ZETApress

hírportál

Volánbusszal a Hungaroringen

A 21-ik Magyar Nagydíjra készülünk – 1

A Formula–1 eddigi Magyar Nagydíjaira a Volánbusz járműveinek tucatjai szállították a szurkolókat az Árpád-hídtól Mogyoródig. Ezeknek az autóbuszoknak a kerítésen kívül kellett maradniuk, míg szerencsésebb társaik a versenypálya aszfaltját is koptathatták. Igaz ez utóbbiak nem a nézőket, hanem a sportszakmai személyzetet juttatták ki az augusztusi rendezvény színhelyére. Ezeket a gépjárműveket gödöllői sofőrök irányították. Hogyan kerültek kapcsolatba az utazó cirkusszal? – kérdeztem tőlük 2001-ben a Volánbusz Hírlevél tudósítójaként a szombati edzésnap szünetében. (Az akkori versenyre bíróként még én is velük utaztam, s a Kontroll Kft. forgalmi ellenőreként munkakapcsolatban is álltam velük.)

Húsz éve dolgozom a Volánbusznál, s társaimmal együtt 1987-től járunk a Ringre – válaszolta Molnár József. – Mi voltunk azok, akik már a versenyzők előtt végigmehettünk a pályán, s a nap végén is mi mehettünk végig utolsóként. Korábban a bokszutcába is bemehettünk, sétálhattunk a versenyautók között. Sajnos a kilencvenes évek közepén jelentősen megszigorították a mozgást, így azóta csak a szalagkorlát mellől szurkolhatunk. Mi nem vagyunk olyan fanatikusak, mint a futballdrukkerek, a Formula–1-ben nem divat, hogy a nézők a drukkolás ürügyén egymásnak essenek, pedig nekünk is megvan a kedvenc versenyzőnk és csapatunk.

Hasonló a feladatunk a Ringen, mint a gödöllői helyi járaton – vette át a szót Pusztai Ferenc. – A BNS-től kiszállított sportbírókat a négy kilométeres kacskaringós pályán visszük ki a felállítási helyükre, a 25 poszt valamelyikére. A posztok olyan közel vannak egymáshoz, mint Gödöllőn a Hegy utcai megállók, így itt sem tudunk közben versenysebességre felgyorsítani. Utasok nélkül az üres aszfalton akár 80-nal is száguldoznánk, de ezt a bírókkal nem tehetjük meg. Hogyan is nézne ki az, ha minket, felborult buszunkat kellene menteni. Huszonöt éve vezetek a Volánbusznál, s nekem sem kenyerem a száguldozás.

Újonc a régiek között

Két hete tudtam meg, hogy én is a sportszakmai személyzetet szállítom – mondta Antal József, a csapat újonca. – Hat éve dolgozom a Volánbusznál a Gödöllő és Vác közötti vonalon, s eddig minden évben a nézőket szállítottam ki a Hungaroringre. Közöttük is sok érdekes emberrel ismerkedtem meg. Nagyon megörültem, hogy most végre a pályán belül szurkolhatok. A pénteki szabadedzést a Marlboro hídnál izgultam végig. A versenyautók zaja sem zavart, mert asztalos a szakmám, s a gépek ott sem csendesek. Igaz, a füldugó is sokat segített. Gödöllőn építkezem, s jól jött egy kis kikapcsolódás a mindennapok robotja után, meg persze a pénz is csábított, amit kapunk a munkánkért.

A műszaki háttér is a legmesszebbmenőkig adott az autóverseny megfelelő kiszolgálásához – folytatja a majd egy évtizedes volánbuszos múlttal rendelkező, s a dányi járattal közlekedő Szova József. – Néhány éve elromlott a verseny idején az egyik autóbuszunk, s a gödöllői műszaki bázison éjszaka kicserélték a motort, hogy reggelre újból a versenyrányitás rendelkezésére állhassunk, s a pályabírók időben elfoglalhassák helyüket a posztokon. Idén is tartalékolnak két motort nekünk. Talán emiatt is bízik meg bennünk a legmesszebbmenőkig Túri István, a Hungaroringes vezetőnk. Az öt buszt rendszeresen a Volánbusztól bérli, míg mi mindannyian szabadnapunkon dolgozunk neki.

S hogy miért öten? Mert a „belszolgálatos” csapathoz tartozik Petre István is. A gödöllői helyi járaton dolgozó gépkocsivezető hat éve jött át Hatvanból az ottani Volántól, s azóta a hivatásos tűzoltókat – a Rescue Team Hungary tagjait – szállítja a Dologház utcai tűzoltólaktanyától a Hungaroringre. 1998-tól 2001-ig már nem csak az augusztusi Formula 1-en, hanem a június végi – július közepi túraautó-világbajnokságon is dolgozott társaival Mogyoródon. (Négyszer rendezték meg ezt a versenyt a Hungaroringen.) Az öt autóbusz-vezető nem csak a hazai versenyeket izgulja végig, hanem szabadidejében a tévé előtt ülve a további Formula–1-es futamok mindegyikét. Bár egyiküknek sincs autóversenyzői múltja, mégis ezt szeretik jobban, nem a labdarúgást. A mai magyar focit elnézve ezen talán nem is lehet csodálkoznunk.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. ZETApress » Gyorsbeavatkozók a körversenyen

Szóljon hozzá!