Operaverseny a Mezzo TV-vel
November 3-tól 17-ig Operaverseny és Fesztivál lesz a Mezzo Televízióval. A program a Szegedi Nemzeti Színházban zajlik, így az opera szerelmeseinek ismét érdemes Szegedre utazniuk november első két hetében.
Ekkor kerül ugyanis második alkalommal megrendezésre az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval döntője a Szegedi Nemzeti Színházban. Az egy éven át zajló verseny kéthetes fináléjában öt ország öt meghatározó operaháza mutatja be előadásait, a verseny 14 döntősével ? köztük három magyar versenyzővel, Balczó Péterrel, Nyári Zoltánnal és Rácz Ritával ? a főszerepekben. Az Alföldi Róbert, Bagó Bertalan, Nadine Duffaut, Telihay Péter és Marek Weiss által rendezett előadásokat a Mezzo Televízió és a Duna Televízió is műsorára tűzi. Az Emmeline-t valamint a november 17-i Díjátadó Gálát élő adásban láthatjuk a két csatornán.
David Alagna: Egy halálraítélt utolsó napja ? Ősbemutató a debreceni Csokonai Színház produkciójába. Rendező: Nadine Duffaut. Előadások november 3-án és 4-én. Versenyszerepekben: Nyári Zoltán tenor Le condamné szerepében, Donita Volkwijn szoprán (USA) La Condamnée szerepében és Chul Jun Kim basszbariton (Korea) Le Friauche szerepében. A fesztivál első produkciója ősbemutató, a francia Nadine Duffaut rendezésében. Az Egy halálraítélt utolsó napját David Alagna szerezte, aki a verseny második fordulójában személyesen is részt vett az Operaverseny döntőseinek kiválasztásában ? s így operája főszerepeinek kiosztásában.
Az operát ? melynek librettója öccsének, Roberto Alagnának, a világhírű tenornak tollából származik ? Victor Hugo azonos című regénye inspirálta. A Nagy Francia Forradalom vérengzéseitől megcsömörlött Hugo-t erősen foglalkoztatta a halálbüntetés témája. (A módszer egyik legkövetkezetesebb ellenzője volt.) 1829-ben jelentette meg az Egy halálraítélt utolsó napja című művét, amely naplószerűen mutatja be egy kivégzésére váró férfi utolsó huszonnégy óráját.
A halálvárás motívuma lett Alagna operájának alapja. A színen két halálraítélt utolsó napját kísérheti végig a néző. Az események két cellában és két különböző idősíkon zajlanak: az egyik cellában egy férfi várja végső óráját az 1820-as években, a másikban egy nő, valamikor a XXI. században. Az előadás két főhőse két olyan ember, akik megérdemelt büntetésükre várva szélsőséges érzelmeket élnek át: félelmet, dühöt, keserűséget, lelkifurdalást éreznek. Kétségbeesetten emlékeznek vissza ?régi? életükre, és reménykednek ? egészen az utolsó percig.
Richard Strauss: Ariadné Naxosban ? Państwowa Opera Bałtycka (Gdansk, Lengyelország). Rendező: Marek Weiss. Előadások: november 6-7. Versenyszerepekben: Patrick Bladek tenor (Franciaország) Bachus szerepében, Ariana Chris mezzoszoprán (Kanada) Composer szerepében és Rácz Rita koloratúrszoprán Zerbinetta szerepében. A Debrecenből érkező produkciót követően az Operaversenyen Richard Strauss: Ariadné Naxosban című operája kerül bemutatásra. Az 1916-ban született mű klasszikus ?színház a színházban?, vagy sokkal inkább ?opera az operában?.
Történetében az opera, mint komoly műfaj és a szórakoztatóipar ? egymást kölcsönösen lenéző ? művészei egyaránt ki vannak szolgáltatva a gazdag megrendelő kénye-kedvének. Kénytelenek produkcióikat a vacsorát követően egyszerre bemutatni, meglehetősen prózai okból: hogy a főattrakció, a tűzijáték időben elkezdődhessen. Marek Weiss, Zerbinetta szerepében Rácz Ritát, továbbá az operaverseny francia és kanadai döntősét rendezi a Balti Opera produkciójában.
A rendező modern környezetbe álmodta Strauss klasszikus művét: A darab második része ? avagy az Ariadné Naxosban ? egy ideggyógyintézetben játszódik, az egyetlen olyan helyen, ahol a nemes és a banális dolgok összeegyeztethetőek. A beteg Ariadnét (akit unott szeretője itt hagyott magára), doktorai és ápolói terápiás céllal nem akarják megfosztani képzelgéseitől. Szobatársaival pedig a mindennapos téboly helyszínén igyekeznek megértésével kísérleteznek.
Bohuslav Martinů: Alexandre bis ? Magyarországi bemutató. Maurice Ravel: Pásztoróra. A Théâtre Bienne Soleure (Bienne, Svájc) produkciója. Rendező: Bagó Bertalan. Előadások: november 9-10. Versenyszerepekben: Friederike Meinel mezzoszoprán (Németország) Philoméne, Concepcion szerepében, Balczó Péter tenor Oscar, Gonzalve szerepében és Stanisław Kierner bariton (Lengyelország) Alexandre, Ramiro szerepében. A svájci Bienne Soleure színház két egyfelvonásos opera színpadra állítására vállalkozott, a darabokat ? az Operaverseny keretében ? Bagó Bertalan rendezi.
