ZETApress

hírportál

Legyen béke az utakon!

JárműcsereEgyütt közlekedünk! címmel indult országos kampány a közlekedési morál javulása érdekében ? tudtuk meg a kora délutáni sajtótájékoztatón az Alkotmány utca Kossuth téri torkolatánál. A sajtótájékoztatót Novák Péter kulturmunkás vezette. A Magyar Kerékpárosklub tapasztalata szerint a kerékpáros közlekedés terjedésének legfőbb akadálya a partnerség hiánya.

A kezdeményezéshez további rangos szervezetek is csatlakoztak: a Magyar Autóklub (MAK), a MOL, az UNIQA Biztosító és a BKK. Ez is azt mutatja, hogy az érzékelt probléma valós és a megoldás sokak vágya és érdeke. Az együttműködő felek szeretnék elérni, hogy eltűnjön a mindennapi szóhasználatból az autós, kerékpáros, gyalogos kifejezés, hiszen a választott jármű nem az identitásunk része, mint ahogy az sem, hogy például milyen porszívónk van. Emberek vagyunk, közlekedők, és partnerek: mindannyian minél kényelmesebben, gyorsabban és biztonságosabban szeretnénk eljutni A-ból B-be.

A kitűzött célig hosszú az út, ezért a kampányt is több évesre tervezik. Az első, nyár végéig tartó kampányperiódus rádió és televíziós szpotokkal, óriásplakátokkal és utcai installációkkal az alábbiakat üzeni: 1. lassíts! 2. tarts kellő oldaltávolságot! 3. vigyázz a gyalogosokra! Az Alkotmány utcán tartott kampánynyitó helyszínére a közlekedésben dolgozó piaci, szakmai és civil szervezetek képviselői a szervezetükre éppen, hogy nem jellemző járművel illetve járműmakettel érkeztek. Ezzel kívánták jelezni, hogy nincsenek autósok és biciklisek, buszosok és gyalogosok: közlekedők vannak, akiknek ugyanazokat az útfelületeket kell közösen használniuk, egymásra figyelve.

Az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság (ORFK-OBB) megalakulása óta a partnerség elvét képviseli a közúti közlekedésben. Születésünktől fogva mindannyian a közlekedés aktív résztvevői vagyunk, de csak nagyon ritkán tesszük fel magunknak a kérdést, hogy mit teszünk meg saját magunk és mások közlekedésbiztonsága érdekében. A közlekedés olyan, mint egy nagy társasjáték, ahol jobb esetben mindenki egyazon szabály szerint játszik. Felelősségteljes játék, ahol nem lehet egy hatos dobással ismét játékba hozni a korábban kiütött játékostársat. A közúton való közlekedés figyelmet, fegyelmet, felelősségteljes gondolkodást, partneri kapcsolatot, és nem utolsó sorban udvariasságot követel. Közlekedni csak a közlekedési szabályok megtartásával, egymás kölcsönös tiszteletével szabad! A szabályokat az élet és testi épség védelme érdekében már kisgyermek korban meg kell ismerni, meg kell tanulni, és azokat be is kell tartani, akár gyalogosan vagy járművezetőként veszünk részt a közúti közlekedésben.

A kétkerekű eszközök napjainkban reneszánszukat élik: csendesek, gyorsak, környezet- és költségkímélők, melynek köszönhetően évről évre egyre több két keréken guruló jármű vesz részt a közúti forgalomban. Az ORFK-OBB támogatja a közlekedés eme környezetbarát, és nem utolsó sorban pénztárca-barát módját, melynek segítségével a Rendőrség is fokozni tudja tevékenységének hatékonyságát (pl. kerékpáros járőrszolgálat működtetésével). Az ORFK-OBB aktuális programjában célul tűzte ki a közúti közlekedés legvédtelenebb résztvevői (gyalogosok és kerékpárvezetők) érintettségével bekövetkező közúti közlekedési balesetek számának csökkentését, valamint egyenjogú közlekedő partnerként való elismerését valamennyi közlekedő körében ? mondta el Kiss Csaba rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára.

A Magyar Autóklub mindig megkülönböztetett figyelmet fordított a közlekedésbiztonság javítására. Célkitűzéseink között szerepel a közúti balesetek számának csökkentése, illetve a biztonságos közlekedésre való nevelés. Ennek megfelelően kiemelt figyelmet fordítunk az iskolás korosztály képzésére. Célunk a Klub 1900-as megalakulása óta változatlan maradt: Szeretnénk a felelősen közlekedő emberek érdekeit képviselni, legyen szó gyalogosról, kerékpárosról, motorosról vagy autósról ? mondta el a bekerékpározó Lovas Károly, a MAK főtitkárhelyettese.

