ZETApress

hírportál

Liszt-mozdony Sopronból

Liszt-mozdony avatásával nyílt meg Sopronban a Liszt Ferenc Emlékév 2011. A Liszt Ferenc arcmásával díszített mozdony hazánkban és Ausztriában közlekedik majd – tudtuk meg a Leghűségesebb városban, ahová a Keleti pályaudvarról a Széchenyi-mozdony vontatta különvonattal utaztunk.

Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedési helyettes államtitkára leplezte le a Liszt Ferenc fiatal- és időskori arcképével díszített mozdonyt a soproni fűtőházban. A járművet a GYSEV Zrt. Magyarországon és Ausztriában az Eurocity és az Intercity kocsik élén közlekedteti. Elképzeltem, amint a hajók keresztelésén megszokott pezsgősüveg helyett stílszerűen egy zacskó lisztet vágnak a Liszt-mozdonyhoz, de ez a festés kímélése miatt sajnos elmaradt.

Az ünnepélyes avatáson megjelent Molnár Ágnes, az NFM fejlesztéspolitikai koordinációért felelős államtitkára is. A mozdony előfutára a világhírű zeneszerző születésének 200. évfordulója alkalmából a napokban kezdődő Liszt Ferenc Emlékév 2011 rendezvénysorozatnak. Liszt Ferenc első nyilvános koncertjét 190 éve, 1820 októberében 9 évesen adta Sopronban.

A többségi nemzeti tulajdonú GYSEV Zrt. 230km/h végsebességű, 86 tonna súlyú Taurus mozdonyára mintegy 120 m2 fóliát feszítettek fel. A vasúttársaság korábban Wolfgang Mozart és Josef Haydn, tavasztól pedig Széchenyi István emlékének adózott ilyen módon. Mivel van még nyolc „csupasz” Taurusuk, internetes pályázatot írnak ki az utazóközönségnek a következő mozdony elnevezésére.

Mivel a mostani névadó egy bicentenáriumhoz kötődik, a következőkhöz is lenne ötletünk. 2012-ben lesz hatvan éve, hogy Aranycsapatunk megnyerte a Helsinki Olimpiát és Puskás Öcsi 85 éves lenne. 1953. november 25-én vertük meg 6:3-ra az angolokat a Wembley-ben, míg ’54. májusban 7:1-re a Népstadionban. Mindegyikre szívesen emlékezünk. Lehet, hogy a „száguldó őrnagy” hamarosan száguldó mozdony lesz?

A sajtótájékoztatót rendhagyó körülmények között, egy Budapestről Sopronba tartó, az újságírók és protokoll vendégek számára kialakított, nem menetrend szerinti rendezvényvonaton tartották. Az ünnepségen beszédet mondott Schváb Zoltán, az NFM közlekedésért felelős helyettes államtitkára, Dr. Fodor Tamás, Sopron Megyei Jogú Város polgármestere – aki csak Győrött szállt fel a vonatra – és Dávid Ilona, a GYSEV Zrt. júliusban kinevezett vezérigazgatónője. A mozdonyt első útja előtt Dr. Horvát Imre, a soproni Szentlélek Plébánia plébánosa áldotta meg.

Dávid Ilona a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a tematikus mozdonyok az ország egyik legfejlettebb vasútvonalának védjegyei lesznek. – A Liszt-mozdony, olyan mozgó emlékmű, amely úgy tiszteleg a nagy zeneszerző emléke előtt, hogy hírül viszi az érintett pályaszakaszon. Nem titkolt szándékunk volt megelőzni azt, hogy a közelgő bicentenárium évében Európa úgy ismerje meg Liszt Ferencet, mint a nagy osztrák zeneszerzőt, Franz Lisztet – mondta a vezérigazgató asszony.

Németh László ötletgazda, a vasúti modellezéssel foglalkozó Loc&More ügyvezetője szerint Nyugat-Európában már bevett szokás az ilyesfajta felületek kultúra- és értékközvetítésre való felhasználása, és remélhetőleg nálunk sem lesz ez másként. A zeneszerző emlékére készített Liszt-mozdony, a tiszteletadás egyik legnagyszerűbb példája.

Schváb Zoltán ünnepi beszédében üdvözölte a GYSEV értékteremtő, a kormányzati törekvésekre rímelő kezdeményezését. – A Liszt- és Széchenyi-mozdonyok útnak indítása a nagyjaink előtti főhajtás szép gesztusa. A vasút az értékőrzéshez, a kultúraközvetítéshez a hétköznapokban azzal járulhat hozzá, ha korszerű járművekkel és pályákon, az utasok elvárásainak megfelelő színvonalon nyújt minőségi közszolgáltatást. Az ágazat társadalmi megbecsültségének helyreállítását a szaktárca a rendelkezésére álló minden eszközzel támogatja – hangsúlyozta az államtitkár.

A soproni fűtőházban egy vasúti modellkiállítást is láthattunk, benne egy vasúttörténeti kuriózummal. A terepasztalon ugyanis a decsi vasútállomás előtt két GYSEV vasúti kocsi állt, mely jól látható Lenhardt Ibolya felvételén. Sehogy sem értettük, hogyan kerülhettek a járművek egy Tolna megyei vonalra, de a kötözködés helyett inkább az ízletes ételekkel, finom borokkal és pezsgővel foglalkoztunk.

Az állófogadással egy időben Diesel-mozdonyvezetésre volt lehetőségünk az elkülönített pályán, melyről a GYSEV tiszteletbeli mozdonyvezetőjévé minősítő oklevelet kaptunk. Hazafelé már az újfestetű mozdony vontatta vonatunkat, s a menetrend szerint közlekedő IKVA-ISIS Intercity Liszt-mozdonya minden állomásán és megállóhelyén muzsikált. A hangszórókból Liszt: II. magyar rapszódiája csendült fel, közelebb hozva ezzel a kultúrát zajos mindennapjainkhoz.

A színesedő mozdonypark láttán némi aggodalom is eltöltött. Ha ez a tendencia tovább folytatódik, mi lesz a mi klasszikus „mozdonyszőke” kifejezésünkkel? Lehet, hogy az unokáink már meg sem fogják érteni, miről is beszélünk?

2 hozzászólás

Visszajelzések

  1. Liszt Évkezdet a Gerbeaud-ban | ZETApress
  2. Mátyás a síneken | ZETApress

Szóljon hozzá!