ZETApress

hírportál

Sikeres volt a kampány

Újabb sikeres biztonsági kampánynap volt a MÁV-nál. Az ellenőrzés napján most sem történt baleset vasúti átjáróban. Jelentős sebességtúllépés, fénysorompó tilos jelzése ellenére áthajtás a vágányokon, vezetés közbeni telefonálás ? ezek voltak a leggyakoribb szabálysértések a MÁV Zrt. idei második, vasúti útátjárókat ellenőrző kampánynapján.

Június 3-án a MÁV Biztonsági Igazgatósága a Rendőrség bevonásával közös akciót tartott a kiemelten kockázatos vasúti átjárókban. A fokozott ellenőrzés és a rendőri jelenlét elérte célját: aznap egyetlen baleset sem történt a közút-vasút szintbeli kereszteződésekben.

Magyarországon évente több mint 100 baleset történik közút-vasút szintbeli kereszteződésekben, melyek többsége súlyos sérüléssel vagy halállal végződik ? pedig mindez elkerülhető lenne! Az útátjárós balesetek az autóvezetők figyelmetlenségből, a KRESZ be nem tartásából következnek be, amelyek a személyi sérüléseken túl a vasúttársaságnak is súlyos anyagi és erkölcsi károkat okoznak. A biztonsági kampánysorozat célja, hogy 2010-ben a vasúti átjárókban bekövetkezett balesetek száma a felére csökkenjen.

A MÁV Zrt. a balesetek megelőzése érdekében ? egy nemzetközi program részeként ?június 3-án, ebben az évben második alkalommal fokozott ellenőrzést tartott az ország 37 kiemelten veszélyes útátjáróban a Rendőrség közreműködésével.

Az akcióban a vasúttársaság csaknem 100 biztonsági szakértője vett részt, akik a 37 vasúti átjáróban több mint hétezer közúti jármű forgalmát ellenőrizték. Az átjárókat a vasútbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai és a baleseti statisztikák kiemelkedő számai alapján, valamint az áthaladó forgalom nagysága alapján jelölték ki: Budapesten és elővárosi körzetében 10, az ország többi területén régiónként 2-5 helyszínen tartottak ellenőrzéseket.

A vasútbiztonsági szakemberek a kampánynapon nemcsak ellenőriztek, hanem szóban és szórólap segítségével felhívták a kereszteződésben átkelők figyelmét a KRESZ betartására és a fokozott balesetveszélyre. A közlekedők megfigyelése mellett az akció kiterjedt a fénysorompók, jelzőkészülékek és jelzőtáblák állapotának ellenőrzésére is. A szakértők megállapították, hogy a vasúti biztosítóberendezések az útátjárókban mindenhol épek és jól működnek, azonban a közúti jelzőtáblák több helyen rongáltak és hiányosak, illetve reklámmal vagy graffitival fedettek.

A gépjárművezetőknél általános tendencia, hogy ? megbízva a vasúti biztosítóberendezésben ? nem néznek körül behajtás előtt, illetve a csúcsforgalomban, a délutáni dugókban benn ragadnak a kereszteződésben, ahol minden esetben tilos és életveszélyes megállni. A kerékpárosok szinte kivétel nélkül kikerülik a tilos jelzést mutató leengedett sorompót, de a gyalogosok is rendszeresen átsétálnak a síneken a zárt sorompók mellett.

A leggyakoribb szabálysértések a legutóbbi ellenőrzés óta nem változtak: a fénysorompó tilos jelzése ellenére áthajtás a vágányokon, telefonálás vezetés közben, becsatolatlan biztonsági öv, valamint gyorshajtás. A sorozatos ellenőrzések alapján tehát egyértelműen megállapítható, hogy ezek a szabálytalanságok nem egyedi esetek, sőt, gyakoriak és általánosak. Ez a közlekedési kultúra sajnálatos módon rendkívül sok súlyos baleset okozója a vasúti átjárókban.

A szabálysértések elkövetőivel szemben a Rendőrség számos esetben kezdeményezett szabálysértési eljárást és szabott ki helyszíni bírságot, a kisebb szabálysértést elkövetőket figyelmeztették. Az egyidőben és sok helyen végzett fokozott ellenőrzés és figyelemfelhívás tehát eredményes volt, aznap egyetlen baleset sem történt vasúti átjáróban. Az akciót a MÁV Zrt. nyáron is folytatja egy-egy kampánynap kijelölésével ? tudatta a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága.

Szóljon hozzá!