ZETApress

hírportál

Önműködő flottarendszerek

Bel- és kültérben, nagy pontossággal mozgó ipari önvezető járművek fejlesztése indul Székesfehérváron a GINOP-2.2.1-15-2017-00097 pályázat keretében ? tudatta Garay Tóth János. A vezető nélküli járművek térhódítása az intralogisztikában sokkal hamarabb elkezdődött, mint a közutakon.

Logisztikai rendszerekben már Magyarországon is vannak ilyen alkalmazások. Szerepük a magas megbízhatóságuk és rendelkezésre állásuk miatt folyamatosan nő, az önvezető járművek alkalmazása az ipari automatizálás részévé válik. Az önműködő flottarendszerek vezető hazai szállítójaként a Gamma-Digital Fejlesztő és Szolgáltató Kft. a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel és az Óbudai Egyetemmel együttműködésben kezd további fejlesztésekbe Székesfehérváron, 723,82 millió forint európai uniós támogatás segítségével.

A Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében megvalósítandó GINOP-2.2.1-15-2017-00097 azonosító számú projekt 2017. október 02-án indult és 2020. szeptember 30-án zárul. A projekt során új technológiákat alkalmazó vezető nélküli targoncák és hozzá tartozó flotta irányítási rendszer kidolgozására kerül sor. Az új technológiai megoldások segítségével a jelenleginél olcsóbb, az alkalmazási környezettel szemben toleránsabb, ezáltal költséghatékonyabb és szélesebb körben alkalmazható rendszereket hoznak létre. A kidolgozott rendszer újszerűsége a felhasznált helymeghatározó mérési módszerekben, a mérési eredmények intelligens összehangolásában, valamint a targoncák által használt flottaszintű útvonalválasztó és terhelés elosztó eljárásokban rejlik.

A kutatás-fejlesztés célja a vezető nélküli targoncaflotta irányító megoldás és prototípus kidolgozása, mely több olyan innovatív megoldást eredményez, ami jelenleg még ezen az alkalmazási területen nem áll rendelkezésre. Ilyen például a vegyes szenzorparkra alapozott, például rádiófrekvenciás, lézeres és gépi látásra egyszerre épülő helymeghatározás, mely bel- és kültérben egyaránt biztosítja a megkövetelt pontosságot, egyenetlen talajon mozogva is, így egyazon jármű tud beltérből szabadba, majd akár újra beltérbe árut szállítani. Szintén újdonság a flotta szintű tudásmegosztáson alapuló útvonaltervező eljárás, mely a futási idők mellett a padlózat nyomásterhelésének egyenletes elosztására is figyel, a padlózat és a targonca kerekeinek védelme érdekében, jelentősen csökkentve az üzemeltetési és karbantartási költségeket.

Az AGV (Automated Guided Vehicle) önvezető targoncák iránti érdeklődés a hazai ipar résztvevői részéről egyre inkább tapasztalható. Ennek egyik oka a járműflotta folyamatos rendelkezésre állása minden műszakban és a járművek gyors átcsoportosíthatósága az aktuális forgalmi igényeknek megfelelően az egyes raktár-területek között. Az AGV flotta jól kalkulálható szállításütemezést tesz lehetővé, egyben átlátható és visszakereshető módon naplózza az elvégzett feladatokat. A járművek magas szintű biztonsági rendszere gyakorlatilag kizárja az ütközéseket, védve ezzel a szállított terméket, a berendezéseket és a testi épséget. Az automata üzemnek köszönhetően nem történik hibás szállítás, ami különösen a gyártóüzemekben történő alkalmazás esetén fontos szempont.

A pályázat során végzett kutatás és fejlesztés várható eredményei jelentősen javíthatják a magyarországi kkv-k, hazai és nemzetközi nagyvállalatok, köztük autó- és gyógyszergyárak, vegyi, mezőgazdasági, élelmiszeripari, faipari, nyomdaipar cégek nemzetközi versenyképességét, erősítve a termékek gyártásához hozzáadott hazai tudást. Mindemellett az elért eredmények reális megoldást nyújthatnak a fenti vállalkozások logisztikai, gyártás- és raktárközi szállítási feladataiban fellépő egyre súlyosabb munkaerő-hiányra.

Szóljon hozzá!