ZETApress

hírportál

Változó egészségbiztosítás

A fenti címmel tart előadást a GTE 1995. november 10-i rendezvényén Kiss Lenke, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár főosztályvezetője. ? Kérem, tájékoztassa olvasóinkat a táppénzzel kapcsolatos változásokról! ? kérte tőle Szarvas István.

KL: Az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos változások július elsejével léptek hatályba. Ám a táppénzre vonatkozóan már április elsejétől belépett az a szabály, amely a 4%-os egészségbiztosítási járulék fizetésére nem kötelezetteket kizárja a jogosultak köréből. Ilyen személy az, aki egyidejűleg több jogviszonyban áll, és csak az egyik, a heti 36 órás munkaidejű jogviszonya után fizet járulékot, de a többi után nem. Ez utóbbi jogviszonyai után most már nem jogosult táppénzre. A legszélesebb azonban a nyugdíjasok köre. Április elsejétől ugyanis a nyugdíj mellett biztosítási jogviszonyban lévő munkát végzőknél megszűnt a 4%-os egészségbiztosítási járulékkötelezettség. Emiatt a nyugdíjas munkavállalók táppénzre sem jogosultak.

Július elsejétől további módosításokra került sor. Ezek közül a leglényegesebb a táppénz időtartamának a korlátozása. Visszatekintve, hosszú időn keresztül a táppénzfolyósítás időtartama egy év, gümőkóros betegség esetén két év volt. 1992-ben értékeltük az átmeneti rokkantság és a gyógyulás, az ismét keresőképessé válás tapasztalatait. Ugyanis az egy év táppénz után a rövidebb időtartamú rokkantsági nyugdíjba küldött biztosítottak gyógyulásukat követően nehezen találtak újra munkát. Emiatt, orvosi mérlegelés alapján, a táppénzfolyósítást két évre kiterjeszthetővé tettük.

Ez a humánus intézkedés sajnos nem vált be, mert a keresőképtelenséget elbíráló háziorvosok, szakorvosok ? élve jogukkal ? automatikusan meghosszabbították a táppénzt három hónappal, viszont ezt követően az Orvos-szakértői Intézet már szigorúbban mérlegelt, így a táppénz az esetek nagy részében egy év és három hónap lett. Azaz ezt a törvényt ? sajnos ?, nem a céljának megfelelően alkalmazták, ezért a gazdaságstabilizációs törvénymódosítással ez a lehetőség megszűnt.

Július elsejétől a táppénz mértéke a két évig folyamatos biztosítási idővel rendelkező biztosítottaknál 70%-ra, míg az ennél kevesebb biztosítási idővel rendelkezőknél 60%-ra csökkent. Bevezetésre került a kórházi táppénz, amelynek mértéke a kórházi ápolás ideje alatt egységesen 60%, függetlenül a biztosítás időtartamától.

? Véleménye szerint a megváltozott jogszabályokat ? különösen az Alkotmánybíróság döntéseire tekintettel ? nem volna célszerű valamelyik napilapban megjelentetni?

KL: Nagyon tisztelem, becsülöm az újságírókat, de sajnos átírják a szakemberek által készített anyagot. Á Magyar Hírlap megpróbált ezzel a feladattal megbirkózni, de nem sikerült százszázalékosan. Szóval másra van szükség. Nekem szimpatikus az APEH megoldása. Külön szakfolyóiratot adnak ki a jogszabályok és állásfoglalások közlésére. Valószínű ez a járható út. Vagy a Társadalombiztosítási Közlönyt kellene kibővíteni, vagy egy Egészségbiztosítási Közlönyt kellene kiadni. Úgy érzem, ezt az egészségbiztosításnak fel kell tudni vállalnia ? olvastuk a Gépipar 1995. 9-10. számában.

Röviden az EU-tagságunkról

Úgy tervezzük, hogy jövő évben kezdjük meg a tárgyalásokat és az évezredfordulón kívánunk az Európai Unió tagjává válni. Addig viszont előkészítő jellegű, átmeneti szabályozásokra van szükségünk, és reménykedünk Ausztria támogatásában ? mondotta Pál László ipari és kereskedelmi miniszter az osztrák Der Standard újságírójának 1995. elején.

Szóljon hozzá!