ZETApress

hírportál

Érmék a repülésről

A Magyar Nemzeti Bank ma délelőtt, Adorján János repülőgép-tervező születésének 125-ik évfordulója alkalmából 1000 forint címletű kupronikkel emlékérmét bocsát ki Libelle repülőgép elnevezéssel. Az érme a 2005-ben elindított Magyarok szerepe a világ műszaki-tudományos fejlődésében című emlékérme-sorozat részeként jelenik meg, a 100 éves az első postaautó és a Ford T-modell érméket követően.

Adorján János gépészmérnök, repülőgép-tervező a hazai repülés egyik úttörő személyisége 1909-ben gróf Andrássy Géza támogatásával Bleriot monoplánjának mintájára építette meg a Libelle ? Szitakötő ? nevű kéthengeres 18,4 kilowattos Adorján-Dedics motorral szerelt repülőgépét. Első, sikeres felszállását 97 évvel ezelőtt, 1910. január 10-én hajtotta végre. A próbaút egyben az első olyan alkalom volt, amikor magyar pilóta magyar tervezésű és magyar kivitelezésű repülőgéppel repült.

A különleges, négyzet alakú emlékpénz Bitó Balázs művész tervei alapján készült. Előlapján ? a kötelező érmeképi elemek mellett ? a Libelle repülőgép motorja látható a légcsavar egy részletével, a hátlapot pedig a Libelle repülőgép díszíti. Szintén itt olvasható az ADORJÁN JÁNOS AZ ELSŐ SIKERES MAGYAR REPÜLŐGÉP TERVEZŐJE felirat, valamint Bitó Balázs tervezőművész mesterjegye.

Az érme anyaga kupronikkel (75 százalék réz és 25százalék nikkel), súlya 14 gramm, mérete 28,43 x 28,43 mm, széle sima.. Az emlékérméből húszezer példány készül, tízezer selyemfényű (BU) és tízezer tükörfényes (proof) kivitelben. Az emlékpénz a Magyar Pénzverő Rt. székhelyén (VIII, Könyves Kálmán krt. 38.) valamint az MNB Látogatóközpontjában üzemelő érmeboltjában (V, Szabadság tér 8-9.) vásárolható meg.

Interjú Bitó Balázs ötvösművésszel

A Magyar Nemzeti Bank 2007. január 19-én, Adorján János repülőgép-tervező születé-sének 125. évfordulója alkalmából 1000 Ft címletű kupronikkel emlékérmét bocsát ki ?Libelle repülőgép? elnevezéssel. Az érme tervét Bitó Balázs ötvösművész készítette, akit ennek kapcsán az érméről, az érmetervezésről kérdeztünk.

Mióta foglalkozik érmetervezéssel?

Eredeti szakmámat tekintve aranyművesnek tanultam, egyetemi tanulmányaimat fémműves-tervező szakon végeztem, tehát az érme anyaga már régóta közel állt hozzám. Első alkalommal 2003-ban a ?Magyarország várai? sorozat pályázatához terveztem érmét, amelyen a visegrádi várat örökítettem meg. Ez a tervem ugyan nem nyert, de ekkor ismerkedtem meg a vertérem-tervezés sajátosságaival. Valószínűleg új ismereteimnek is köszönhetően sikerült a 2004-ben kiírt ?100 éves a magyar postaautó? pályázaton érmetervemmel nyernem. Ez az emlékérem a ?Magyarok szerepe a világ műszaki-tudományos fejlődésében? sorozat keretén belül jelent meg, csakúgy, mint a most kibocsátásra kerülő, a magyar repüléstörténettel foglalkozó érme.

Hogyan kezdett neki a tervezésnek?

Ez a feladat azért volt különösen kedves nekem, mert gyerekkorom óta nagyon érdekel a repülés. Az érdeklődésből adódó ismereteim, valamint a birtokomban levő sok, repülőgépekkel kapcsolatos könyv és folyóirat segítségével nem volt nehéz elmélyülnöm ebben a témában. A Közlekedési Múzeumban is sok segítséget kaptam, ahol alaposan megvizsgáltam Adorján János első gépének, a Libellének kiállított makettjét, valamint a repülőgép eredeti motorját, ami vetekedett korának legtöbb külföldi gyártmányával, sőt sok szempontból meg is haladta azokat.

Mit tart fontosnak elmondani az érméről?

A most megjelenő érme az első sikeres, magyar gyártmányú repülőgép tervezőjének, egyben pilótájának, Adorján Jánosnak állít emléket az általa elkészített repülőgépen keresztül. Nagy feladatot jelentett ezt a filigrán, rengeteg huzallal merevített repülőgépet úgy ábrázolni, hogy annak felépítése, szerkezete ilyen kis méretben is érthető és élvezhető maradjon. Bevallom, emiatt néhány, a repülés szempontjából fontos huzalt el kellett hagynom a tervről, amit az avatott szemek biztosan észre fognak venni. Azért bízom benne, hogy ennek ellenére ők is örömmel veszik kézbe az első Magyarországon kibocsátott, a repüléssel foglalkozó emlékérmét!

Szóljon hozzá!