ZETApress

hírportál

Tarkabarka élővilág

Kompetenciafejlesztő munkafüzet készült a Magyar Természettudományi Múzeum megújuló állandó kiállításához, a Nemzeti Tankönyvkiadó gondozásában két éve megjelent Pilóta sorozat újabb kiadványaként.

Ezek a munkafüzetek 9-10 éves gyerekek számára készültek matematikai, szövegértési és környezetismereti kompetenciájuk fejlesztésére, melyek segítségével előzetesen megszerzett tudásukat új, valóságközeli helyzetben alkalmazhatják. A változatos és játékos feladatok megoldása közben fejlődik a gyerekek kreativitása, problémamegoldó képessége és mélyül a tudása. A kiadvány minden eleme a gyerekek számára izgalmas témák köré épül: autók, focipálya, kirándulás, találmányok stb. A jelenleg 13 elemből álló sorozat legújabb eleme a Magyar Természettudományi Múzeum Lovarda épületében található, most megújult állandó kiállításához készült.

A Tarkabarka élővilág című kiadvány változatos feladatokat, talányos rejtvényeket, kreativitást igénylő elfoglaltságot nyújt kis olvasóinak. A készülő ásványtani és dinoszaurusz-kiállításon, illetve a most megnyíló Sokszínű élet ? Felfedezőúton Magyarország tájain című tárlaton, ezzel párhuzamosan pedig Magyarország élőhelyein járnak szereplőink, itt keverednek izgalmas kalandokba.

A füzetet forgatva nemcsak a térben, hanem az időben is utazást tehetnek a gyerekek. A kiadvány hasznos segédeszköz múzeumlátogatáskor, de a feladatok nagy része az iskolában is és otthon is alkalmas arra, hogy ?játszva? tanuljanak a gyerekek. A kiadvány segítségével rácsodálkozhatnak a múzeum kincseire, az élőlények sokféleségére, a kutatás örömére, és megismerhetik, alaposan körbejárhatják a biodiverzitás fogalmát is.

Miközben Zrob, a Földre pottyant, kicsi űrlény kíváncsian nézelődik a világban, sok kérdésre vele együtt mi is választ kapunk. Mely dinók éltek Magyarország területén? Hogyan kell otthon tengervizet készíteni? Hogyan boldogulnánk a természetben, ha ősemberek lennénk? Milyen érzés mamutra lesni egy barlangból?

Olyan praktikus kérdésekkel is foglalkozunk múzeumlátogatás szervezésekor: hogyan tájékozódhatunk a múzeumokról, melyik múzeumba érdemes menni és miért, hogyan kell ott viselkednünk, mivel kell készülnünk egy-egy látogatás alkalmával stb.? A kiadványban ezekre a kérdésekre is választ kapnak a gyerekek és a pedagógusok egyaránt.

A szerzők a feladatokkal és a történet meséjének vezetésével arra törekedtek, hogy a gyerekek meglevő tudásanyagának frissítése mellett új tudás megszerzését is segítsék. Sokféle, a fantáziát és a készségeket fejlesztő feladatot kínálnak, melyek megoldásakor nem csak a múzeumi környezet ismereteit kell használniuk, hanem a megszerzett élményeik (kirándulás, séta, stb.) és otthoni szűkebb és tágabb környezetük helyszíneinek során szerzett tapasztalataikat is.

Szóljon hozzá!