ZETApress

hírportál

Versenyfelügyeleti eljárás a be2-vel szemben

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított az online társkereső szolgáltatást nyújtó be2 S.Ă .r.l. (be2) ellen, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt. Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/19/2018.

A GVH a 2018 elején lefolytatott ún. ICPEN Sweep-et követően már jelezte, hogy nagyobb hangsúlyt kíván fektetni az online társkereső oldalak kereskedelmi gyakorlatainak vizsgálatára. E törekvésének szükségszerűségét erősítették azon piaci jelzések, amelyek a GVH tudomására jutottak a be2 magatartásával összefüggésben. Utóbbiak okán a GVH úgy döntött, hogy versenyfelügyeleti eljárást indít, és több olyan magatartást is vizsgál a weboldalukon nyújtott szolgáltatással kapcsolatban, amelyek felvethetik a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúját.

A GVH többek között vizsgálja, hogy a be2 a weboldalán nyújtott szolgáltatását valóban ingyenesen biztosítja-e vagy ahhoz csak korlátozott mértékben férhetnek hozzá ilyen módon a tagok;

az átlagos fogyasztó észlelheti-e a prémium előfizetés automatikus meghosszabbodására, valamint a meghosszabbított időtartam alatt fizetendő díjra vonatkozó tájékoztatást;

szolgáltatása során milyen módon alkalmaz a vállalkozás általa létrehozott, a valóságban nem létező felhasználókhoz tartozó anonim vagy pszeudonim profilokat, illetve a fogyasztók megfelelő tájékoztatása mellett teszi-e ezt;

megalapozott információt ad-e tájékoztatásában a szolgáltatását igénybe vevők számáról;

a fogyasztók számára úgy tette-e elérhetővé honlapján ? a szolgáltatásával összefüggő általános szolgáltatási feltételek (ÁSZF) megjelenítése, valamint szerkesztése révén ? a szolgáltatás reális megítéléséhez szükséges információkat, hogy a fogyasztók tájékozott döntést hozhatnak;

tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósít-e meg a szolgáltatásának igénybevételére vonatkozó szerződés felmondásával kapcsolatban alkalmazott kereskedelmi kommunikációja az által, hogy míg a szolgáltatás igénybe vétele néhány kattintással lehetséges, a felmondásnak alaki követelményeknek kell megfelelnie (pl. a szerződést a fogyasztó kizárólag úgy mondhatja fel érvényesen, ha postán vagy faxon külföldi címre, illetve faxszámra küld nyilatkozatot);

az által, hogy a felmondás határidejére vonatkozó, egymástól eltérő kereskedelmi kommunikációk indokolatlan terhet rónak a fogyasztóra az információ-keresést illetően;

az által, hogy a fogyasztó döntési alternatíváit kiegyensúlyozatlan módon, pl. a felhasználói profil törlésének lehetőségét a felkínált egyéb lehetőségektől elszakítva, máshol jeleníti meg.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a feltételezett jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

Szóljon hozzá!