Mivel egy úton járunk, a MOL számára minden közlekedő fontos, függetlenül attól, milyen módot választ arra, hogy célba érjen, legyen akár gyalogos, kerékpáros, vagy autós. Ezért is fontos számunkra a részvétel egy olyan kampányban, melynek az a fő üzenete, hogy együtt közlekedünk. A MOL azért is vállal oroszlánrészt a MOL Bubi, mint az első fővárosi közösségi kerékpár rendszer üzemeltetési költségeiben, hogy megfizethető, egyben egy új élményt nyújtó alternatívát kínáljon azoknak, akik a városban minél gördülékenyebben és gyorsabban szeretnének előre jutni, és nem riadnak vissza egy kis testmozgástól sem ? mondta a kerékpárral érkező Szollár Domokos, a MOL Magyarország kommunikációs igazgatója.

Legyen szó autós közlekedésről, kerékpározásról, görkorcsolyázásról, vagy akár a hajózásról az UNIQA biztosítások több területen is biztos talajt nyújtanak az ügyfelek számára. Biztosítóként pedig különösen fontos számunkra, bárhogyan is közlekedünk, azt biztonságosan tegyük. Ezért is tartottuk rendkívül jó kezdeményezésnek a közlekedési morál javítása érdekében életre hívott Együtt közlekedünk-kampányt. Bízunk benne, hogy a kampány eléri a célját, ez mindannyiunk közös érdeke ? mondta a műanyag buszt betoló Dr. Bihari Zoltán, az UNIQA Biztosító Zrt. Lakossági területének vezetője.

A Budapesti Közlekedési Központ a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszervezőjeként és közútkezelőjeként a közlekedés csaknem minden résztvevőjét segíti tevékenységével. Kerékpárosbarát fejlesztésink célja, hogy a biztonságosabb körülmények és a javuló közlekedési feltételek mellett és által egyre többen válasszák a rövidebb városi utazásaikhoz a biciklit. Ehhez nyújt majd alternatívát a hamarosan induló MOL Bubi közbringarendszer is. Bízunk abban, hogy a szolgáltatás a világ más városaihoz hasonlóan Budapesten is sikeres lesz. Az autósok biztonságos közlekedéséhez útfejlesztésekkel járulunk hozzá, a P+R parkolók kialakításával pedig biztosítjuk, hogy ? a közösségi közlekedésre átszállva ? gyorsan, kényelmesen érjék el a belvárosi úti céljukat, miközben autójuk biztonságos és kulturált várakozóhelyen lehessen. A közösségi közlekedés környezettudatos fejlesztésével a célja az, hogy a város lakói tiszta és fenntartható környezetben élhessenek ? mondta a gyalog érkező Somodi László, a BKK közlekedésszervezési és fejlesztési vezérigazgató-helyettese. Aggódtam, hogy az M4-es Metró üzemzavara miatt kényszerült gyaloglásra, de megnyugtatott. Az új metró remekül szuperál, s különben is messzire kerüli a Kossuth teret.

Nap mint nap tapasztalható a közlekedők között versengés, ellenségeskedés. Elsősorban magunkkal foglalkozunk, pedig közösen használjuk ugyanazokat az utakat. Ez a viselkedésmód a közlekedés minden résztvevőjére igaz, de a legsérülékenyebb résztvevőit sújtja leginkább: a gyalogosokat és a kerékpárvezetőket. Ha lenne gyalogos szervezet, talán ők kezdeményezték volna a jelenlegi együttműködést. A Magyar Kerékpárosklub már évek óta tervez egy olyan NEM-kerékpáros kampányt, amely minden közlekedőnek szól és a partnerség elvét hirdeti. Az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság megértette az ügy fontosságát, felkarolta a kezdeményezést: élére állt és finanszírozta azt ? mondta el Dormán Emese, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője, aki egy műanyag kisautóval érkezett a helyszínre. Utána a résztvevők járműveket-maketteket cseréltek, majd Novák Péter moderátor egy Seres Rezső idézettel zárta le a sajtótájékoztatót: Szeressük egymást gyerekek!

Szóljon hozzá!