ZETApress

hírportál

Ünnepel a Balaton

Holnap kezdődik az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. Várhatóan 600 hajó legénysége vág neki holnap 09 órakor az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjnak. A légvonalban több mint 155 kilométeres távot legkésőbb szombat reggelig kell teljesíteniük a versenyzőknek – tudatták sajtósaik. Fotóink MVSZ/Szántó Áron felvételei.

Ugyan nem egyértelműek és nem egybehangzók még a meteorológiai előrejelzések, de a Siófoki Meteorológiai Állomás ma reggeli előrejelzése szerint az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj első napjának kora reggelén erős, viharos szél várható. A verseny rendezője és a Versenykoordinációs központ elképzelhetőnek tartja a verseny rajtjának 3 órával déli 12-re törtnő elhalasztását! Ennek oka, hogy ugyan a vitorlázók zömének nem probléma 60 km/h szél megvitorlázása, de a Balaton minden szegletéből a versenyre igyekvő hajók biztonságos kikötése, a kikötői vendéghelyek hiánya okán ilyen nagy létszámú mezőny számára nem biztosított.

Egy esetleges halasztás esetén így a legtöbb hajó éjszakára maradhat a szokásos biztonságos kikötő helyén. Megvárva a kora délutáni friss meteorológiai előjelzéseket, további egyeztetést követően a Versenyvezető a rajt időpontjáról ma 15 órakor dönt és haladéktalanul értesíti a versenyzőket. A Kékszalag Fesztivál egyébként már zajlik Balatonfüreden, színes programokkal és látványos vitorlásversenyekkel várnak mindenkit a szervezők július 08-án szombatig az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj ünnepélyes díjkiosztójáig.

Hasonlóan az összes vitorlásversenyhez, a Kékszalagnak sincs favoritja. Az azonban szinte biztosra vehető, hogy az idén is a balatoni katamaránflotta egyik tagja kerüli meg a leggyorsabban a tavat. Az abszolút értékelés szerint is a többtestű hajók lesznek az élmezőnyben. Nagy kérdés, hogy megdől-e a 2022-es győztes Raiffeisen Fifty-Fifty időrekordja a 7 óra 13 perc 21 másodperces idő, amivel jelenleg a csúcstartók – nyitotta meg a sajtótájékoztatót Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.

A Kékszalag különlegessége, hogy sok kis versenyt és párharcot foglal magában, hiszen több mint 30 hajóosztályban és értékelési csoportban versenyeznek a csapatok. Emellett a regatta részben a sportszerűségről szól. Hiszen a verseny közben is számos alkalommal a vitorlázók a fair play jegyében segítenek a másiknak. Továbbá a Kékszalag az elszántság versenye is, mivel sokan 24-36 óra vitorlázás után sem adják fel, hanem a rendelkezésre álló 48 órás limit lejártáig küzdenek az elemekkel – tette hozzá a főtitkár.

A verseny névadó támogatója 5. éve a Raiffeisen Bank. Zolnai György, a névadó bank vezérigazgatója elmondta: a 2023-as futamon is nagyon izgalmas befutót vár. Idén is olyan digitális innovációk segítik a küzdelem követését, amelyek 5-10 éve még szinte elképzelhetetlenek voltak, különösen a viadal közvetítését tekintve. Ma már egyaránt természetes az, hogy a napi pénzügyeket akár a Balaton közepéről is el lehet intézni, ugyanúgy, mint az, hogy a Kékszalag bármelyik hajójának pontos pozíciója bármikor lekérhető és követhető.

A hagyományokhoz híven idén júliusban is visszatér Balatonfüredre az Audi, az 55. Kékszalag fő mobilitási partnereként. Márkánk nem csupán támogatóként szerepel a sportág ünnepévé vált versenyen, hanem aktív közreműködőként számos programelemmel is színesítjük a rajtnak otthont adó Balatonfüred vitorlásforgatagát – nyilatkozta Zakariás Fruzsina. Az AUDI márkaigazgatója elmondta, hogy a Vitorlás téren ebben az évben is megtekinthetők lesznek az Audi legfrissebb modelljei, köztük a vadonatúj, teljesen elektromos meghajtású Audi Q8 e-tron is. Kiemelte azt is, hogy idén is megrendezik a látványos Audi Speed Challenge gyorsasági versenyt. Erre a Nagydíj második napján, péntek délután kerül sor, a balatonfüredi móló előtti vízterületen, ahol a leggyorsabb katamaránok mérik össze tudásukat, amit a nézők szinte testközelből nézhetnek meg. A Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty a Kékszalag rekordereként és tavalyi győzteseként idén is jó esélyekkel indul. Az Audi jó szelet és sok sikert kíván szponzoráltjának a címvédéshez.

