ZETApress

hírportál

Digitalizált fogyasztóvédelem

Fogyasztóvédelem internetenDigitálissá válik a fogyasztóvédelem ? tudtuk meg délben a KIFÜ Victor Hugo úti sajtótájékoztatóján. Előadást tartott dr. Kópiás Bence, a KIFÜ fejlesztési elnökhelyettese; dr. Eitmann Norbert Róbert, az NFM fő-osztályvezetője; Brantmüller Zsoltné, a Somogy Megyei Kormányhivatal fő-osztályvezetője és Dömötör Csaba, a NISZ Zrt. projektigazgatója.

A Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) vezette konzorcium 1,687 milliárd forint vissza nem térítendő európai uniós támogatásból valósítja meg a Digitális fogyasztóvédelem ? a fogyasztóvédelmi feladatok elektronizálása nevű projektjét a Közigazgatás- és Közszolgáltatás-fejlesztési Operatív Program KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15 Adminisztratív terhek csökkentése című konstrukció keretén belül. A projekt legfőbb célja az ügyintézési, eljárási folyamatok modernizálása, a fogyasztóvédelem digitalizációja.

A projekt fejlesztéseinek köszönhetően a papíralapú bürokrácia visszaszorításával költség- és erőforrás-hatékonyabbá válik az ügyintézés, a jelenleginél eredményesebb és rövidebb átfutási idővel lefolytatható hatósági eljárások várhatóak. Kiemelt cél továbbá a lakosság és a vállalkozók fogyasztóvédelemmel kapcsolatos tudatosságának erősítése is. A fogyasztóvédelmi folyamatok elektronizálásával és optimalizálásával elérhető, hogy az állampolgárok számára a panaszbejelentés és egyéb ügyek intézése, illetve a vállalkozások számára a kötelező adatszolgáltatás bárhonnan elérhető legyen az online felület segítségével. Ennek eredményeként jelentősen csökkenthető a lakosság, a gazdasági társaságok és a fogyasztóvédelmi munkatársak ügyintézésre fordított ideje.

A hazai kiskereskedelmi szektor az elmúlt években dinamikus növekedést produkált. Észrevétlenül a mindennapok részévé vált az interneten keresztül történő fogyasztás: legyen szó szállásfoglalásról, a számlák befizetéséről vagy akár a hétvégi nagybevásárlásról. Az elmúlt évek kutatásai a lakosság neten történő vásárlásai esetén tapasztalt problémáknál a jogérvényesítő képesség alacsony fokát mutatják, amely elsősorban a fogyasztói tudatosság hiányára vezethető vissza. Ezért kapott különösen fontos szerepet a projektben a szemléletformálás, amelynek feladata a fogyasztói bizalom és a normakövető magatartás erősítése.

Ezen felül a projekt céljai között szerepel az online jogsértések elleni hatékony hatósági fellépés a panaszok megelőzése érdekében, ezért a fejlesztések egy része a már meglévő internet labor továbbfejlesztésére is irányul. A projekt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a KIFÜ, a Somogy Megyei Kormányhivatal és a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. közreműködésével valósul meg várhatóan 2018 végére. A KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00031 azonosítószámú, Digitális fogyasztóvédelem ? a fogyasztóvédelmi feladatok elektronizálása projektet a Széchenyi 2020 program támogatja. További információk idekattintva találhatók.

Szóljon hozzá!