ZETApress

hírportál

Fújjunk, hogy később ne szívjunk!

A BüdiPest Akciócsoport Szmoggal a légszennyezettség ellen! ? című demonstrációját tartotta tegnap este fél 7-kor a Blaha Lujza téren. Több száz fekete lufi emelkedett a levegőbe, melybe a játékos kedvű szimpatizánsaik fújták bele a szmogos fővárosi levegőt.

A BüdiPest Akciócsoport azoknak a budapesti lakosoknak az alulról szerveződő civil tömörülése, akik megelégelték a főváros súlyos légszennyezettségi állapotát és ezen változtatni is akarnak. Egyetlen célunk, hogy idővel ne legyen rájuk szükség.

Az április 22-i Föld Napja előestéjén egy rövid, figyelemfelkeltő akcióval varázsolták láthatóvá az amúgy láthatatlan légszennyezettséget. Társadalmi célú hirdetésük hordozófelülete kétezer darab SZMOG feliratú fekete léggömb volt, amiket a helyszínen saját tüdejéből, városi szmoggal töltöttek meg a jelenlévők.

A légszennyezettség nagyságrendekkel súlyosabb probléma, mint amennyire az a köztudatban él. Az asztmások, allergiások, tüdőrákosok száma Magyarországon évről évre rohamosan emelkedik. A becslések szerint összességében évente 16 ezer ember korai halálát okozzuk PM10-zel ? azaz a 10 mikronnál kisebb részecskékkel!

Mivel a légszennyezés nem azonnal öl, hanem lassan és áttételesen, így nehezen bizonyítható módon, ezért a problémakört sem a lakosság, sem a média, sem a városvezetőség nem veszi elég komolyan. Nincsenek felelősök, nincsenek ellenintézkedések, nincs megfelelő tájékoztatás, a lakosság pedig mindezeket a hiányosságokat nem kéri határozottan számon.

Az EU által engedélyezett éves légszennyezettségi határérték-túllépések számát idén már február végére meghaladtuk mind a PM10, mind a NO2 tekintetében! Városvezetőink leghatározottabb intézkedése eddig csupán egy mentességi kérelem volt, amit az EU elutasított. Indoklásuk szerint a magyar hatóságok nem vettek fontolóra néhány olyan szennyezés-csökkentő intézkedést (pl. közlekedési dugódíj, differenciált parkolási díj, alacsony kibocsátási zóna stb.), melyek szerepelnek az elfogadott levegőtisztaság-védelmi programban és az uniós szabályozásban is.

Az érdemi megelőző intézkedések hiányában fellépő szmog-helyzetek enyhítésére szintén határozott, azonnali intézkedéscsomagra van szükség, ami Magyarországon jogszabályilag is nehézkes. A lakossági tájékoztatási határérték irreálisan magas ? az egészségügyi határérték kétszerese. A szmog-riadó elrendelése elavult, szinte sosem teljesülő feltételrendszerhez kötött. Ezek mellett a tájékoztatás is félrevezető: úgy tűnik, mintha a szmog-riadótól jobban félne a városvezetés és a város, mint magától a szmogtól.

A szmog-helyzet megoldása rövidtávú határozott intézkedéseket követel, valamint hosszú távú jól kidolgozott stratégiát is. A BüdiPest első körben a szmoggal kapcsolatos általános véleményformálást, valamint gyors és hatékony, azonnali megelőző lépéseket szeretne. Ötletek jószerivel vannak a világban, más dolgunk sincs, mint példát venni és válogatni a jó megoldások közül.

Európai és földrészünkön túli kitekintés

Londonban dugódíjat vezettek be. Koppenhágában 200%-os adót vetettek ki a hagyományos, nem elektromos autókra, és elindult a benzint kiváltó ?elektronkút? hálózat kiépítése is. Oszlóban a város gépjárműforgalmának csökkentése érdekében a központban szinte minden utcában tiltva van a parkolás, a külső területek pedig zónákra vannak osztva ár szerint, de alapvetően mindenhol jóval drágább a felszíni parkolás, mint nálunk.

Prágában a belváros nincs lezárva az autók elől, mégsincs forgalom. A belvárosba egyszerűen nem éri meg autóval menni, mert rengeteg az egyirányú utca, a gyalogosok nincsenek elkülönítve, a parkolás drága és időben korlátozott stb. Bukarestben az elmúlt évek során ezer új busz állományba vételével fejlődött a fenntartható közösségi közlekedés. Milánóban szmog-helyzetben drasztikusan korlátozzák a gépjárműforgalmat, többek között páros/páratlan rendszám alapján.

Párizsban bérbicikli hálózattal látták el az egész várost. New Yorkban épp füvesítik a belváros legforgalmasabb utcáit, tereit. Bogotában az elmúlt évek határozott, radikális intézkedéssorozata következtében az elavult autó-centrikus városi modellt elképesztő ütemben váltja fel az élhető holland minta. A város átalakítása során a közösségi közlekedés és a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése egyértelmű előnyt élvez.

Összességében szinte mindenütt hatalmas lépésekkel fejlesztik a közösségi közlekedést, javítják a kerékpározás és a gyaloglás feltételeit. Budapesten a választ és legfőképpen az intézkedéseket várja a BüdiPest Akciócsoport. Az alulról szerveződő csoportosulás web2-es módon terjed portáljukon.

A téma és a tenni akarás iránti érdeklődést jellemzi, hogy egy hónap alatt közel háromezer fős létszámot értek el és a budapesti pezsgés mellett már több magyarországi nagyvárosból is jelezték az együttműködési szándékot. Első célkitűzésünk egyrészt a gyalogos kritikus tömeg megteremtése, másrészt olyan látványos és játékos események létrehozása, melyek bármilyen módon segíthetik a légszennyezettségi kérdések megoldásának előmozdítását, a lakosság tájékoztatását, a média hatékonyabb kommunikációját és a városvezetőink számonkérését.

Szóljon hozzá!