ZETApress

hírportál

Egészséges párásítást!

Miért kell odafigyelni a lakásban uralkodó páratartalomra? – Az alacsony páratartalom légúti betegségekhez vezethet. A fűtési szezonban jellemzően csökken a lakás páratartalma, mivel a radiátorok működés közben szárítják a levegőt. Éppen ezért érdemes gondoskodni ebben az időszakban a levegő megfelelő párásításáról.

A páratartalom növelésével a hőérzetünk is javul, de fontos figyelembe venni, hogy a párásítást nem szabad túlzásba vinni, mert a nyirkos levegő is légúti problémákhoz vezethet. Szakemberek szerint egy helyiségben az ideális páratartalom 40-60% között van, de az ember igazán 50-55% körüli páratartalom mellett érzi jól magát 22 fokos szobahőmérséklet mellett. A babaszobában ugyanakkor ennél kicsit magasabb, 60-65%-os páratartalom javasolt, mivel a babák bőre és nyálkahártyája még meglehetősen érzékeny.

A központi fűtéssel rendelkező lakásokban különösebb odafigyelés nélkül a levegő belső páratartalma akár 20 százalékra is csökkenhet, ami hosszútávon káros egészségügyi hatásokkal járhat. A radiátorok által szárított levegő negatívan befolyásolja az orr nyálkahártyájának védekező képességét, ezáltal könnyebben kialakulhatnak légúti fertőzések, illetve száraz köhögés. – A száraz levegő köhögési ingert válthat ki a babáknál és a kisgyermekeknél, gyakran csillapíthatatlan éjszakai száraz köhögést okozva. A száraz levegő a szemét és a bőrt is erősen szárítja, emiatt gyakorivá válhatnak az ekcémás vagy bőrgyulladással járó tünetek – hívta fel a figyelmet a szakember.

A lakás páratartalmának ellenőrzése érdekében érdemes beszerezni egy-egy szobába digitális, páratartalom mérésére alkalmas hőmérőt. Ezek nemcsak a szoba hőmérsékletét, hanem a páratartalom százalékban mért szintjét is kijelzik. A megfelelő párásítás érdekében célszerű lehet vízpárologtató edényeket helyezni a radiátorokra, de tartós hatást ezekkel nem lehet elérni. Amennyiben a rendelkezésre álló hely lehetővé teszi, úgy érdemes nagy felülettel rendelkező, vízkedvelő szobanövényeket beszerezni (pálmák és trópusi növények) kiváló párologtató hatásuk miatt.

A hatékony eredmény érdekében ugyanakkor javasolt úgynevezett hideg-párásítóval növelni a lakás, vagy babaszoba páratartalmát, mert ezek anélkül növelik meg a levegő páratartalmát, hogy befolyásolnák a szoba, vagy lakás hőmérsékletét. A hideg-párásítók feltöltése egyszerű, hiszen csak csapvíz kell hozzá és teljesítményük is szabályozható. – Egyes típusok, például a SHF 2050BL készülék akár illóolajjal is feltölthető, így akár fertőtlenítő hatású, kellemes illatú esszenciális olajokkal frissíthetjük fel a lakás levegőjét a párásítással egy időben – hangsúlyozta Lucza András.

Felmerül a kérdés, mi van akkor, ha véletlenül valaki túlzásba viszi a párásítást? Vagy adott esetben olyan lakásban él, ahol eleve túl magas a páratartalom? Ebben az esetben is érdemes megoldást keresni, mert a túlzott páratartalom kedvez a penészgombák és a házi poratkák szaporodásának. Ezek pedig allergiás reakciókat okozhatnak még akkor is, ha valaki nem allergiás rájuk.

A Sencor erre az esetre a páramentesítő készüléket ajánlja, amelyeket be lehet programozni a kívánt páratartalom elérésére. Manapság már léteznek a kínálatban nagy, akár 72 m2-es lakások levegőjének kezelését szolgáló páramentesítők is, amelyek egyszerűen kivonják a nedvességet a levegőből és az így keletkezett vizet gyűjtőedényben tárolják el, amit egyszerűen ki lehet önteni bizonyos időközönként – tudatta Aranyi Péter PR és kommunikációs tanácsadó, OneOnOne Kommunikáció.

A SENCOR-ról

A SENCOR a világ egyik leggyorsabban növekvő fogyasztói és kereskedelmi márkája, termékei világszerte több mint 50 országban érhetőek el. A céget 1969-ben Japánban alapították. A márka célkitűzése az igényes vásárlók kiszolgálása kiváló minőségű, stílusos termékekkel. A SENCOR – megelőzve a trendeket és alakítva azokat – bevezette a színes készülékeket több termékkategóriában is. A márka folyamatosan bővíti portfólióját, mely már jelenleg is több ezer termékből áll. Kínálatában egyaránt megtalálhatóak konyhai gépek, szórakoztató elektronikai, háztartási cikkek, egészségügyi és szépségápolási termékek, valamint autós szórakoztató és irodatechnikai eszközök.

Szóljon hozzá!