Martinu operáját ? melynek címe magyar fordításban Alexandre kétszer ? az 1937-es párizsi világkiállításra szánta. A történelem a második világháború képében azonban közbeszólt és a szerző már nem érte meg darabjának első bemutatását, melyre végül 30 évvel később Mannheim-ben került sor. Magyarországon az Operaverseny keretében lesz először látható ez a szürrealista vígopera, mely egy felesége hűségét próbára tevő férfi történetét meséli el. Alexandre levágatja szakállát és magát saját unoktestvérének kiadva próbálja elcsábítani a semminél jóval többet sejtő hölgyet. A polgári hűtlenség történetét egy beszélő portréfestmény narrálja.
A másik egyfelvonásos ? Ravel: Pásztoróra ? története szintén a szerelem és csábítás megunhatatlan témáját dolgozza fel: Torquemada órásmester kikapós felesége férje távollétében hódolóit rejtegeti egymás elől, majd a két potenciális jelölt helyett egy harmadikat választ. A spanyolországi Toledóban játszódó franciás eleganciájú operát Ravel legszellemesebb műveként tartják számon.
A kettős szereposztás főszereplői közül Balczó Péternek, az Adagio együttes tagjának szurkolhatunk ? hiszen ő három magyar döntősünk egyike. Péter nem az Operaverseny színpadán tesz első ízben kirándulást komolyzenei vidékekre, 2006 óta énekel a debreceni Csokonai Színházban, főként lírai tenor szerepeket.
Marco Tutino: Vita ? Magyarországi bemutató. A Morva-Sziléziai Nemzeti Színház (Ostrava, Cseh Köztársaság) produkciója. Rendező: Telihay Péter. Előadások: november 12-13. Versenyszerepekben: Zuzana Dunajčanova szoprán (Szlovákia) Vita szerepében, Chad Armstrong basszbariton (USA) John Donne szerepében és Marc Haffner tenor (Franciaország) Dr. Posner szerepében. Telihay Péterrel másodszor találkozhatunk az operaverseny produkcióinak rendezői között.
Az operaverseny tavalyi női győztese, Janja Vuletic az általa rendezett Lukrécia meggyalázása főszerepében nyerte el a 2008-as Mezzo Operaverseny fődíját. Telihay idén egy különleges témájú kortárs operát állít a Morva-Sziléziai Nemzeti Színház színpadára Csehországban. A darab zenéjét az olasz származásó Marco Tutino szerezte, opera-formába öntve Mike Nichols Wit című filmjét, melynek főszerepeit Emma Thompson és Christopher Lloyd alakította.
Az opera főhősnője, a Vita (Élet) becenévvel bíró irodalomtudós asszony, Victoria Bearing John Donne költészetének elismert szakértője. Szenvedélyesen tanít, de átható intelligenciája és csípős humora távol tartja tőle tanítványait. Egy napon azonban megváltozik körülötte minden. Rémisztő személyes tragédiával kell szembenéznie: petefészekrákot diagnosztizálnak nála.
A XVII. századi költészet univerzumából kiszakítva, egycsapásra a XXI. század kísérleti orvoslásának világában találja magát, azonban halandóságát büszkeséggel és humorral dolgozza fel. John Donne ? a regénytől eltérően ? személyesen mutat utat neki, Vita pedig kezelőorvosai és ápolói segítségével próbál új értelmet találni kedvenc költője szavainak.
Tobias Picker: Emmeline ? Európai bemutató. A Dicapo Opera Theatre (New York, USA) produkciója. Rendező: Alföldi Róbert. Előadások: november 15-16. Versenyszerepekben: Kristin Sampson szoprán (USA) Emmeline szerepében, Nyári Zoltán tenor Matthew szerepében és Iulia Merca mezzoszoprán (Románia) Aunt Hannah szerepében. Az Alföldi Róbert által rendezett Emmeline magyar rendezőjétől és két főszereplőtől (Nyári Zoltán és a román mezzoszoprán, Iulia Merca) eltekintve amerikaiabb az amerikainál, és Európában is a Fesztivál keretében lesz először látható.
A darab szerzőjét, a New York-i származású Tobias Picker-t az egyik legmeghatározóbb kortárs komponistaként tartják számon az Egyesült Államokban. Első operája (a darab 1996-ban debütált a Santa Fe Operában) megírására egy dokumentumfilm (Anyáink bűnei) inspirálta. Innen ismerte meg annak a fiatal lánynak görög tragédiába illő történetét, akiről Emmeline-t mintázta. Emmeline-t, a Maine állam-beli LaFayette-ben élő Mosher szülők legidősebb lányát saját bigott nagynénje Massachusets-be viszi, hogy az ottani textilgyárban keresendő fizetésével támogassa népes családját.
Az emberi érzelmek és családja után sóvárgó lány könnyű prédája a helyi munkafelügyelőnek. Tizennégy évesen teherbe esik, de erről családja nem értesül, mert a nagynéni azonnal gondoskodik az örökbefogadásról. A gyermek nemét Emmeline is jóval később, túl későn, húsz év múltán tudja csak meg. Azt követően, hogy mit sem sejtve szerelembe esett és összeházasodott saját fiával. Emmeline szerepében az Operaverseny tavalyi döntőse, Kristin Sampson.
Mint korábban beharangoztuk, a Díjátadó Gála élő közvetítésben lesz a MEZZO Televízióban november 17-én. Rendező: Vidnyánszky Attila. Vezényel: Peskó Zsolt. Közreműködik a Pannon Filharmonikusok, a Fesztivál rezidens zenekara.