ZETApress

hírportál

Alvó vonatvezető

Száztízzel jött a vonat ? olvashattuk az 1996-os év elei tudósításokban ?, és a Rákosliget és Rákoscsaba közötti fénysorompós vasúti átjáróban összeütközött a tilos jelzést figyelmen kívül hagyó, a sínekre hajtó személygépkocsival. Ketten életüket vesztették és két személy súlyosan megsérült.

Jelen sorok írója épp két héttel korábban utazott azon a vonalon. Kecán Ildikót, a Miss Universe ?95-ös győztesét kísérte Salgótarjánba az Urpin-expresszen a Keleti pályaudvarról egy jótékonysági látogatásra. Hatvanig az Árnyék bűnügyi magazin munkatársaként a szépségkirálynővel a mozdonyon utazhattam. A téma, amit a mozdonyvezetővel, Ferenccel megvitattunk az egy órás úton, többek között a vasút; az utazás biztonsága volt.

Egy nagyon okos műszer, a magunk között csak alvó vonatvezetőnek elkeresztelt szerkezet segít az úton ? kezdte Ferenc az öreg V43 bemutatását. ? Csak akkor indulhatok el, ha a benne lévő adott lámpa zöldet mutat. Indulás után az éppen világító lámpa azt mutatja meg, hogy a következő jelzőt hány kilométeres sebességgel ? negyvennel, nyolcvannal, százzal vagy százhússzal ? közelíthetem meg. Most egy kicsit késni fogunk, mert a pálya állapota miatt csak százzal mehetek. Erre írásos utasítást is kaptam elindulás előtt, s nekem is igazolnom kellett, hogy tudomásul vettem.

Indulás után röviddel fékpróbát végzünk. Nélküle hatvannál nagyobb sebességre nem kapcsolhatunk. Minden rendjén, a szerelvény a kívánt mértékben lassul, így felgyorsíthatunk százra. Közben többször is vijjogó hangot hallunk. Ez jelzi, hogy valamilyen veszélyre kell készülnünk a következő szakaszon. Minél nagyobb a veszély, annál szaporább, annál élesebb a hang. A vezetőnek ilyenkor a pedálra kell lépnie. Ezzel jelzi, hogy ébren van, vette a jelzést. Ha nem tenné, egy okos szerkezet működésbe hozná a féket, s rövid úton leállítaná a szerelvényt.

A lassító mechanizmus, a fékberendezés akkor is beindulna, ha a vezető nem a műszer által jelzett és engedélyezett, hanem ennél nagyobb sebességgel vinné a szerelvényt. A sebességet tehát szándékosan sem lépheti túl, s a mindenkori sebességet egy írószerkezet regisztrálja is a ?fekete dobozban?, melynek felnyitása, piszkálása ugyancsak ellenőrizhető.

Gödöllő előtt meg kell állnunk, mert egy ellenvonatot beengedtek a mi vágányunk és az állomásépület közé Addig, míg az át nem halad, bejárati jelzőnk tilosat mutat. Félő ugyanis, hogy beérkezésünkkor a ránk váró utasok átfutnának előtte, s megtörténne a tragédia. Közben Ildikó is ismerkedik a műszerekkel, próbálja vezetni a vonatot. Ferenc arról mesél, hogy ezen a szakaszon halt meg egyik kollégája nemrég egy sínekre hajtó kamion miatt. A mozdony eleje teljesen összenyomódott, s a benne ülő kétgyermekes fiatal családapa a helyszínen meghalt.

Ő is ettől fél azokon az átjárókon, ahol a vonat az erdőkből, vagy egyéb beláthatatlan helyekről bukkan elő. Volt már dolga öngyilkosokkal is. Ők megbújnak a sínek mellett, s az utolsó pillanatban ugranak a robogó mozdony elé. Rajtuk már nem lehet segíteni, mégis órákig kell a helyszínen várakozni a sok-sok utassal, míg a szemlebizottság elvégzi a dolgát.

A mozdonyvezető rádiótelefonon az állomásokkal is kapcsolatban áll, s a vonatok zömén ugyancsak érintkezésbe tud lépni a vonaton szolgáló kalauzokkal és vonatvezetővel. A vonaton elkövetett bűncselekményekről így képes áttételeken értesíteni a rendőrséget, hogy a legközelebbi állomáson kellő fogadtatásban részesítsék az elkövetőt. A gond csak az, hogy a tolvajok már előbb meghúzzák a vészféket, s a megbeszélt helyen leugranak a vonatról. Mielőtt a sértett bejelentést tehetne a lopásról, már árkon-bokron túl vannak. Szervezett bandák fosztogatnak a vonaton.

Hatvanban szétkapcsolják a vonatot, s mi dízelvontatással indulunk tovább. Ferenc a szerelvény első felét Egerbe viszi tovább. Átlagban négyen váltják egymást 12 óránként az öreg V43-on, s a villanymozdony a 15 napos ciklus alatt bejárja az országot Hegyeshalomtól Miskolcig, Záhonytól Kelebiáig, Szegedig, Gyékényesig, vagy Pécsig. Egy egy mozdonyvezető így hatvannaponta kerül ugyanarra a járatra. Nem lehet tehát rutinból vontatni a személy- és tehervonatvonatokat. 17 éves szolgálata során Ferenc sem aludt még el útközben, de ezt az éberségellenőrző készülék amúgy sem engedte volna meg neki sem.

Szóljon hozzá!