ZETApress

hírportál

Győriek a versenypályákon

Győzelemre esélyesek a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapatai. Szintet léptek tavaly a Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapatai: az Arrabona Racing Team (ART) által épített és SZEngine-motor által meghajtott autó mindhárom nagy versenyen a dobogón végzett, ezzel felzárkózott a legszűkebb világelithez.

A tagok a győzelmet tűzték ki következő célul. A fejlesztéseknek köszönhetően a jármű teljesítménye idén tovább javult, miközben sokat léptek előre megbízhatóság terén – tudatták sajtósaik.

Mindig izgalmas kérdés, mivel rukkol elő aktuális versenyautójának fejlesztésekor az ART, Magyarország egyik legjobb Formula Student-csapata. A győriek – a SZEngine motorfejlesztő csapattal szoros együttműködésben – az elmúlt években fokozatosan közelítették a világelitet, ami tavaly nyáron meghozta gyümölcsét, ugyanis Európa három legnagyobb versenyén is a dobogón végeztek. A szenzációs év után felmerült: képesek-e megismételni az eddigi eredményeket? Az autó ugyanis minden évben változik, a tagok is folyamatosan cserélődnek, így nem magától értetődő, hogy mostantól kizárólag dobogós helyezésekre számíthatunk. A csapatok sőt a győzelmet jelölték meg következő lépcsőfokként, és ennek érdekében jelentős fejlesztéseket hajtottak végre, s a megépített ART_X autót és a SZEngine-23 motort pedig közös rendezvényükön mutatták be a nagyközönségnek.

A Formula-1 nagy alakja, Jackie Stewart mondta egy interjújában: ahhoz, hogy valaki versenyt nyerjen, nem elég, hogy a leggyorsabb legyen. Az a fontos, hogy a többiek abból induljanak ki, legfeljebb másodikok lehetnek. Az ART és a SZEngine elérte azt a szintet, hogy amikor az autó megérkezik a versenypályára, a többiek közelebb húzódnak megnézni, mert olyan csapat jött, amely akár nyerhet is – fogalmazott az eseményen dr. Hanula Barna, a Széchenyi István Egyetem Járműhajtás Technológia Tanszékének docense.

Dr. Feszty Dániel, az Audi Hungaria menedzsere, a Széchenyi István Egyetem Járműfejlesztés Tanszékének vezetője kiemelte, az Audi Hungaria a kezdetektől támogatja mindkét versenycsapatot. – Három fő kapcsolódási pontunk van a Formula Student-mozgalomhoz. Egyik a motorsport iránti közös szenvedély, hiszen az Audi régóta részt vesz különböző sorozatokban, 2026-tól pedig Formula-1-es csapatot is indít, amelynek motorfejlesztő részlegéhez a SZEngine egykori hallgatója is csatlakozott, amit óriási sikernek tartok – árulta el hozzátéve azt is, hogy az Audi Hungaria járműfejlesztő mérnökcsapatának mintegy 20%-a az ART tagja volt korábban, tehát sikeres a mérnöki utánpótlás-nevelés a Széchenyi-egyetemen.

Az Audi Hungaria befektetett a győri mérnökképzésbe, és aktívan részt is vesz benne. Ennek egyik csúcsprojektje a Formula Student-csapatok munkája, ugyanis a versenyautó-építés valójában az oktatás nagyon hatékony, projektalapú, gyakorlatorientált formája. A fiatal mérnökök olyan korszerű tudást szerezhetnek itt mind a tervezés, mind a gyártás területén, amely az Audi Hungaria számára is érték – hangsúlyozta dr. Feszty Dániel.

A felvezetést követően az ART és a SZEngine motorfejlesztő csapat vezetői ismertették az idei fejlesztéseket. Az új járművet Tóth Imre konstrukciós vezető mutatta be. – Tavaly sok problémánk akadt a motor hűtésével, ezért a tervezés során erre kiemelt figyelmet fordítottunk. Olyan oldaldobozt terveztünk, amellyel két oldalról jelentős tömegáramot kap a hűtőközeg, így a levegő át tudja öblíteni a motorteret. A hűtőradiátorok kikerültek a pilóta mellé mindkét oldalra, szimmetrikus elrendezésben. Az autó karcsúsága emiatt csorbát szenved, de a megbízhatóság fontosabb. A látszat ne tévesszen meg senkit, a terebélyesebb karosszéria a tavalyival megegyező, sőt azoknál némileg jobb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik, a leszorítóerőt enyhén növelni is tudtuk – hangsúlyozta az új megoldás előnyeit Tóth Imre.

A hallgatók az autó karosszériáját is újratervezték, amelynek markáns átalakítását szintén elsősorban a hűtőrendszer bevezetése indokolta. A pilótafülkét is szűkíteni kellett emiatt. A hátsó szárny állíthatóvá vált, azaz a Formula-1-ből is ismerős DRS rendszer segítségével az autó teljesítménye növelhető tempós kanyarokban és egyenesekben.

Az autó szívét jelentő SZEngine-motorról Szőcs Bence, a SZEngine csapat konstrukciós vezetője beszélt. Mint elmondta, céljuk a megbízhatóság javítása és a teljesítmény további növelése volt. – Idén tovább tudtuk fokozni a motor teljesítményét: már eléri a nyolcvan lóerőt, ami Formula Student-sorozatban magas értéknek számít. Ez egyrészt kompressziónövelésből adódik, másrészt a szívórendszerünk magas fordulatszám-tartományokra való optimalizálásából. A fojtószelep tömegével rengeteg spóroltunk, így mintegy 60%-os tömegcsökkentést tudtunk elérni – tájékoztatott. Idén az ART és a SZEngine közösen három versenyen vesz majd részt: július 22-e és 27-e között az osztrák, augusztus 1-eje és 6-a között a magyar, augusztus végén pedig a horvát futamon.

Széchenyi István Egyetem

A győri központú, de képzéseivel, kutatásaival Mosonmagyaróváron, Zalaegerszegen és Budapesten is jelen lévő SZE Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő felsőoktatási intézménye. Mintegy 14 ezer fős hallgatói közösségét hetven ország fiataljai alkotják. Rendkívül erős gyökerekkel rendelkezik a technológiai és az informatikai képzések terén, amelyeket minőségi gazdaságtudományi, állam- és jogtudományi, pedagógiai, társadalomtudományi, művészeti, egészség- és sporttudományi, valamint mezőgazdaság- és élelmiszer-tudományi képzések egészítenek ki. Az intézmény kiemelkedő számú ipari-gazdasági kapcsolattal rendelkezik. A Széchenyi István Egyetem a két legnagyobb globális felsőoktatási minősítő szervezet közül a QS legfrissebb világranglistáján az 1001-1200. helyen szerepel, míg a Times Higher Education fenntarthatósági célok alapján összeállított rangsorán a fenntartható városok és közösségek, a tisztességes munka és gazdasági növekedés, valamint a béke, igazságosság és erős intézmények kategóriákban a világ 400 legjobb egyeteme közé sorolták. Az intézmény további fejlődését többek között a Győrben, valamint a zalaegerszegi ZalaZONE mellett már épülő tudományos és innovációs parkjai segítik majd elő.

Szóljon hozzá!