ZETApress

hírportál

Hiperhatékony kamion

A Shell és az AIRFLOW TRuck bemutatja a Starshipet, a Hiperhatékony kamiont. Globális Innováció és energiahatékonyság. A Shell kenőanyagok és az AirFlow Truck Company a Shell Make the Future kaliforniai rendezvényén mutatta be a legújabb üzemanyag-takarékos kamionját, a Starshipet a Sonoma Raceway-en.

A Starship célja, hogy minimálisra csökkentse azt az energiát, ami a rakomány egyik pontból a másikba történő eljuttatásához szükséges. A kamion hosszas átalakítások során nyerte el végleges formáját, és készen áll a kihívásra: 2018 májusában a nyugati parttól a keleti partig, vagyis Kaliforniából indulva Floridáig fog utazni, mindezt úgy, hogy a legnagyobb lehetséges rakományt viszi, amit a jármű teljes tömege megenged. Az út során az üzemanyagtakarékosságot, illetve az áruszállítási hatékonyságot mérik, amelyet az út végén nyilvánosságra is hoznak.

? A szállítmányozás a világ teljes energiafelhasználásának több mint egynegyedét, sőt világszinten a széndioxid-kibocsátásnak az egyötödét teszi ki. Ennek 72%-a a közúti szállítmányozásnak tulajdonítható, amelynek pedig jelentős részét a teherautók bocsátják ki ? nyilatkozta Robert Mainwaring, a Shell technológiai menedzsere.

Nagy kihívás a tehergépkocsiknál jelentős javulást elérni az energia-takarékosság területén, azonban a Shell hisz abban, hogy az együttműködés és a közös munka eredményeként, a kibocsátás eredményesen csökkenthető, valamint a hatékonyság növelhető.

Hogy mit takar a közös munka? ? Szoros kapcsolatot jelent a világ különböző vezető gépgyártóinak (OEM) szakértő mérnökeivel. Nemrég kifejlesztettünk egy koncepcióautót, amely megmutatta a könnyű súly, az áramvonalasság és a kenőanyagok szerepét a személyszállításban. A Starship a Shell koncepcióautójának egyenértékű mása az áruszállítás területén ? nyilatkozta Mainwaring.

A Shell műszaki tanácsadással támogatta a Starship projektet, illetve a kamion a Shell következő generációs, alacsony viszkozitású, teljesen szintetikus, nagy teherbírású motorolaját használja, amely védelmet nyújt a kopás, a lerakódások és az olaj lebomlása ellen. Az alacsony viszkozitás kiváló üzemanyagtakarékosságot biztosít a hagyományos SAE 15W-40-hez képest. A kenési technológia ugyanolyan viszkozitású, mint a Shell Rimula Ultra E+ esetében, amelyet világszerte az OEM-ek tesztelnek.

? A nagy teherbírású kenőanyagok vezető gyártójaként a termékeinken túl, az iparág felé is felelősségünk van. Ezért is vagyok olyan büszke az AirFlow Truckinggal való együttműködésünkre, amely által új lehetőségeket fedezünk fel az üzemanyagtakarékosság fokozására a szállítmányozásban. Ahogy haladunk előre, egyre fontosabb, hogy kreatív válaszokat találjunk a világ energiaügyi kihívásaira, s mint ilyen, a Starship olyan fejlesztéseket tartalmaz, amelyek később hasznára válik mind vásárlóink, az autósok mind pedig a szélesebb világ számára ? mondta Chris Guerrero, a Shell kenőanyagok globális márkamenedzsere.

A szállítmányozási szektor világszerte egy fontos kihívással néz szembe; a cél, hogy minél távolabb jussanak a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználással, miközben maximalizálják a rakomány mennyiségét a költségek csökkentése érdekében. Számos innovatív technológia elérhető már világszerte a piacon, ami az üzemanyag-hatékonyságot segíti, és amelyeket felhasználtak a Starshiphez. Ezek olyan megoldások, amelyeket a teherszállító járművek tulajdonosai is előnyükre fordíthatnak és készen használhatnak a saját járművük esetében. A Starship projekt egy lépés azon az úton, ami a világ energia kihívásaira adhat választ, és amiből a teherfuvarozásnak és a környezetnek is előnye származhat. Az Airflow Starship legfrissebb hírei a weboldalukon olvashatóak.

Starship kamion technológiája

A Starship Class 8-as kamionként is ismert az USA-ban: ez az USA-specifikus osztályozás a jármű össztömegének alapján történik. A besorolás 1-től 8-ig terjed, és az Egyesült Államok közlekedési minisztériumához tartozó Szövetségi Közúti Felügyelet osztályozza. A Starship projekt kamionja 100%-ban aerodinamikai kialakítású, és szénszálas kivitelezésű. Így mind az oldalsó takaróelemek, a tető és a jármű eleje is. A kamiont 6 cilinderes, 400 lóerős motor hajtja, 2508 newtonméter nyomatékkal. Az alap motort úgy állították be, hogy nagyon alacsony fordulatszámmal, 800 ford/perccel működjön.

