ZETApress

hírportál

Green Taxi: a minőség

A hazánkban is egyre fontosabb környezetvédelmet és növekvő környezettudatosságot felismerve egy nemzetközi befektetői csoport projekt társaságot alapított Budapesten Green City Future Zrt. néven ? tudtuk meg délelőtt a Fáy utcai Porsche Pest Volkswagen bemutatótermében.

A társaság első lépésként egy környezetbarát, zöldtaxi-társaságot hozott létre Budapesten Green Taxi néven. Az új cég alapításával a tulajdonosok célja az, hogy olyan minőségi szolgáltatásokkal lépjen piacra, melyek túlmutatnak az egyszerű taxis szolgáltatáson.

A Green City Future Zrt. ezért részt kíván venni az európai Green Cars projektben, ami rövid távon alacsony kibocsátású és hibrid gépkocsik, középtávon pedig elektromos hajtású gépkocsik magyarországi üzembe állítását, elektromos gépkocsik számára alkalmas töltőhálózat telepítését, a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos beruházásokat és kutatásokat is magában foglal.

A Green Taxi tevékenysége a jövő nemzedékek érdekében a környezet fokozottabb védelmét, a környezettudatosabb mobilitás népszerűségének növelését, az élhetőbb város koncepcióját, a környezettudatos gondolkodásmód terjesztését állítja tevékenységének középpontjába, melynek megvalósításához az alábbi lépések figyelembe vételét tervezi:

A Green Taxi induló flottája kizárólag EU5 környezetvédelmi besorolású kocsikból áll. A Porsche Hungária által szállított Škoda Octavia GreenLine, Škoda Superb GreenLine, Volkswagen BlueMotion és Volkswagen BlueMotion Technology gépkocsik a világon az elsők között vannak az alacsony károsanyag-kibocsátás, és üzemanyag-fogyasztás révén megvalósítható környezetkímélés szempontjából.

Ezekből a gépkocsikból jelenleg a Porsche Hungaria márkái kínálják a legszélesebb modellválasztékot a taxi- és flotta-üzletág számára használható gépkocsikból. A környezettudatos mobilitást megteremtő taxi-társaság 2011. január elsejével kezdi meg működését. Elsősorban városi taxi-szolgáltatást kíván nyújtani saját gépkocsikkal, maximált árakkal. A gépkocsik a legmodernebb GPS-szel, valamint az utasok biztonságát, a viteldíjak és elszámolások korszerű, zárt rendszerét garantáló technikai rendszerekkel lesznek felszerelve.

A Green Taxi Kft. vezetése az elkövetkező években gépkocsiparkját fokozatosan bővíteni kívánja elektromos kocsikkal. Azt tervezi, hogy a taxi-szolgáltatást az elérhető legrövidebb időn belül egy elektromos autókból álló, nulla káros-anyagkibocsátású flottával fogja végezni, várhatóan Európában elsőként.

A városi közlekedés problémái

Budapest útjain naponta több mint egymillió autó közlekedik, ami súlyos hatással van a levegő minőségére. A fővárosban ma a közlekedés számít fő szennyezőnek, a káros anyagok 70 százalékát gépkocsik juttatják a levegőbe. A közlekedésben jelentős szerep jut a zömében műszakilag elavult taxik tömegének, amelyek fokozottan felelősek a környezet- és levegőszennyezési adatok alakulásáért.

A Vidékfejlesztési Minisztérium tájékoztatása szerint Budapesten és több vidéki városban a levegő szállópor-szennyezettsége legutóbb november első napjaiban is meghaladta az egészségügyi határértéket. Nemzetközi kutatások alapján a szakértők között egyetértés alakult ki abban, hogy a gépjárművek által kibocsátott levegőszennyező anyagok közül napjainkban a szennyező részecske (PM, más néven szállópor vagy finompor) jelenti a legnagyobb egészségügyi kockázatot.

Az Európai Bizottság felkérésére ? a Tiszta Levegőt Európának (Clean Air For Europe) irányelv előkészítése részeként ? átfogó elemzés készült a légszennyezés környezetre és emberi egészségre gyakorolt hatásairól. A felmérés eredményei hazánk szempontjából elkeserítők. Kimutatták, hogy egy átlagos magyar ember a jelenlegi szennyezési szint mellett több mint egy évet veszít életéből a PM2,5 részecskeszennyezés következtében.

Budapesten és környékén a várható életvesztés ennek többszöröse is lehet. Egy 2008-as újabb felmérés szerint a PM10-szennyezettség miatti életvesztés tekintetében ? a lakosság számához viszonyítva ? Magyarországon a legrosszabb a helyzet, ráadásul nem csak az EU-ban, de a 38 vizsgált európai ország között is. Ezek az emberek átlagosan csaknem tíz évvel tovább élhetnének, ha nem sújtaná őket a részecskeszennyezés.

Budapesten eközben a szennyezett levegővel is összefüggésben rohamosan növekszik az asztmás és tüdőrákos betegek száma. Az asztmás betegek száma gyakorlatilag megtízszereződött, a tüdőrákos betegek száma pedig a háromszorosára nőtt az elmúlt 30 évben. A részecskeszennyezés miatti megbetegedések száma csak a fővárosban meghaladja az évi százezret.

Minőségi technológia a környezettudatos mobilitásban

Az EU5 norma által előírt részecskeszűrő használatával a dízeljárművek által kibocsátott részecskék 99 százaléka eltüntethető. Az EU4-es motor ugyan tömegét tekintve sokkal kevesebb részecskét bocsát ki, mint az EU2-es vagy 3-as, azonban egyúttal sokkal apróbb és sokkal nagyobb számú részecskét. A valódi megoldás tehát az EU5-ös, vagy annál jobb minőségű járművek használata.

A VOLKSWAGEN AG e-mobilitás programja

A fenntartható mobilitás németországi programja keretében mutatta be a Volkswagen az elkövetkező években sorozatban gyártandó elektromos és hibrid hajtású modelljeit. Ennek keretében a Volkswagen márka 2013-ban dobja piacra az első, zéro-emissziós, azaz nulla károsanyag-kibocsátású elektromos gépkocsiját, az Up blue-e-motion modellt, melyet ugyanabban az évben követ a Golf blue-e-motion. A sorban a Golffal azonos technikai alapokra épülő Jetta blue-e-motion következik majd, s ekkor kerül piacra Kínában a Lavida blue-e-motion változata is. Ezzel a négy típussal, a Volkswagen AG szilárd hídfőállást épít ki az elektromos autók világpiacán.

Az elektromos autó offenzívával párhuzamosan, a Volkswagen AG felgyorsítja hibridautó-programját is. Az új Touareg Hybrid és a Porsche Cayenne Hybrid már piacon van, az Audi Q5 Hybrid 2010 végén kerül oda, s az Audi A8 Hybrid is napvilágot látott. A Jetta hibrid-változata 2012-ben mutatkozik be, melyet 2013-ban további hibridek ? köztük a Golf Hybrid és a Passat Hybrid ? követnek majd.

A 2010-es Párizsi Autószalonon mutatkozott be a Škoda Octavia Green E Line tanulmány, amely a márka első elektromos hajtású modellje. A tesztjárművek első flottája a tervek szerint jövőre állhat fel. Mindezek mellett a Volkswagen folytatja a kis fogyasztású benzin-, dízel- és gázüzemű motorok előállítását célzó fejlesztéseit, mert a Volkswagen Csoport álláspontja szerint a jövőben a hajtásrendszerek széles kínálata jellemzi majd az autópiacot.

Szóljon hozzá!