ZETApress

hírportál

Újra az új menetrendekről

VicinálisA helyközi közösségi közlekedés átalakításáról augusztusban elfogadott kormányhatározat adott megbízást a szakminisztériumnak és a kormánybiztosnak.

Az ebben foglalt feladatok mindegyike határidőre teljesült ? reagált a KHEM a Népszabadság pénteki írására. A megfogalmazott javaslatok és meghozott intézkedések eredménye a három évre tervezett átalakítási program végére lesz teljes mértékben látható. Az utasok azonban már a decemberi menetrendváltást követően érzékelhetnek minőségjavulást, elsősorban az országos viszonylatokban.

Az autóbuszos társaságok közszolgáltatási szerződéseit már megkötöttük, a vasúttársaságok esetében ez az év végéig várható. Már ma kijelenthető, hogy sokmilliárdos költségvetési megtakarítás érhető el az elvégzett és a még elvégzendő munkák eredményeként.

A helyközi közösségi közlekedés nyár végén megkezdett átalakításához a Népszabadság tegnapi írásában említett közel 800 millió forintnak csak elenyésző részben van köze. A kormányváltást követően, 2009. májusa után e feladatok megvalósítására kötött szerződések összértéke nem éri el a 35 millió forintot.

A cikkben hivatkozott A közösségi közlekedés összehangolt fejlesztése elnevezésű költségvetési sor nem a helyközi közösségi közlekedési átalakításáról elfogadott kormányhatározat finanszírozását jelenti! Az előirányzat a korábbi évekhez hasonlóan a regionális intézményrendszer működtetésére, egyes szakmai feladatok ellátására (pl. utasszámlálások, közszolgáltatási szerződésekkel, pályáztatás előkészítésével kapcsolatos feladatok, menetrendi egyeztetések elvégzése) és a közszolgáltatás hatékony és szerződésszerű működésének ellenőrzésére biztosít forrásokat.

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium honlapján böngészhető Üvegzseb rovatból is kiderül, hogy a cikkben említett 770 millió forintból több mint 700 milliót a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. kapott. A KHEM állami tulajdonban lévő háttérintézménye önálló költségvetési sorral nem rendelkezik. Kutatói, szakértői tevékenységét a minisztérium meghatározott feladatokhoz kapcsolódóan kötött szerződések alapján ellentételezi.

A KTI egyébként egyre növekvő arányban a piacon szerzett, uniós kutatási keretprogramokból, útépítő társaságoktól, más magánvállalkozásoktól, önkormányzatoktól elnyert megrendelésekből él. A társaság az elvégzett munkákhoz kötődő kifizetésekből fedezi működési költségeit, egyebek mellett pl. a menetrendek egyeztetését végző Regionális Közlekedésszervezési Irodák fenntartását is. A cikkben foglaltakkal szemben ezek az idei kifizetések nem kötődnek szorosan a helyközi közösségi közlekedés augusztusban megkezdett átalakításához.

Egy kivételével a szerződések mindegyike 2009. májusa előtt köttetett. A közösségi közlekedés összehangolt fejlesztése költségvetési sorról a KTI korábban is hasonlóképpen kapott forrásokat konkrét feladatok elvégzésére. A tavalyi évben a tárca májusi megalakulását követően, összesen közel 335 millió forintértékben kötött szerződést a társasággal.

A cikkben említett 770 millió forintból fennmaradó hetvenmillió forintot a minisztérium valóban közvetlenül a helyközi közösségi közlekedés átalakításával összefüggő feladatokra kívánja fordítani. A 61 millió forint értékű, a cikkben részletezett tartalmú szerződések megkötését a tárca azonban még csak tervezi.

A szerződések megkötésére, külső tanácsadók bevonására azért van szükség, mert az átalakítás irányítására nem állt fel önálló szervezet, a minisztériumban, a háttérintézményeknél és szolgáltatóknál dolgozó munkatársak kapacitásai végesek. Projektszerű feladatok ellátására az újabb köztisztviselők ? időigényes és jelenleg egyébként is korlátozott ? alkalmazásánál olcsóbb alternatíva külső tanácsadók alkalmi igénybevétele.

1 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Emelkednek a jegyárak | ZETApress

Szóljon hozzá!