ZETApress

hírportál

Dunakanyarba emeleten

A MÁV-Start forgalomba állította mind a 40 KISS emeletes motorvonatot, amelyet a Stadler cég szállított a vasút-társaságnak a 2017-ben kötött keretszerződés alapján, ezzel teljessé vált a vasút-társaság emeletes-motorvonatflottája – tudtuk meg a ma reggeli sajtótájékoztatón.

Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója a Nyugati pályaudvari projektzáró sajtótájékoztatón hangsúlyozta, a MÁV-Volán-csoport célja, hogy minél többen válasszák a kényelmes, biztonságos közösségi közlekedést. Ennek érdekében folyamatosan fejlesztik a járműállományt, az infrastruktúrát, és megújítják a tarifarendszert. Példaként említette, hogy tart a Nyugati pályaudvar megújítása és hamarosan átadhatják a Keleti pályaudvar utascentrumát.

A negyven emeletes motorvonat beszerzése az Európai Unió 228 milliárd forintos támogatásával valósulhatott meg. A KISS-szerelvények a MÁV-nál eddig mintegy 8,8 millió kilométert futottak már, és az utasok elégedettek velük. A szolgáltatások fejlesztésének egyik fontos előzménye volt az a stratégiai döntés, hogy 2020-ban a MÁV-csoport és a Volánbusz a MÁV-Volán-csoportban integráltan biztosítsa a közösségi közlekedést Magyarországon. Az integráció folyamatában a tarifaközösség kézzel fogható eredménye a kormány által május elsejétől bevezetendő 9450 forintos vármegyebérlet és a 18.900 forintos országos bérlet – mondta a MÁV elnök-vezérigazgatója.

Mosóczi László, a MÁV-Start vezérigazgatója kiemelte, a társaság 2017-ben kötött keretmegállapodást a negyven emeletes KISS-jármű beszerzésére. A korszerű, modern járművek jelentős hozzáadott hazai értékkel készültek, és hozzájárulnak a szolgáltatás fejlesztéséhez, a biztonságos közlekedéshez – mondta.

Homolya Róbert korábbi elnök-vezérigazgató, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte, a motorvonatokat 11, 8 és 21 darabos tételben rendelte meg a vasút-társaság. A koronavírus-járvány és az orosz-ukrán háború hátráltatta a gyártást, ennek ellenére a 2017-ben aláírt szerződésben szereplő áron szállították le a járműveket a MÁV-nak. A Stadler cég Magyarországon is készülő járművei több országban közlekednek. A magyarországi modern motorvonatok gerincét a 123 Flirt- és 40 KISS-motorvonat adja. A Stadler szeretné tovább erősíteni magyarországi jelenlétet, és a szolnoki üzemben tervezett tevékenységbővítés révén még több hozzáadott értékkel hozzájárulni a modern magyar vasút fejlődéséhez – jelentette ki.

A sajtótájékoztató után három összekapcsolt KISS-szerelvény elindult a Dunakanyarba. Európában egyedülálló módon Magyarországon nyílt először lehetőség arra, hogy három összekapcsolt – összesen 467,7 méter hosszú – szerelvény 1200 utassal a fedélzeten útra keljen. A motorvonatok egy részének végszerelése Magyarországon zajlott, a forgóvázak összeszerelését teljes egészében a Stadler szolnoki üzemében végezték magyar munkavállalók.

Az első KISS 2020 márciusában kezdte meg az utasforgalmi próbaüzemet, de a világjárvány csaknem féléves kényszerpihenőre küldte az emeletes motorvonatokat. Végül 2020. augusztus végétől kezdhettek újra közlekedni, azóta folyamatosan álltak forgalomba az új szerelvények. Jelenleg napi szinten közlekednek emeletes motorvonatok a Budapest-Cegléd-Szolnok, a Budapest-Újszász-Szolnok, a Budapest-Esztergom, a Budapest-Vác-Szob, a Budapest-Győr-Hegyeshalom és a Budapest-Hatvan-Gyöngyös/Eger vonalon. Hétvégeken a Budapest-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza vonalon egyes sebesvonatok járataiként is jár ilyen szerelvény. Először 2021 nyarán a Balatonra is közlekedtek KISS-motorvonatok az ország több pontjáról – derült ki a mai sajtótájékoztatón.

Szóljon hozzá!