ZETApress

hírportál

Rádióval az autók nyomában

A gépjárműveket önkényesen elkötőket máshol lehet lopással is vádolni ? tudtuk meg egy ?96-os tájékoztatón Simon Tamás ezredestől, az ORFK akkori bűnügyi osztályvezetőjétől. Igaz, ebben nem egységes az európai gyakorlat. Akad, ahol nyolc óra, van, ahol harminc nap után válik tolvajjá, az elkövető. Olyan ország is akad, ahol az eltulajdonítás helyétől 14 kilométerre válik tolvajjá az addig csak jogtalanul használó.

A megtalált és lefoglalt kocsi sorsa sem azonos. Nálunk általában az a bírói gyakorlat, hogy nem annak adják vissza, akitől ellopták, hanem annak, akitől lefoglalták, tehát aki az önkényesen elvett autót jóhiszeműen elvette. A nyugat-európai gyakorlat nem ilyen, így a nálunk megvásárolt, nyugaton elkötött kocsi új gazdáját könnyen meglepetés érheti, ha ezzel a kocsival nyugatra távozik. Ő is könnyen gyanúsítottá válhat, s eltölthet néhány napot a fogdában. No és a kocsinak is búcsút mondhat, hiába fizetett érte a tolvajnak.

A lopások megnehezítésére, illetve a lopott kocsik nyomon követésére, értékesítésük megnehezítésére két cég is bemutatta védelmi rendszerét Monoron a 27 ország rendőreinek részvételével megrendezett konferencián.

A FALCON informatikai rendszert kifejlesztő COM-PROJECT Számítástechnikai Kft. a már ellopott és kicserélt rendszámtáblával közlekedő kocsikat figyeli ki. Egy kamera olvassa le a látóterébe bizonyos szög alatt érkező kocsik rendszámát, s emberi hangon közli a számítógép előtt ülő rendőrrel, hogy ehhez a rendszámhoz milyen márkájú és színű gépjárműnek kellene tartoznia. Ha a kezelő a képernyőn mást lát, mint hall a hangszóróból, már intézkedhet is a gépjármű feltartóztatásáról.

A megfigyelőponton szolgálatot teljesítő rendőr, vagy határőr mindig naprakész információval rendelkezik, melyet az ország nagy adatnyilvántartó bázisaiból kap meg. Megfigyelőpontjai lehetnek fix, vagy mobil telepítésűek, ezen belül is kültéri, beltéri, gépkocsiba épített, vagy kézi-kamerás kivitelűek. Kifejlesztésükben a BRFK Informatikai Osztálya mellett a BME és mások is részt vettek.

Rajtuk kívül a COMCAR is bemutatkozott Monoron. Ők ?96. nyarára tervezték a fővárosban és környékén a TG-500 gépkocsi helymeghatározó és azonosító rendszerüket. Módszerüket országos hatáskörűvé szeretnék fejleszteni. Lényege, hogy a kocsikba jeladót szerelnek, mely nem állandóan, hanem csak a központ alkalmankénti lekérdezésére válaszol. Ez az alkalom lehet félóránként, félnaponként, vagy akár félhavonként, így a tolvaj hosszasan időzhet a kocsinál annak kiderítésére, vajon van-e ilyen speciális jeladó a kiszemelt gépjárműben.

Lopáskor a rendszer saját maga bejelez, s utána már folyamatosan sugároz. Ez az adó egyébként mintegy negyvenezer forint, s a rendszerhez havi kétezer forintos bérleti díjért bármelyik jeladó-tulajdonos csatlakozhat. A rendszert felderítő speciális bemérő árából viszont legalább tíz nagy értékű autó vásárolható, így piti tolvajoknak nem éri meg kitölteni rá. Ez csak az autó tolvaj maffiának lehet gyümölcsöző befektetés.

A jeladók a kocsik más-más részébe vannak beépítve, melyek megtalálása és kiszerelése több óra, mely a nyílt utcán több mint kockázatos. További előnye még, hogy a mobil adó külön antennát nem igényel, hanem a karosszéria működik antennaként. Ha az autót kamionba teszik, épp a sugárzó felület nő meg, tehát még könnyebb lesz a nyomkövetés. Ha a rádió-iránymérőt számítógéppel kombináljuk, melybe egy térképet is betáplálunk, a képernyőről az ellopott autó mindenkori helyzete is leolvasható. Nem kell tehát azonnal megállítani, hanem majd csak a garázsban elkapni, s felgöngyölíteni az egész hálózatot. S ha megkezdték a műhelyben az átalakítást, a lopási kategória is megáll, addig viszont csak önkényes elvétel a vád.

Az Rt. úgy a rendőrséget, mint a határőrséget el kívánja látni a mobilkészülékek jeleit észlelő, azokat lekérdező rendszerekkel. A tárgyalásokat még a korábbi rendőrfőkapitánnyal kezdték meg, de a végső szentesítés utódjára vár. Addig is állampolgári bejelentőként tájékoztatják a rendőröket a nyomon követett lopott kocsik útjáról. A rendszer a fentieken túl alkalmas még speciális, például pénz-, vagy veszélyes anyag szállító kocsik folyamatos nyomon követésére is saját diszpécserközpontjukból.

Szóljon hozzá!