ZETApress

hírportál

Biztonság a Hungaroringen

A 21-ik Magyar Nagydíjra készülünk – 3

A Volánbusz Rt. járművei és szabadnapos gépkocsivezetői szállítják a sportszakmai személyzetet a 25 poszt mindegyikére. Már csak az a kérdés, kik dolgoznak a posztokon? Jelen sorok írója is vizsgázott versenybíró a Formula 1-ben. (Nem Forma 1-ben, ahogy csak a laikusok nevezik!) 1993-tól a célegyenesben a bokszutcával szemben teljesítek szolgálatot. Előtte többhetes tanfolyamon kellett részt vennünk, ahol elsajátítottuk a gyorsasági szakág mellett a rali és tereprali, az autókrossz és ralikrossz, valamint a gokart szabályait, s évente tart kötelező továbbképzést vezetőnk, Bolgár Iván a verseny előtt. 1994-ben az Új Kelet hasábjain megpróbáltam némi betekintést nyújtani a száguldó cirkusz világába, a versenyzők és a nézők védelmébe, biztonságába. A gyalogos technikai mentők és tűzoltók elhelyezkedését a mellékelt ábrán mutatjuk be.

Magát a versenypályát 97 centi magas három soros acélkorlát veszi körül. Mögötte állunk a 4060 méteres pálya mentén körben éppen 136-an gyalogos technikai mentők és gyalogos tűzoltók. A plexi arcvédős műanyag sisakot, bőrkesztyűt, hosszú ujjú overált és magasszárú cipőt, vagy csizmát mindvégig viselnünk kell. Nem pályamunkások vagyunk tehát, mint ahogy nagyon helytelenül a korábban Ausztráliában és Ázsiában meghalt versenybíró kollégánkat emlegették. Mindannyiunknál tűzoltó készülék van. Feladatunk, hogy baj esetén 15 másodpercen belül a lerobbant autónál teremjünk és megkezdjük a mentést. A versenyző tűzálló ruhája 30 másodpercig véd, ezért van szükség a gyorsaságra. Tűzoltáshoz a saját készülékünk mellett a versenyautó saját automatikáját is használhatjuk. Ennek kapcsolóját, valamint az autó áramtalanítóját a legnagyobb füstben akár behunyt szemmel is meg kell találnunk. A versenyző tűzálló ruhája fél percig biztonságos, ezért muszáj sietnünk!

Ha a versenyző megsérül, nem rángathatjuk ki a kocsiból. Ez már mentőfeladat, erre az Országos Mentőszolgálat legközelebbi poszton ügyelő egysége az illetékes. Nekik kell másfél percen belül a helyszínen megkezdeni a mentést. Róluk tegnap írtam, felesleges lenne megismételnem.

Szerencsére nem minden kisodródás jár személyi sérüléssel, az autó viszont fennakadhat a sóderágyban. Kézzel kitolni teljességgel lehetetlen, ezért a mozgatáshoz készen áll a Rescue Team Hungary, Túri István műszaki mentő csapata. Hivatásos tűzoltók valamennyien, és speciális munkagépekkel, traktorokkal, emelőkkel vannak felszerelve. Munkájukat holnap mutatom be. Nekünk, pályabíróknak velük kell együtt dolgozni, hiszen ők is csak másfél percen belül érnek a tetthelyre. Rádiónkon egy önálló frekvencián, vagy karjelzéseinkkel hívjuk őket a mozdíthatatlan versenyautóhoz. Mindig a versenyző biztonságba helyezése az elsődleges, hiszen a technikát könnyebb pótolni, mint az embert. A rádióirányításban egyébként pár éve van csak önálló frekvencia, mert korábban a poszton dolgozókkal voltunk azonos hullámhosszon.

A 25 poszt mindegyikén zászlós bírók dolgoznak Zettner Tamás irányításával. Sárga zászlóval utasítanak veszély esetén lassításra, előzési tilalomra. Ezt a tiltást oldja fel a következő poszton lengetett zöld zászló. Fehér zászlóval lassú járműre, például mentőre, tűzoltóautóra figyelmeztetnek, míg kékkel a lassabb versenyzőt utasítják egy gyorsabb autó elengedésére. A zászlóval adott utasítások megszegőjét a bokszutcán való kötelező áthaladással büntetheti a felügyelő bizottság. Mivel ott csak hatvan km/óra a megengedett legnagyobb sebesség, – mely korábban 80 km/óra volt –, a büntetett így komoly hátrányba kerülhet.

Sárga-piros csíkos zászlóval a megcsúszási lehetőség helyét mutatják, míg a pirossal a futamot szakítják félbe valamilyen nagy balhé esetén. Ilyenre a Hungaroring eddigi húsz versenyén szerencsére nem volt példa. Inkább a biztonsági kocsit – a Safety Cart – küldik be, mely összegyűjti maga mögött a mezőnyt. Ekkor veszítheti el a vezető autó tetemes előnyét. A mezőnynek a kellő hűtés érdekében mintegy 120 kilométer/órás sebességgel kell haladni a biztonsági kocsi mögött, ezért bizonyult halva született ötletnek az a korábbi javaslat, hogy biztonsági autó beküldése helyett egy központi rádiójelre az autók pillanatnyi pozíciójuk megtartása érdekében 60 kilométerrel haladjanak a veszélyhelyzet felszámolásáig. Az autók úgy felmelegednének pillanatok alatt, hogy vihetnék őket az ócskavas telepre. Az egyes poszton van a kockás zászló, mellyel 1995-től – a tizedik nagydíjtól – inti le a futamot Faluvégi Péter versenyigazgató.

Impulzív oltó a jövő csúcstechnikája

Komoly veszélyforrás 1994-től a futam közbeni tankolás, melyet itt járó motornál kell elvégezni. Olyan szerkezet viszi be az üzemanyagot, amellyel a NATO repülőgépeit tankolják a levegőben. Mellettük egy hivatásos tűzoltó áll tűzálló ruhában, s hátán impulzív tűzoltó készülékkel. A nyolc literes tartályban lévő víz olyannyira elporlik a használatkor, hogy egy lakástűz eloltására is képes lenne. 1998. júliusában a túraautók első magyarországi világbajnokságán a bokszutcában másodpercek alatt eloltotta vele a fiatal szakember a tankoláskor lángra lobbant túraautót. A Formula 1-ben eddig itthon nem kellett használni, de külföldi nagydíjon az ottani kollégának már igen.

A nézők távoltartására öt méter magas szögesdrótkerítés szolgál, mely mögé néhány éve még egy kerítéssort húztak. A kerítések közé pár éve biztonsági embereket állítottak a futam leintése előtti percekben, máskor kutyás őrök néztek farkasszemet a tömeggel. Komoly atrocitás eddig sosem volt, mert a futam befejezésekor a biztonságiak gyorsan elvonultak. Hagyták a nézőket a pályára rohanni, hagyták, hadd örüljenek kedvenceiknek. A versenyek mégis mindig rendben lezajlottak, az ünneplés népünnepéllyé vált, s nem agresszivitássá. Talán ki lehetne egyszer próbálni ezt az engedékenységet a futballmeccsek végén is ahelyett, hogy rendőri, meg biztonsági őri egységekkel terelgetnék az ünnepelni vágyó örvendező szurkolókat. Igaz, hogy ennek eldöntése már nem autó-motor sportbírói feladat.

Szóljon hozzá!