ZETApress

hírportál

Szabad a pálya Városföldön

Tegnap délben Városföld vasútállomáson Csepi Lajos, a KHEM szakállamtitkára, Mosóczi László, a beruházó MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese, az érintett önkormányzatok, valamint a kivitelező cégek ? Szentesi Vasútépítő Kft, MÁVÉPCELL Kft, MÁV Dunántúli Kft, TBÉSZ Kft, FEMOL ?97 Kft. és a VASÚTVILL Kft. ? képviselőinek részvételével ünnepélyes keretek között átadták a Kecskemét?Városföld?Kiskunfélegyháza közötti rehabilitált vasúti vonalszakaszt. A munkálatok kivitelezésének költsége nettó 7,6 milliárd forint. A Kiskunfélegyháza-Szeged vonal karbantartását is elvégezték.

A mostani felújítás két projektben valósult meg. A pályaépítési projekt keretében megtörtént a Kecskemét?Városföld?Kiskunfélegyháza vonalszakasz átépítése. A 120 km/h kiépítési sebességű vasúti pálya komplex rekonstrukcióján belül Városföld állomáson új anyagból átépült az átmenő fővágány a hozzá kapcsolódó új kitérők beépítésével együtt. Új vasúti pálya, új távközlő és biztosítóberendezési rendszer ? gyorsabb és biztonságosabb közlekedés a szakaszon.

Városföld és Kiskunfélegyháza között új, második vágány épült, felső vezetékkel együtt, 12 kilométer hosszon. Városföld állomás után a meglévő vágányt 4,3 kilométer hosszban új nyomvonalon alakították ki, a felépítmény áthelyezésével. A beruházás eredményeként Városföld és Kiskunfélegyháza között kétvágányú pálya létesült, mely lehetővé teszi az itt közlekedő vonatok menetidejének csökkenését. A munkálatok részeként Városföld állomás vasúti pálya és felsővezeték rekonstrukciója is elkészült. Kecskemét és Kiskunfélegyháza állomáson vágányfelújítást, Kiskunfélegyháza és Szeged állomás között vágánykarbantartást végeztek.

A vasúti pályatartozékok rehabilitációja során VIACOLOR burkolatú peront is építettek 209 méter hosszon 30 cm magas, és 408 méter hosszon 15 cm magas peronszegéllyel Városföld állomáson, és 2×209 m hosszú peron építése történt meg Kunszállás megállóhelyen. Városföld állomáson, egy helyen, a kétvágányú nyíltvonalon, négy helyen útátjáró átépítését végezték el STRAIL elemes burkolattal. A munkák során vasúti felső vezetéki és energia távvezérlési munkákat is végeztek, továbbá 218 váltófűtő elem felszerelése is megtörtént.

A Kiskunfélegyháza?Szeged vasúti vonalszakaszon: 29,9 kilométer hosszban ágyazatrostálás történt, 22 útátjárót építettek át STRAIL elemes burkolattal, továbbá hét kitérőt (váltószerkezetet) cseréltek ki Petőfiszállás, Csengele, Balástya és Kiskundorozsma állomáson. A második, távközlési, erősáramú és biztosítóberendezési projekt keretében a Kecskemét?Városföld?Kiskunfélegyháza vonalszakasz távközlési, erősáramú és biztosítóberendezéseinek rehabilitációs munkáit végezték el.

Nagykőrös, Kecskemét és Városföld állomások telefonközpontjainak cseréje mellett Kiskunfélegyháza, Városföld és Kecskemét állomásokon IRCS (Integrated Railway Communication System) berendezéseket szereltek fel, amelyek hatékonyabb kommunikációt tesznek lehetővé. A teljes vonalszakaszra HPT-02 típusú pályatelefon-rendszert, Kunszállás megállóhelyen utas-tájékoztató hangrendszert telepítettek, Kecskemét, Kiskunfélegyháza és Városföld állomásokon a külsőtéri elemek felújításával, illetve cseréjével az utas-tájékoztató és utasításadó hangrendszerek teljes korszerűsítését végezték el.

Kecskemét és Városföld állomásokon a távközlési áramellátó berendezés cseréje, Kiskunfélegyháza és Nagykőrös állomásokon a távközlési áramellátó berendezés bővítése történt meg. Városföld állomáson a biztosítóberendezési áramellátó berendezés cseréjét, Kiskunfélegyháza állomáson a biztosítóberendezési áramellátó berendezés bővítését hajtották végre. Mindemellett a Kecskemét?Kiskunfélegyháza vonalszakaszon a biztosítóberendezés erősáramú tápkábelét 21,4 kilométer hosszban telepítették.

Kecskemét, Városföld és Kiskunfélegyháza állomások biztosító-berendezéseinek átalakítása, bővítése történt meg: szigeteltsínek korszerűsítése, sorompójelzők és hajtóművek cseréje, korszerűsítése révén. A vonali berendezések tekintetében tíz térközberendezés, és nyolc sorompó berendezés teljes rehabilitációja, cseréje is megtörtént. A biztosítóberendezés vonal- és erősáramú kábel telepítése a Kecskemét ? Kiskunfélegyháza vonalon 23,3 kilométer hosszban készült el.

A beruházás előzményeként 2004-ben befejeződött a Cegléd?Kiskunfélegyháza?Szeged vonal Cegléd és Városföld közötti szakaszának felújítása, mely a felépítmény cseréjét, valamint a biztosítóberendezések és a távközlési hálózat Kecskemét állomásig történő korszerűsítését is magában foglalta. Felújítása óta a szakaszon 120 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok.

A most átadott beruházás része a Cegléd-Kiskunfélegyháza-Szeged vasútvonal rehabilitációs munkálatainak. A teljes, mintegy 15,2 milliárd forint plusz áfa értékű projekt finanszírozása részben állami költségvetési forrásból, részben (negyvenmillió euró értékű) EIB kölcsön felvételével történt. A beruházás célja a vasúti pályán a 210 kN-os tengelyterhelés, és a 100-120 km/órás vonali sebesség biztosítása; a biztosítóberendezések, valamint a távközlési és erősáramú hálózatok rehabilitációja. A finanszírozási szerződés aláírására 2001. szeptember 3-án, Budapesten került sor, amelyet követően megkezdődtek a projekt előkészítő munkái.

Szóljon hozzá!