Decemberben 28 vasúti mellékvonal szűnik meg
A kormány az ötvenhatodik vasutasnap előtt három nappal úgy határozott, hogy megkezdi a helyközi személyszállítás átalakítását. Ennek keretében döntés született arról, hogy összehangolják a helyközi közlekedési szolgáltatásokat, megszüntetik a gazdaságtalan párhuzamosságokat és összehangolják a közlekedési díjpolitikai elveket is, tudtuk meg a MÁV Zrt. sajtóosztályától.
A kormány döntése szerint 2006. december 12-én, a vasúttársaság új menetrendjének életbe lépésekor 28 vasúti mellékvonalon szünetel majd a személyszállítás, mivel az érintett vonalak fenntartása gazdaságtalan. A veszteség itt mintegy hat és félmilliárd forint. Ez a vasúttársaság idei mintegy nyolcvanmilliárd forintos veszteségének több mint nyolc százaléka.
A forgalom szüneteltetése azokra a mellékvonalakra vonatkozik, melyeknek személy-, illetve áruforgalma elenyésző. A Kisszénás és Kondoros közötti mellékvonal kivételével mind a 28 érintett mellékvonalon van párhuzamos közlekedés, azaz a vonalak mentén autóbusz is jár. Az intézkedés nyomán kieső vonatok helyett mindenhol járnak majd autóbuszok, tehát egyetlen település sem marad közforgalmú közlekedés nélkül. Erre garancia, hogy a kormányzatnak a helyközi közlekedés ellátásával kapcsolatban kötelezettsége van.
Az érintett vasúti mellékvonalak többségénél a forgalom szüneteltetését a nagyon alacsony személyforgalom, valamint a pálya rossz állapota, és az ebből eredő lassú eljutási idő indokolja. A vonalak megfelelő szolgáltatási színvonalat lehetővé tevő rekonstrukciójához hozzávetőlegesen kétszázmillió forintra lenne szükség. Ennek az összegnek a megtérülése ? tekintettel a vonalak igen alacsony kihasználtsága ? nem biztosítható.
A 28 mellékvonal között találhatók olyanok is, melyek eljutási átlagsebessége tíz és tizenöt km/óra közötti. A Diósjenő és Romhány közötti vonalszakaszon például harminc km/óra a pályasebesség, az eljutási átlagsebesség pedig csak tizenöt km/óra. A Körösnagyharsány és Vésztő közötti vonalszakasz pályasebessége negyven km/óra, eljutási sebessége azonban ennél is öttel kevesebb. Hasonló az eljutási sebesség a Pápa és Környe közötti vonalon, ahol a pályasebesség szakaszonként húsz és negyven km/óra között változik.
A vasúttársaság teljes személyszállítási bevételének mindösszesen egy százalékát adja ez a 28 mellékvonal, amelyen az utasok kevesebb, mint két százaléka utazik. Az érintett mellékvonalon közlekedő vonatok átlagos utas száma huszonegy. A 28 vonalon összesen napi 368 vonat közlekedik, ez éves szinten mintegy 134 ezer darab vonatot jelent. Egy, az érintett mellékvonalakon futó vonat átlagos költsége közel negyvenhatezer forint, bevétele fogyasztói árkiegészítés nélkül 1704 forint, fogyasztói árkiegészítéssel együtt 3536 forint. Éves szinten egy utas elszállítása ezeken a vonalakon utazásonként átlagosan 2552 forintba kerül. Egy utas ? fogyasztói árkiegészítés nélkül ? átlagosan 95 forintot fizet egy utazásért. A fogyasztói árkiegészítéssel utasonként 197 forinthoz jut a vasúttársaság, így a 28 vonalon utazásonként 2355 forint az az összeg, amelyet a MÁV-nak eddig saját forrásból kellett kigazdálkodnia, illetve máshonnan elvonnia.
Azokon a mellékvonalakon, ahol 2006. december 12-től autóbuszok szállítják az majd utasokat, a vasúttársaság értékesíti a közforgalomban értékesíthető ingatlanokat, a vasúti pályát és a kapcsolódó pályainfrastruktúrát azonban nem bontja el, sőt továbbra is figyelmet fordít karbantartásukra. Az érintett 942 kilométer hosszúságú pályát a vasúttársaság részben a magas bontási költségek miatt, részben pedig azért tartja meg, hogy később, ha az utazási igények indokolják, a vonatok újra forgalomba állhassanak.
Mellékletek:
1. A 28 vonal, amelyen december 12-től autóbuszközlekedés lesz
2. A térképen a decemberben megszűnő vonalakat piros színnel jelöljük