lett a dolognak. Még nem élem bele magam, mert egyelőre nem biztos a harmadik helyünk az végső értékelésben. Mivel Cyril Despres gyorsabb nálam, inkább a spanyol Pellicer-re koncentrálok. Még sok minden történhet, úgyhogy egyelőre igyekszem elkerülni, hogy hibázzak. Két-három versenyző is szeretne még a harmadik helyen végezni, ráadásul csupán 1-1 percek választják el őket egymástól. A legfontosabb az, hogy tényleg élveztem ezt a napot, csak hagytam, hogy a motor menjen magától.
Stéphane Peterhansel ? Mitsubishi: Összességében a mai napunk nem volt valami jó, mert defektet kaptunk, aztán a váltóval is gondjaink akadtak, és nem volt harmadiknál kisebb fokozatunk. Így ismét sok időt veszítettünk, kb 4 percet az egész nap során, úgyhogy ez egy kicsit nyomasztó. Most újra ott tartunk, ahol elkezdtük. Már csak két nap van hátra a versenyből, és az első két helyezett között csak 22 másodperc különbség van, ami szinte semmi, főleg ha tudjuk, hogy Carlos Sainz van mögöttünk, és az ilyen típusú terepen nagyon jól vezet! A verseny még egyáltalán nem lefutott, úgyhogy mindenképpen folytatjuk a küzdelmet és remélem, hogy ez a mai az egyetlen olyan nap volt, amikor problémáink voltak. Most már tudom, hogy milyen szakaszok várnak még ránk, és mindent meg fogok tenni, tovább harcolok!
Carlos Sainz ? VW: A különbség Peterhansel és én közöttem nagyon kicsi. Boldog vagyok, hogy sikerült a második napi problémáim után sikerült ennyire felzárkóznom, és újra harcba tudok szállni a győzelemért. Nagyon szoros a küzdelem, ha egyikünknek defektje van, máris vége mindennek. Nagyon óvatos leszek, hogy elkerüljem az ilyen bajt, és természetesen nyerni szeretnénk. Az tény, hogy a feltételek nagyon különböznek a rallytól, mivel itt sok gödör van, amit muszáj elkerülni. Nagyon kell figyelnünk, de közben tolni is, hogy nyerni tudjunk. Majd meglátjuk.
Luc Alphand ? Mitsubishi: Sokat beszélgettünk Dominique Serieys-zel tegnap este, mert akármilyen gyorsan megyünk, az ellenfeleink gyorsabbak nálunk. Arra kért, hogy maradjak nyugodt, és ne próbáljak mindenkáron gyorsan menni, mert a vége még messze van. Igaza volt: láttuk mi történt Giniel de Vilierssel és Robby Gordonnal. A mezőny tényleg nagyon gyors, és egyre több versenyző esik ki vagy csúszik hátra, úgyhogy tényleg óvatosnak kell lennünk. Ma mindenki tolta neki, kivéve Peterhanselt, aki ma nem bele a veszélyes helyzetekbe. Ez a mai nap jól sikerült számunkra, sokat kockáztattunk, de nem csináltunk őrültségeket. Nem ijedeztünk, és jól kihasználtuk az autó adottságait. Már csak két nap van hátra, és továbbra is koncentrálnunk kell a végére, mert egy defekt vagy egy apró hiba komoly következményeket vonhat maga után.