ZETApress

hírportál

Kész a Lánchíd!

Megújult a Lánchíd, Budapest büszkesége!  Az eredetileg tervezettnél másfél hónappal korábban befejeződött Magyarország egyik legismertebb szimbólumának, a Lánchídnak a felújítása. Mától szabad az út az átkelő két oldalán végigfutó járdákon is. A járdák és velük együtt a hídfőkben lévő aluljárók megnyitásával a híd szerkezeti és műemléki rekonstrukciója véget ért.

Méltó ajándékot kapott 150. születésnapjára Budapest – a megszépült Lánchidat! Miután a beruházás befejezéséhez szükséges hivatalos eljárások – az eredetileg tervezett időpontnál mintegy másfél hónappal hamarabb – sikeresen véget értek, ma a híd két oldalán végigfutó járdák, valamint a hídfőkben lévő aluljárók is megnyíltak.

A szerkezeti és műemléki rekonstrukciót a Fővárosi Önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ bonyolította le az A-Híd Zrt. kivitelezésében. A teljes projekt költségvetése bruttó 26,7 milliárd forint, ami tartalmazza a 10 százalékos tartalékkeretet és a műszaki ellenőri díjat, valamint az áfát. A Fővárosi Önkormányzat – a kivitelezés mielőbbi elkezdése érdekében – a megvalósításhoz szükséges teljes összeg biztosítását vállalta a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa 2020. februári határozatában foglalt azon kormányzati ígéretben bízva, hogy a kivitelezéshez a központi költségvetés hatmilliárd forint támogatást nyújt. Ezt a vállalását a kormány eddig nem teljesítette.

Karácsony Gergely a Lánchíd pénteki megnyitása alkalmából rendezett sajtómegnyitón elmondta: Krúdy Gyula a Lánchíd pillérei alatt látta átmenni a régi Magyarországot az új Magyarországba. Ma, amikor több évtizedes adósságot törlesztünk a budapestieknek a megszépült Lánchíd átadásával, jó lenne azt hinni, hogy itt, ezen a hídon megy át a 150 éves Budapest a következő 150 évébe. A Lánchíd mától egy olyan város szimbóluma, amely büszke a múltjára, de megéli a jelenét, és nem enged a jövőjéből! Ez a híd arról mesél nekünk 174 éve, hogy volt idő, amikor magánvagyonból lett közvagyon, és nem fordítva, mint manapság. De mától arról is mesél, hogy igenis lehet ebben az országban átláthatóan, a költségkereteken belül maradva, a tervezettnél hamarabb befejezni egy beruházást. És ez nemcsak azért nagy szó, mert ritka az ilyen mostanság, mint a fehér holló, hanem azért is, mert – állítom – a Lánchíd felújítása az elmúlt évtizedek legösszetettebb, legbonyolultabb beruházása volt! – tette hozzá Budapest főpolgármestere.

Nehéz két évet hagyunk magunk mögött, de amit vállaltunk, azt megtettük, sőt a kivitelező és a műszaki ellenőr precíz, gyors munkájának köszönhetően a tervezettnél másfél hónappal előbb befejeztük a Lánchíd felújítását – emelte ki dr. Walter Katalin. – Sok munkával és közösségi közlekedési megoldásokkal segítettük, hogy a híd tizennyolc hónapig tartó teljes lezárása ne borítsa fel a város közlekedését. Budapest közlekedésszervezőjeként a feladatunk volt az is, hogy megfogalmazzuk, hogyan szolgálhatja a legjobban a felújított Lánchíd a fővárosban élőket, közlekedőket. A budapestiek döntésének köszönhetően növelni tudjuk a hídon és környezetében a közösségi közlekedés gyorsaságát, kiszámíthatóságát, illetve előnyben részesíthetjük a kis helyigényű közlekedési módokat, amelyek sokkal hatékonyabbak a szűk, történelmi belváros területén. Így lesz a Lánchíd újra a haladás szimbóluma! – mondta a BKK vezérigazgatója.

