ZETApress

hírportál

Rossz az iskolai alapképzés

Át kell szervezni az alapfokú oktatást az általános- és középiskolákban, mondta Magyar Bálint, a MEH államtitkára a felvételi ponthatárok nyilvánosságra hozatala kapcsán. Egyre több műszaki értelmiségre van ugyanis szükség, míg az alaptantárgyak inkább a bölcsész- és jogászkarok felé orientálják a hallgatókat. Inkább leszoktatják a tanárok a logikus gondolkodásról a tanulókat, s a természettudományi szakok sem épülnek egymásra.

Hiányzik a diákokból a matematikai logika, mert tanáraikban sincsen meg, mondta az egykori oktatási miniszter. Visszagondolva saját gyermekéveimre, nálunk még megvolt. Matematikai ismereteimet a fizika, kémia, biológia órán remekül tudtam kamatoztatni, s később műszaki középiskolában az elektronika, géptan, gépelemek kapcsán is hasznát vehettem. Persze azért a lexikális tudásra is szükségem volt, mert mindent azért nem tudtam kikövetkeztetni. Ha nem tanultam volna meg a megyék elhelyezkedését és székhelyüket, biztosan megértéssel szemléltem volna a Vágó-műsorban azt az orvost, aki még Tolna megye székhelyét sem tudta, így viszont csak sajnálni tudtam.

Amit Jancsi nem tanul meg, nem tudja azt János

Sosem értettem gyermekeim szülői értekezletére járva, miért panaszolják a szülők, hogy nehéz a tananyag. Nem tudunk segíteni a gyermekeinknek, mondták sokan az általános- és középiskolákban, nekem viszont gyerekjáték volt példáik megoldása. (Ezzel persze nem azt mondom, hogy én oldottam meg helyettük, csupán igyekeztem őket logikai úton rávezetni a megoldásra.) A rejtélyt felnőtt fiam fejtette meg. Te megtanultad a leckét az iskolában, Apu, ezért neked könnyűek voltak a feladatok. A többi apuka meg anyuka biztosan nem figyelt oda gyermekként, s ezért nem tud felnőtt fejjel sem segíteni. Milyen igaza volt!

Ne csak holnapra tanuld meg a tanagyagot, hanem negyven év múlva is emlékezz rá! – mondta mindig édesapám. Most látom csak, mennyire igaza volt. A mai szülők és nevelők is ezt tudasosítsák a tanulókkal, s ha így járnak el, felnőttként majd ők is tudnak segíteni gyermekeiknek.

Okos elfoglaltságot kell adni a fiataloknak diákmunkaként is, mert a fölösleges tevékenység, az értelmetlen munka a lélekre is rombolóan hat. Néhány éve ilyet is tapasztaltam egy műanyag-feldolgozóban. A diákszövetkezettől kiközvetített fiataloknak nem tudott épp munkát adni a művezető, de azt sem akarta, hogy leüljenek a hátralévő négy órában. Műanyag bálákat hordatott át velük egyik helyről a másikra két órán át, majd a további két órában visszahordatta velük az eredeti helyére. Legalább most megdolgoztok a pénzetekért, mondta nekik nevetve.

Az iskolázatlanok a legkegyetlenebbek

S hogy milyen volt ez a nagyot játszó kisfőnök? Kinézetre tényleg nagy, akinek még érettségije sem volt. Korábban segédmunkásként kezdett, de nagy pofája miatt kiemelték. Arra volt a legbüszkébb, hogy nyolc osztályával technikusi végzettségű gépmunkásokat is irányít. Az éjszakai műszakban ő volt az első, aki lefeküdt, míg az új dolgozóknak leülni sem lehetett. Majd a próbaidő után leülhettek, mondta nekik, addig csak igyekezzetek, ha maradni akartok. Én persze nem őt vetem meg ezért, hanem azt a főnököt, aki odaültette, s aki megtűrte ott. A kápó rendszer náluk is tökéletesen működött.

Szóljon hozzá!