A FIA Formula?2 bajnokság Monaco-i futama
Többször írtunk már a Formula?1-es pilótákról és eseményekről, azonban azt is tudja mindenki, hogy a Formula?1 versenyek betétfutamaiként jelenleg 3 versenysorozatot rendeznek meg: Az F2, a GP3 és a Porsche Mobil 1 Supercup versenysorozatokat. A Monaco-i versenyhétvégéről Horvát Dávid tudósított. Fotóink Kasznár Gyula felvételei.
Ezek a versenyek a Formula?1 előszobájaként funkcionálnak, ugyanis rengeteg olyan pilóta, aki ezeket a sorozatokat megnyerte vagy ezekben a sorozatokban jól szerepelt, amivel felhívta magára a figyelmet és később nagyon gyorsan Formula?1-es tesztelési lehetőséget, állandó tesztpilótai szerződést, majd legvégül Formula?1-es pilótaszerződést kapott, sőt sok óriási Formula?1-es név és világbajnok is szerepelt ezekben a sorozatokban.
Többek között megnyerte az F2 kategóriát Formula?1-es pályafutása előtt Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Timo Glock, Giorgio Pantano, Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado, Romain Grosjean, Davide Valsecchi is, kiválóan szerepelt ebben a sorozatban (az év végén az összesítésben 2., illetve 3. lett) Heikki Kovalainen, Nelson Piquet Jr., Lucas Di Grassi, Bruno Senna, Vilaty Petrov, Sergio Perez, Scott Speed, Lucas Di Grassi, Jules Bianchi, Esteban Gutierrez, Felipe Nasr, stb. is.
A FIA Formula?2 bajnokság egy formaautó-versenysorozat, ami 2017-ben indult a megszüntetett GP2 utódjaként, így most ez számít a Formula?1 előszobájának. A versenysorozatot azért hozták létre, hogy egy minden csapat számára megfizethető bajnokság induljon, tökéletes felkészülést biztosítva a Formula?1-es pályafutásra. Az F2 szervezőbizottsága kötelezővé tette, hogy az összes csapat ugyanazt a futóművet, motort és gumiabroncs-szállítót használja. A versenyek főleg az európai versenypályákon zajlanak, de az első, 2018-es szezonban a Bahrain International Circuiton és a Yas Marina Circuiton is kifutnak a pályára a 2018-es Formula?1 világbajnokság betétfutamaiként.
Péntekenként kezdődnek a versenyhétvégék, ekkor a pilótáknak egy 45 perces szabadedzés áll rendelkezésükre a 30 perces időmérő edzés előtt. Utóbbi dönt a szombaton rajtoló futam rajtsorrendjéről. A szombati futam során minden versenyzőnek kötelező egyszer kereket cserélnie. Vasárnap úgynevezett sprintversenyt rendeznek, ennek rajtsorrendjét pedig az előző napi futam befutója határozza meg, az elsőtől a nyolcadik helyezettig vasárnap fordított sorrendben rajtolnak el, így tehát a szombati főverseny nyolcadikja a pole pozícióból, míg annak győztese a nyolcadik helyről.
A kezdeti szezonokban minden csapat Dallara karosszériát, V8-as Renault motort és Bridgestone gumit használta. A csapatok által használt Dallara által készített 585 kg-os, szénszálas karosszéria megfelel a Formula?1-et is irányító FIA biztonsági előírásainak. A motor egy 4 literes, 580 lóerős, V8-as Renault motor. Ezzel egy F2 versenyautó motorjának a teljesítménye körülbelül 70% egy Formula?1-es motorénak. A szezon kezdete előtti tesztek szerint egy körön belül ez mindössze néhány másodperces lemaradást jelent a Formula?1-es Renault motorhoz képest. A szabályok szerint egy motort csak 4000 versenyben megtett kilométer után lehet kicserélni. Ezzel is a költségeket, illetve a gazdagabb csapatok előnyét szeretnék csökkenteni.
Az F2-ben hatsebességes, félautomata sebességváltót használnak. Maga a váltó a Formula?1-hez hasonlóan a kormányon elhelyezett kapcsoló. A sorozat a Pirelli Pzero abroncsait használja. Háromféle gumikeveréket használhatnak (lágy, közepes, kemény). Minden pilóta négy szettnyi száraz időjáráshoz való és két szettnyi vizes időjáráshoz való abroncsot használhat minden rendezvényen. A kipufogó 8 hengerből áll és 1 csőben végződik. A féktárcsák szénszálasak, hogy ne kopjanak el olyan gyorsan, és így megfelelnek az FIA szigorú biztonsági előírásainak. Az elektronikai eszközöket a Formula?1-ben is jelen lévő Magneti Marelli szállítja. A szezon előtti tesztek szerint a modellek 6,7 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 200 km/h sebességre. Az autó maximális sebessége 320 km/h, ezzel ez a leggyorsabb együléses versenyautó a Formula?1-es autók után.
A Monaco-i első futamot az orosz Artem Markelov nyerte, aki mesteri vezetést mutatott be. A Circuit de Monaco versenypályán a Russian Time csapat pilótája az időjárás drámája és egy néhány biztonsági autós periódus után nyert 10,7 másodperccel Sean Gelael előtt. A harmadik a Formula?1-et is megjárt spanyol Roberto Mehri lett. A második futamot az olasz Antonio Fuoco nyerte, Louis Deletraz és Lando Norris előtt. Markelov a második futamon is jól ment, negyedik lett.