ZETApress

hírportál

Dachser a világjárványban

Jelentősen emelkedtek a távol-keleti tengeri import fuvardíjak. A világjárvány nem kímélte a tengeri fuvarozást. A szűkös kapacitás és a megnövekedett árak a piacot összetettebbé és ingatagabbá teszik. A 2020. október végi díjszinthez képest a tengeri fuvardíjak 2021. márciusára több, mint háromszoros emelkedést produkáltak.

A jelenlegi helyzetről és arról, hogy miért lehet az LCL szolgáltatás sok ügyfélnek megoldás, Farkas Zsolt Senior Account Managernek Tompos Zoltán, a Dachser Magyarország tengeri és légi szállítmányozással foglalkozó üzletágának Sales Managere beszélt.

Változtatott valamit a kikötők nehéz helyzetén az, hogy tavaly nyáron néhány helyen újraindult a gazdaság?

T.Z: Júliusban és augusztusban kezdték újraindítani az országok a gazdaságaikat, elsőként Kína tudott úrrá lenni a vírushelyzeten, így ott meg is indulhatott a termelés a gyárakban, a kínai tengeri export pedig ismét növekedett.

Szeptembertől minden évben jelentős mennyiségű áru érkezik Kínából Észak-Amerikába, a karácsonyi szezonra, ez kb. 900 ezer konténert jelent havonta. Októberben tartják Kínában a Nemzeti Ünnepet, amikor újra leállnak a gyárak, így minden megrendelést igyekeznek teljesíteni még a szünet előtt, és ez a 2 tény jelentősen megnöveli az ebben az időszakban Amerikába szállított árumennyiséget. Amerikában azonban 2020-ban a fertőzés gyors terjedése következtében a közúti fuvarozók és az importáló vállalatok körében is munkaerőhiány lépett fel, így nagymértékben lelassult a beérkező konténerek kirakodása és visszaszállítása a depókba.

A korábbi 1-2 nap helyett ez 1-2 hétre nőtt, ami oda vezetett, hogy november óta, főként a nyugati parton hajók tucatjai, fedélzetükön konténerek százezreivel kényszerülnek a nyílt vízen heteket várakozni a kikötői kirakodásra. A több százezer konténer így nagyon lassan kerül csak vissza Kínába (és a világ más pontjaira), ellehetetlenítve az ottani export feladásokat. A tavalyi állapottal ellentétben, most már sokkal több az áru, mint a rendelkezésre álló üres konténer. Érthető tehát, hogy a fuvardíjak december-január folyamán miért érték el az októberi díjszint tripláját. Ha valaki Kínából Európába szállít, a korábbi átlag 3000 USD helyett most alsó hangon is 9000 USD-t kell, hogy fizessen egy 40-es konténer esetében. De említhetem az észak-amerikai példát is: az eddig 2000 helyett jóval 4000 dollár felett van egy 40-es díj.

Hogyan próbálják kezelni a problémát a hajóstársaságok?

T.Z: Több hajóstársaság prémium szolgáltatást vezetett be, mely keretében biztosítják a korábbi gyors kiszolgálást a partnereiknek, de ennek az ára nagyon magas. Azért, hogy a konténerhiányt mérsékelni próbálják, az ügyfelek számára a konténerből való kirakodásra és visszaszállításra ingyenesen rendelkezésre álló időt csökkentették, ezzel is arra ösztönözve a piacot, hogy az üres konténer minél előbb kerüljön vissza a depóba. Visszaállítják továbbá a szárazdokkokban rostokló hajókat a forgalomba, sőt új, rekordméretű hajókat is építtettek és hamarosan üzembe is helyeznek, de a konténerhiány miatt ezek a lépések csak minimális javulást eredményeznek.

Hogy áll most a helyzet?

T.Z: Többek között a szállítmányozók erélyes fellépésének és tiltakozásának hatására az áremelkedés tendenciája február elején megállt, de a Kínai Holdújév Ünnepet követően sem következett be árcsökkenés, a díjak március első felében is csak stagnálnak. Az illetékes amerikai hatóság kezdeményezte az egészségügyi szerveknél, hogy a hajók, konténerek kirakodását végző állomány beoltását soron kívül biztosítsák, és így a túlzsúfolt kikötőkben tapasztalható kaotikus állapot felszámolása megkezdődhessen. A forgalom normalizálódására, a korábbi díjszint visszaállítására kicsi az esély, arra még valószínűleg heteket, sőt hónapokat is várni kell. A végső megoldást csak a globális COVID veszély megszűnése jelentheti.

LCL szolgáltatásaival a DACHSER logisztikai megoldásokat kínál ügyfeleinek a globális gyűjtőszállítmányokhoz. Hogyan profitálnak ebből az ügyfelek a különösen nehéz időkben?

T.Z: Az LCL-szolgáltatások lényegében egyfajta gyűjtőszolgáltatást jelentenek a tengeri szállításban és átlátható megoldást az ügyfelek számára. Ez különösen igaz olyan válság idején, mint a jelenlegi járvány, amikor leáll a termelés vagy lezárások vannak a célországokban, ami azt jelenti, hogy nincs annyi szállításra kész teljesen megrakott konténer rakomány. Az LCL szolgáltatások fő jellemzői a heti indulások és a gyors tranzit idők – és ez teszi őket a nemzetközi szállítási láncok fenntartásának fontos elemévé. Ez azt jelenti, hogy az LCL-szolgáltatások kevésbé érzékenyek a válságokra, és minden iparág számára megfelelő szállítási alternatívát jelentenek, még a légi áruszállításhoz képest is, amennyiben jó előre megtervezhetők. Ezért a jövőben még erőteljesebben használjuk az LCL portfóliónkat, és további útvonalakra is kiterjesztjük.

Szóljon hozzá!