A Herendi Porcelánmanufaktúra hosszú évek óta együttműködő partnere a Kékszalag vitorlásversenynek. Idei évben is egy új kreatív mintával készültünk, utalva Herend innovatív gondolkodására. Az idei díjon az elvékonyodó kék szalag, mint a Balaton vizének szinonimája jelenik meg a motívumban, és ennek a hullámként funkcionáló kék szalagnak a szárnyán található a klasszikus, kék Apponyi mintával dekorált vitorlás hajó, amint az élre tör. A háttérben szálló madarak sziluettje még inkább kiemeli a nagy vízfelület jelenlétét. A 24 karátos matt arannyal történő festés tovább nemesíti a trófeát – mondta el négy hete dr. Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. vezérigazgatója a budavári Aranybástya étteremben.

Az idei Kékszalagon nagy lépést tehetünk a sport népszerűsítése érdekében. Már korábban felvetődött az igény a teljes verseny közvetítésére, azonban digitalizáció nélkül az élmény átadása szinte lehetetlen lenne. Magyarországon először valósul meg vitorlásverseny közvetítés a Magyar Telekom 5G Campus Network hálózatán. Akár a Balaton partján, akár otthon a kanapén úgy érezhetik a szurkolók ők is az élmény részesei, hiszen teljes egészében valós időben élvezhető a közvetítés – árulta el Fegyver Csaba, a Magyar Telekom szenior telekommunikációs szakértője.

A Kékszalag versenyben kiemelten fontos, hogy a versenyzők az egymás elleni küzdelem mellett vigyázzanak egymásra, sőt adott esetben segítsék és támogassák vetélytársaikat is, ahogyan ennek szemtanúja lehetett az vitorlás társadalom az előző években is. – A Kékszalag Nagydíj a vitorlázás ünnepe, és az előttünk álló napokra szeretnénk úgy tekinteni, mint a tisztességes versengés, az intergritás  ünnepére – a KPMG alapértékeivel összhangban. Bízom benne, hogy ismét nemes és etikus versengésnek leszünk szemtanúi.  Keressük ezeket a pillanatokat és várjuk a jelöléseket a Kékszalag KPMG Fair Play Díjra. Bíztatok minden versenyzőt, nézőt és közreműködőt, hogy tartsák nyitva a szemüket, és ha nemes cselekedettel, nagyvonalú gesztussal, a tiszta versenyt segítő tettel találkoznak a verseny előtt vagy alatt, akkor hívják fel a versenybizottság figyelmét ezen eseményre – mondta Rózsai Rezső, a KPMG magyarországi vezérigazgatója. A díjra az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj összes versenyzője vagy induló egysége jelölhető a verseny hivatalos időtartama alatt, vagy a versenyt megelőző időszakban. A Kékszalag KPMG Fair Play Díj összege félmillió forint, amelyet a bírálóbizottság döntése alapján adnak át a Nagydíj szombat esti ünnepélyes díjkiosztóján.

