ZETApress

hírportál

Mobilitási hét országszerte

Ma délelőtt fél 9-kor szálltunk vonatra Érd-alsó állomáson, hogy kipróbáljuk, gyorsabban érünk-e Budapestre, mint gépkocsival. Nagyon illusztris társaságban voltam, hiszen a környezetvédelmi miniszter, a közlekedési szakállamtitkár, a MÁV, a BKV, és az előző kettőn kívül a Volánbuszt is magában foglaló BKSZ egy-egy csúcsvezetője, Érd város polgármestere, valamint egy fővárosi főpolgármester-helyettes is a személyvonattal utazott. Velünk tartott a Levegő Munkacsoport elnöke és egy energiatakarékos kisgépeket forgalmazó cég, a CECE vezetőnője is. Félórás volt az út a Déli-pályaudvarig, amit autóval a hétköznapi csúcsforgalomban nehéz lenne túlszárnyalni, szombat lévén azonban az egyik operatőrnek sikerült.

A célba érést követő sajtótájékoztatón ? ahol az említett operatőr már várt minket ?megtudtuk, hogy fokozzák az együttműködést a MÁV és a Volánbusz között. Az érdi új közös vasútállomás és autóbusz-pályaudvar is erre utal. Mind több ilyen intermodális kialakítás kellene, de sajnos erre nincs mindenütt lehetőség. Újra kéne gondolni a P+R rendszert is, mert a fővárosban ezek a parkolók a Hungária körgyűrűn beleül vannak, holott a városhatáron lenne a helyük.

A vasúti és közúti tömegközlekedés gyümölcsöző együttműködéséről elhangzottakat némiképp árnyalta, hogy a Volánbusztól senki sem volt az eseményen. Mint kérdésemre elhangzott, idén anyagi okokból nem csatlakoztak az autómentes napok rendezvényeihez, de talán jövőre az elmúlt évhez hasonlóan újra itt lesznek.

Szóba került a 4-es metró vonalának meghosszabbítása a sasadi Virágpiacig. Mint a BKV illetékese elmondta, erről még szakmai viták folynak. Azon is gondolkodnak, hogy közvetlenebb kapcsolatot kellene létrehozni a Gödöllői HÉV és a 2-es metró között. Kérdésemre megerősítette, hogy a Stadionok lehetne a közös állomás ? melyet eredetileg is így építettek ?, de ez 2013-ig biztosan nem fog megvalósulni. Ott majd egy szintben lehet átszállni egyik járműről a másikra, hiszen a két vonal egyesítése nem lenne jó.

Kérdésünkre a MÁV elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy a Ferihegyi Repülőtér megközelítésére tervezett Szemere telepi megállóhely áttelepítése csak ideiglenes megoldást jelenthet, de vasútfejlesztési szempontból ennél jóval többet kell ott tenni.

Az Andrássy út vasárnap és pénteken autómentes lesz

Úgy holnap, mint jövő pénteken a gyalogosoké lesz az Andrássy út. Több színpadon lesznek kulturális programok. Láthatunk bioetanollal üzemelő autót is, de tesztvezetés kapcsán egy buszt is kipróbálhatunk. A 4-es busz pénteken ? mivel ez hétköznap ? közlekedik majd, és délelőtt 10-ig az áruszállító járművek is behajthatnak célfuvarként. Száz új típusú energiatakarékos hűtőszekrényt és ugyanannyi tíz évnél régebbit állít ki holnap a forgalmazó, s körülöttük ForgóMorgó zsörtölődik az oktalan energiapazarlásról. Délután az előbbieket a kórházaknak ajándékozzák. Az autómentes nap lévén sört is el tudtunk volna képzelni a hűtőszekrényekben, de a cégvezetőnő szerint tönkementek volna az ajtók az állandó nyitogatástól ugyanúgy, mint a Combinóké.

Az Európai Mobilitási Hét 2002 óta ? a fenntartható városi mobilitás jegyében ? minden év szeptember 16-a és 22-e között kerül megrendezésre, Magyarországon is. A MÁV ? mint egy környezetkímélő közösségi szolgáltató ? az EU törekvéseivel összhangban kiemelt feladatának tekinti a fenntartható közlekedés fejlesztését, ezen belül a személyszállítás területén az elővárosi vasúti közlekedés jobbítását. A vasúttársaság idén is részt vesz a Fővárosi Autómentes Nap holnapi, illetve az Európai Mobilitási Hét egész heti rendezvényein, melynek időtartama alatt a MÁV és a GySEV járatain utazók kerékpárjaikat ingyen szállíthatják.

Mobilan csak automobillal, avagy a hét kérdése: autó nélkül is túlélhető-e a világ?

Az először 1998-ban megrendezett Európai Autómentes Nap sikerét követően 2002-től újabb eseményekkel egészült ki az élhetőbb környezet megteremtését zászlajára tűző akció. Az Európai Mobilitási Hétté bővült rendezvénysorozat célja, hogy rávilágítson a környezeti ártalmak és a közlekedési szokások közvetlen és közvetett összefüggéseire.

A közlekedési dugók, a parkolási nehézségek és a légszennyezettség csökkentésének egyetlen lehetősége a tömegközlekedés és a kerékpározás népszerűsítése. Azon túl, hogy mindez nyilvánvalóan javítja a városlakók kondícióját, így az életminőséget, megoldást nyújt a dugóban araszolás idegeket is próbára tevő urbánus hagyományaira. Pénteken a nap és a hét zárásaként kerékpáros felvonulás lesz a fővárosban a tavalyihoz hasonló nagyszámú résztvevővel.

GKM-akciók az elkövetkező hétben

A kerekezés népszerűsítése érdekében a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) 2006-ban első alkalommal pályázatot hirdetett azon kezdeményezések bátorítására, amelyek segítik a környezettudatos közlekedési kultúra megteremtését, a kerékpáros barát környezet és infrastruktúra kialakítását. A díjakat a GKM csütörtökön adja át.

Az Európai Mobilitási Hét alkalmából a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium és az Oktatási és Kulturális Minisztérium rajz-, fotó- és videó-pályázatot is hirdetett óvodás gyermekek, általános és középiskolás tanulók részére Változtassunk közlekedési szokásainkon! és Válasszuk az egészséget, a környezetet és a költségeket kímélő közlekedési eszközöket! témákban.

Szóljon hozzá!