Az aktív rácsos redőnyök (a hőmérsékletváltozás hatására lépnek működésbe, hogy maximalizálják az aerodinamikát és a hatékonyságot) kinyílnak, hogy lehetővé tegyék a légáramlást a motorházba, ami hozzájárul a hűtéshez. Ha nincs szükség hűtésre, a redőnyök automatikusan bezáródnak, és a levegőt a kamion áramvonalas kialakítása elvezeti. Ez kisebb aerodinamikai ellenállást, így kevesebb üzemanyag-felhasználást eredményez. Továbbá a zárt redőnyök a hideg időben segítik a motor bemelegedését.

A kamionnak a jövőben hibrid elektromos tengelye lesz, elektromos motorral és tengellyel, ami helyettesíti a jármű hátsó, nem-hajtott tengelyét. Ez megnöveli a teljesítményét, amikor magasabb sebességbe kapcsol, és amikor a legtöbb üzemanyagot fogyasztja. A tengely elnyeri az energiát a kamionból, és fékezéskor/gyorsuláskor tölti az akkumulátort. A keréktengelyek mozgásának lassulásakor a fejlett motorvezérlés és az automata sebességváltó jobb hatékonyságot és jó húzóerőt biztosít. A pótkocsi tetején lévő 5000 wattos napelem 48 voltos akkumulátorba tölti és tárolja az energiát, ami elegendő, hogy biztosítsa a kamion energiaellátását, így a fények, az ablaktörlők, a motor meghajtását, a mérő műszerek, a légkondicionáló, a fűtés, a mikró, és más elektromos berendezések működését.

Együttműködés a Shell-lel

Felismerve a fenntarthatóság, a tisztább és még energia-hatékonyabb közlekedési megoldások fontosságát, a Shell számos projektben együttműködik. 2016-ban a Shell Gordon Murray Design-nal és a Geo Technology-val dolgozott együtt, és kifejlesztették a Shell koncepcióautóját ? az ultrahatékony városi autót, ami 34%-kal kevesebb energiát használ el a teljes élettartama során.

AirFlow Truck Company

Az AirFlow Truck Company ezidáig két aerodinamikus és üzemanyag-hatékony Class 8-as kamiont gyártott, az elsőt 1983-ban, a legutóbbit pedig 2012-ben. A legutóbbi gyártmányt Bullet Truck-nak nevezték el, és a keleti-parttól a nyugati-partig közel 30 ezer kilogramm (harminc tonna) összsúlyt szállított, átlagosan 5,7 km/l teljesítménnyel.

Shell kenőanyagok

A Shell kenőanyag-üzletága 150 országban gyártja és forgalmazza ? lakossági és üzleti ügyfeleknek ? a kenőanyagok széles választékát. A kenőanyagokat különböző területeken használják, így a fogyasztók autóiban, a teherfuvarozásban, bányászatban, villamosenergia-termelésben, általános gyártások során, stb… A márkák közé tartozik a Pennzoil, a Quaker State, a Shell Helix, a Shell Advance, a Shell Rotella, a Shell Rimula, a Shell Tellus és a Shell Gadus. A hatalmas ellátási lánc teszi lehetővé, hogy a termékek világszerte eljussanak a vásárlókhoz. 5 alapolaj-üzem, 40 kenőolaj üzem ? ahol előállítják és csomagolják a termékeket ? és 10 kenőzsír üzem működik a világ 32 országában.

A Shell több mint 70 éves tapasztalattal rendelkezik a kenőanyag technológiák fejlesztése terén. 200 kutató és mérnök dolgozik a kenőanyag-fejlesztő központokban Kínában, Japánban, Németországban és az USA-ban. 150 szabadalmat tartanak számon az alapolajra, kenőanyagokra, és a kenőzsírokra, évente pedig több millió tesztelést végeznek. Az OEM-üzletágakkal történő szoros együttműködés is hozzájárul a magas minőségű kenőanyagok előállításához. A top versenycsapatokkal, a Scuderia Ferrarival, a BMW Motorsporttal, a Hyundai Motorsporttal és a Ducati Corse-szal együttműködve a versenyeket tesztelésre használják, hogy minőségi kenőanyagot nyújtsanak a vásárlóknak az utakon. Emellett a vásárlóknak olyan technikai szolgáltatások állnak rendelkezésükre, mint a Shell LubeMatch, a Shell LubeAdvisor és a Shell LubeChat. Még több információ a weboldalukon olvasható.

Szóljon hozzá!