A Kékszalag a Balaton ünnepe, a verseny fő üzenete az alapítók elgondolásával összhangban, hogy a tó és a vitorlázás is mindenkié. Ennek jegyében már nemcsak egy versenyről van szó, hanem egyhetes programsorozatról, amelynek keretében számos parti és vízi program, ezen belül több látványos vitorlásversenyre került, valamint kerül még sor a következő napokban – emelti ki Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára. Azt is elmondta, hogy Magyar Vitorlás Szövetség a Magyar Telekommal és a Samsunggal együttműködve egy külön stúdiót állított fel Balatonfüreden, amely folyamatosan közvetíti majd a verseny állását a Kékszalag Facebook-oldalán és az Origon, emellett beszámolnak a kísérő rendezvényeikről is, a verseny ideje alatt, 48 órán át. Ilyenre még nem volt példa a magyar vitorlázás történelmében, forradalmi újításnak számít. A verseny az Airmoniq nyomkövető applikáció segítségével is követhető lesz. A Kékszalag eseménypólója az idei versenyen egy különleges technikai galléros felső lesz a Dockyard jóvoltából. A nevezésicsomagba kerülő Nautica póló értéke önmagában meghaladja a nevezési díj mértékét, így az indulók kvázi már a rajtcsomag átvételekor visszakapják az indulás díját.

A vendégek között volt Bayer Zsoltné dr. Matusovits Andrea, az OVSZ főigazgatója is. Az vérellátó szolgálat jóvoltából az idei évben véradásukkal is segíthetnek a Kékszalag Nagydíj versenyzői és résztvevői. Főigazgató asszony tájékoztatása szerint a véradásra való buzdítás a nyári időszakban különösen fontos, hiszen a nagy meleg és az utazások miatt ilyenkor minden évben csökken a véradói aktivitás. Kiemelt jelentőséggel bírnak az olyan események, mint amilyen a Kékszalag vitorlásverseny is, ahol széles körben fel lehet hívni a figyelmet a véradás fontosságára.

A Játékszín az elmúlt években többször bizonyította, hogy minden akadályt leküzdve gondoskodik a minőségi szórakoztatásról. A minőségi időtöltést azonban a színház falain kívül is fontosnak tartjuk. A vitorlázás, akárcsak egy színházi előadás, csapatmunka – ezúttal kipróbáljuk, mire vagyunk képesek a vízen – nyilatkozta Bank Tamás, a Játékszín igazgatója.

Molnár Ferenc, az Ilcsi natúrkozmetikum-márka tulajdonosa elmondta, hogy mivel maga is vitorlázik, jól tudja, milyen szélsőséges hatások érik a rendszeresen hajózók bőrét, elsősorban az arcbőrt. A legfontosabb a nap elleni fizikai védelem: lehetőleg mindenki viseljen kalapot, hosszú ujjú felsőt. A bőrünk UV terhelését így sem ússzuk meg, de a káros hatásokat nagyban segítenek mérsékelni az Ilcsi speciális, természetes alapú készítményei.

Az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj és a hozzá kapcsolódó rendezvények, a szervező Magyar Vitorlás Szövetség és a támogatók szándéka szerint, évről évre egyre több embernek nyújtanak sportélményt, látványosságot, színvonalas szórakozást Magyarország egyik legszebb pontján: a Balatonon.

A Magyar Vitorlás Szövetség

Az 1929-ben alakult szövetség a tagegyesületek szervezete, az egyes vitorlázók egyesületi tagságukon keresztül válnak a sportág részévé. A szövetségnek 140 tagszervezete van, amelyen belül közel négyezer engedéllyel rendelkező sportoló versenyez. Magyarország tavain a tagegyesületek évente összesen több mint kétszáz vitorlás versenyt rendeznek. A versenyzők 50-55 különböző kategóriában, hajóosztályokban mérkőzhetnek az országos bajnoki címekért. A magyar vitorlázás aktívan kapcsolódik a nemzetközi versenyélethez is. A Balatonon évente négy-hat alkalommal kerül sor különféle hajóosztályokban világ- és Európa-bajnokságokra, Európa Kupa futamokra.

A Kékszalag

Európa leghosszabb tókerülő, és a Balaton legtradicionálisabb vitorlásversenyét először 1934-ben rendezték meg. A versenyt az a hajó nyeri, amelyik a Balatont leggyorsabban vitorlázza körbe. A verseny neve az idők folyamán fogalommá vált: ma már egybeírjuk és Kékszalag néven évente rendezik meg. A balatonfüredi rajttól az ugyancsak itt elhelyezkedő célig légvonalban 155 kilométert kell megtenni, erre 48 óra áll a hajósok rendelkezésére. A távot évről évre közel 600 hajó, mintegy háromezer profi és amatőr sportoló teljesíti.

Szóljon hozzá!