Dr. Csohány András elmondta: A Lánchíd minden magyar szemében A HÍD. Olyan közös nemzeti kincs, amelyet felújítani nagy megtiszteltetés és hatalmas felelősség is volt. A projekt előkészítésétől, a tervezéstől a megvalósításig mindenki – a műszaki kollégáktól az alvállalkozókon át a fizikai dolgozókig – ebben a szellemiségben, megkülönböztetett alázattal dolgozott, szakmai tudása legjavát nyújtva. Műszaki szempontból a legnagyobb volumenű munkákat a Lánchíd teljes lezárásának 18 hónapja alatt végeztük el. Úgy dolgoztunk, hogy bárki használja majd a hidat, a munkánk kifogástalan legyen, az előírásoknak és a szabványoknak megfelelve. Közös erőfeszítéssel képesek voltunk arra, hogy a teljes felújítás az eredetileg tervezettnél hamarabb sikeresen befejeződjön, így ma büszkén adjuk vissza a közlekedőknek az eddig lezárt részeket, a járdákat és a hídfőkben lévő aluljárókat is – mondta a kivitelező A-Híd Zrt. vezérigazgatója.

A főváros életében történelmi pillanatnak számító hídátadón a Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a kerületek vezetői a lakossággal és a környéken közlekedőkkel közösen ünnepeltek. Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere ünnepélyesen visszaadta a Lánchidat Fazekas János hídmesternek, aki legendás hídmester-dinasztia tagja. Édesapja 1964-ben lett a Lánchíd hídmestere, és 2004-ig töltötte be a pozíciót, amit aztán fia, János vett át tőle. Nagyapja 37 évig volt hídmester a Margit hídon, ahol jelenleg János nagybátyja a hídmester.

Élhetőbbé tesszük Budapestet: gyors ütemben haladt a munka

A Lánchíd felújítása már nem tűrt halasztást, ezért 2021 tavaszán elkezdődött az A-Híd Zrt. kivitelezésében a dunai átkelő rekonstrukciója. A kivitelező többek között

elbontotta az elöregedett vasbeton útpályát, majd egyedileg gyártott acél pályatáblákból újjáépítette;
elvégezte a bent maradó acélszerkezetek javítását;
restaurálta a pályaszint feletti kőfelületeket;
rozsdásodás elleni védelemmel látta el a láncokat és a híd szerkezetét;
szigetelte és aszfaltozta az útpályát;
elbontotta a vasbeton gyalogosjárdákat, majd acélelemekből újjáépítette azokat;
szélesebbé és biztonságossá tette a hídfők gyalogos-aluljáróját;
gyalogos-átkelőhelyet létesített a pesti hídfő északi és déli járdája között;
megépítette a járdaelválasztó korlátokat, valamint
változtatható színképű díszvilágítást szerelt fel.

A kivitelező gyors ütemben haladt a munkákkal, ennek köszönhetően a felújított Lánchíd műszaki átadás-átvétele és végleges forgalomba-helyezési eljárása kevesebb mint két évvel a híd teljes lezárása után – és az eredeti szerződésben vállalt 2023. augusztus 3-a előtt másfél hónappal -, június 15-én elkezdődhetett.

A híd megújult útpályáján tavaly december 16-a óta közlekednek a közösségi közlekedés autóbuszaival, taxival, motorral, kerékpárral, rollerrel, valamint a megkülönböztető jelzést használó járművekkel utazók. A budapestiek döntése nyomán, továbbá a civil és a szakmai szervezetek egyetértésével a felújítás befejezése után is marad a jelenlegi forgalmi rend. A Lánchíddal kapcsolatos hírek és információk idekattintva olvashatók, a felújítás jelentősebb mérföldköveiről a BKK blogbejegyzésében olvashatunk, a korszerűsítés fontosabb eseményeit idővonal formájában érhetjük el.

Szóljon hozzá!