ZETApress

hírportál

80 nap a Föld körül

Magyar fejlesztésű és gyártású elektromos-autótöltőt avatott Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter ma reggel, az elektromos autók számára szervezett 80edays nemzetközi túra újbudai állomásán, a Hauszmann Alajos és a Sopron utca kereszteződésénél.

A Fidesz országgyűlési képviselője a szalagátvágás előtt kiemelte, hogy a töltő első darabja lehet egy hamarosan kiépülő hálózatnak. Mivel egyre versenyképesebb az elektromos autók és közösségi közlekedési járművek ára, ma már felelős döntés az, amikor valaki ilyen járművet választ. Az elektromos járművek elterjedését a magyar kormány azzal is segíti, hogy négymilliárd forintot biztosított Budapestnek 20 elektromos busz vásárlására, melyek már 3 hónapja közlekednek Budán. A kormány a napokban 1,25 milliárd forint értékű pályázatot írt ki önkormányzatoknak elektromos töltőállomások létrehozására, reményeik szerint ezzel mintegy ezer töltőpont létesülhet országszerte.

Mészáros Csaba, az evopro csoport elnök-tulajdonosa elmondta, hogy a most átadott villámtöltő egy autót 15-20 perc alatt tölt fel. A fejlesztés magyar összefogás eredménye, tíz magyar kis- és középvállalkozás a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel együtt dolgozott rajta mintegy 2 évig. Ez újabb bizonyítéka annak, hogy a magyar ipar nemcsak beszállítóként, hanem a termékfejlesztésben is részt vesz egy kialakulóban lévő új iparág terjesztésében.

Ezután az elektromos járművekkel átmentünk a közeli Kopaszi gátra, ahol a Verandán folytatódott a sajtótájékoztató. Az odajutáshoz Modulo elektromos buszok álltak rendelkezésünkre. Lepsényi István, az NGM gazdaságfejlesztésért- és szabályozásért felelős államtitkára elmondta, hogy a kormány azon dolgozik, hogy a magyar kutatás-fejlesztés és gyártás minél erőteljesebben vegye ki részét az elektromobilitás terjedéséből. Bevezették Magyarországon a környezetkímélő jármű fogalmát és a zöld rendszámot, amellyel több nagyvárosban ? köztük Budapesten, Debrecenben és Zalaegerszegen ? ingyenesen lehet parkolni. Az elektromos járművekre nem kell regisztrációs adót és cégautóadót fizetni, valamint a vállalkozások visszaigényelhetik az áfát a töltőállomás által felhasznált energia után, sőt a kormány további támogatások bevezetését is tervezi.

A Teslák és kínai Densa mellett a magyar fejlesztésű elektromos Modulo autóbusz is részt vesz a túrán, az európai start és az észak-amerikai szakasz után Bukarestben csatlakozott újra a mezőnyhöz. Katalóniából Portugálián, Észak-Amerikán, Kínán, Kazahsztánon, Románián, Magyarországon, Csehországon, Szlovákián, Olaszországon és Svájcon keresztül érnek vissza az autók Barcelonába. Egyedülálló a magyar csapatszállító busz részvétele, mivel elektromos busz még nem kerülte meg a Földet. A busz csaknem 600 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel ? mondta el Mészáros Csaba, aki maga is részt vett a túra egy részén. Az elektromos autók előnyeit kifejtve kitért arra is, hogy a saját elektromos autójával kilométerenként 0,2 kilowattot használ, ami mintegy 3 forint költséget jelent, míg a busz fogyasztása alig háromszor ekkora, azonban 40-50-szer több embert tud szállítani.

Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke elmondta, hogy az elektromos autók árának 40-50 százalékát kitevő akkumulátorok költsége 2020 utánra jelentősen lecsökkenhet. Míg 2008-ban 1000 dollárba került egy kilowattóra akkumulátor technológia, 2020-ra akár 100 dollárra is eshet. Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke hangsúlyozta, hogy az elektromos buszok elterjesztése emelné a tömegközlekedés színvonalát, mivel egy BKV midibusz napi utaskilométer-teljesítménye százszor akkora, mint egy személyautóé, lényegesen kisebb a zajterhelése és sokkal hatékonyabb az energiafelhasználása, mint egy dízelbuszé.

A 80edays 80 napos, 100 százalékban elektromos hajtású járműveknek szervezett földkerülő esemény Barcelonából indult június 16-án, és ott is ér véget szeptember 4-én. A megpróbáltatáson 11 nemzetközi csapat vesz részt ? Budapestre 6 csapat érkezett közülük 19-én pénteken este ?, útjuk során autónként több mint 25 ezer, együtt csaknem 300 ezer kilométert tesznek meg. Rafael de Mestre, a 80edays német fő-szervezője angolul szólt hozzánk, de Helmich József sajtófőnök felajánlott tolmácsolását egyikünk se merte elfogadni. Minek is égetnénk magunkat, ha a többiek már mindent elmondtak magyarul? Végezetül a csapatok tagjai fát ültettek a BudaParton, majd a járműveikkel kora délután továbbindultak a következő helyszínre.

Szóljon hozzá!