ZETApress

hírportál

KRESZ-módosítás a gyalogosokért

Gyalogosok a zebránA kormány november végén fogadta el a KRESZ módosítását. Holnaptól több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai. A tegnapi írást követően a KHEM harmadik közleménye a gyalogosokat érintő újdonságokat összegzi.

Biztonságosabban kelhetnek át az úton a gyalogosok. A korábbinál nyomatékosabb rendelkezés szerint a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatnak, hogy még előtte képesek legyenek megállni. A rendelet a vasúti átjárókhoz hasonlóan itt is általános, körülíró szabályokat megfogalmazva figyelmezteti a sebesség körültekintő megválasztására az autósokat. Indokolt esetben jelzőtábla kihelyezésével korlátozható a gyalogos átkelőhely megközelítési sebessége.

Az új előírások a tömegközlekedési eszközökről leszálló utasokat is hangsúlyosabban védik. A rendelet a villamos-megállóhelyek közelében kötelező fokozott figyelmet más, menetrend szerint közlekedő járművek és az iskolabusz megállóhelyeire is kiterjeszti a gyalogosok védelme érdekében. A táblával megkülönböztetett iskolabuszok környezetében a fel- és leszállás elakadásjelzővel jelzett ideje alatt az autósok csak lassabban közlekedhetnek.

Részletes szabályok a közösen használt gyalog- és kerékpárutakra. A burkolati jellel kettéválasztott gyalog- és kerékpárúton a gyalogosok és kerékpárosok csak az út számukra kijelölt részén közlekedhetnek. A módosítás új sebességhatárokat vezet be a kerékpárokra, amelyek főként a gyalogosokkal közösen használt útszakaszokon növelik a közlekedés biztonságát.

Így gyalog- és kerékpárúton a máshol érvényes 30-50 km/óra helyett csak legfeljebb 20 km/órával haladhatnak a biciklisták. Az új előírások kölcsönösen kimondják, hogy gyalog- és kerékpárúton egyik fél sem akadályozhatja vagy veszélyeztetheti a másik forgalmát.

Tehergépkocsik forgalomkorlátozása a települési átkelő szakaszokon. A módosítás lehetőséget ad a Korlátozott forgalmú övezet jelzőtáblák Lakott terület kezdete jelzőtáblával együtt történő kihelyezésére. Ezzel a nagy forgalmú utak települési átkelő szakaszain a teljes lakott területre érvényes forgalomcsillapítás valósítható meg. A megjelölt súlyhatárt meghaladó legnagyobb össztömegű tehergépkocsik ezeken az útszakaszokon nem közlekedhetnek.

A KRESZ módosításának legfontosabb célja a közlekedés biztonságának növelése. A változtatások illeszkednek a közúti közlekedés biztonságát javító akcióprogramba. Az új elemekkel korábban megfogalmazott szakmai és társadalmi javaslatok kerülhettek be a KRESZ-be ? fejeződik be a KHEM háromrészes sorozata.

Szóljon hozzá!