ZETApress

hírportál

Megújul a ceglédi vonal

Áprilisban folytatódik a ceglédi vonal felújítása a Vecsés-Üllő-Monor szakaszon. A Budapest-Cegléd-Szolnok (100a) vasútvonal a főváros agglomerációjának legnagyobb forgalmú pályája: naponta több mint 210 személyszállító és 50 tehervonat közlekedik, évente pedig több mint 11 millióan veszik igénybe.

Kapacitásának, menetrendszerűségének javítását és stabil fenntartását a vasúttársaság kiemelten kezeli. Tavaly a Nyugati pályaudvar és Városliget elágazás közötti szakasz átépítésével kezdődött a vonal felújítása, ami idén április 6-án keddtől a Vecsés-Üllő-Monor szakaszon folytatódik, és több fázisban, tervezetten ősz végéig tart – derült ki délelőtt az online tájékoztatón.

Az idei munkákat a MÁV húszmilliárd forintos kormányzati támogatással valósítja meg. Minden érintett járatra rá lehet keresni a megújult Elvirában, továbbá az Android és iOS platformon is működő MÁV mobilalkalmazás menetrendi keresőjében is.

Az Infrastruktúra Versenyképesség Javító nevű program keretében évente tervezetten ötvenmilliárd forint pluszforrást fordítana a MÁV pályahálózatának felújítására, hogy kevesebb legyen a meghibásodás, pontosabbak legyenek a vonatok, és stabilabban tartsák a menetrendet. Különösen az elővárosi és a megyeszékhelyek megközelítését biztosító pályaszakaszok állapota szorul korszerűsítésre, ezért a vasúttársaság megkezdte ezek felújítását 2020-ban a Nyugati és Városliget elágazás között. A program első ütemében 2025-ig tervezetten mintegy 600 kilométeren végez a MÁV felújítást a Budapest-Nyugati-Szolnok (100a), a Biatorbágy-Almásfüzitő és Öttevény-Mosonmagyaróvár (1), Füzesabony-Miskolc (80), Székesfehérvár-Veszprém-Zalaegerszeg (20 és 25), Budapest-Nyugati-Vác (70), valamint a Rákos-Szolnok (120a) vonalakon. Ezeken mintegy 45-50 millió utas számára nyújtana a jelenleginél 5-10 perccel gyorsabb eljutást számos megye-székhelyet és várost érintően, a menetrend stabilabbá megbízhatóbbá válhat.

A kormány 2020. decemberi döntése értelmében a vasúttársaság húszmilliárd forintos támogatást kapott a 100a vonal felújításának folytatására: a Vecsés és Üllő, az Üllő és Monor közötti nyílt-vonali szakaszok, valamint Üllő és Monor állomások pályarészeinek felújítására. Az áprilistól tervezetten késő őszig megvalósuló kivitelezés során Vecsés és Monor között mintegy 33 km vasúti pályát újítanak fel, elvégzik a szükséges váltócseréket, megerősítik a felső-vezetéki hálózatot. Öt közúti átkelőhely is megújul a nyílt-vonalon, és az ezekhez csatlakozó utak aszfaltozását is elvégzik, ezáltal biztonságosabbá, zökkenőmentesebbé válik az áthaladás. Vecsésen a Virág utca és Rudolf köz közötti gyalogos felüljárót is felújítják. Monor, Vecsés-Kertekalja és Hosszúberek-Péteri hangos utastájékoztatási rendszerét újra cserélik, utóbbi megállóhelyen modern vizuális utastájékoztató rendszer fogja szolgálni az utasokat. Vecsés, Üllő és Monor állomásokon megújul a biztosítóberendezés, Üllőn továbbá átépítik a fővágányokat, a váltókat is kicserélik, megerősítik a felső-vezetékhálózatot. A naponta mintegy hétezer utas által igénybe vett Monor állomáson a meglévő pályainfrastruktúrát újítják fel, és az útátjárót is átépítik.

A várhatóan ősz végére befejeződő munkálatoknak köszönhetően helyreállhat ezen a szakaszon is az eredeti 120 km/órás pályasebesség, megszüntethetőek a sebességkorlátozások, ezáltal megbízhatóbbá és stabilabbá válik a közlekedés, csökken a meghibásodások száma.

Évtizedek óta várt munkálatok indulnak el április 6-án a legforgalmasabb elővárosi vasútvonalunkon, köszönhetően az eddig soha nem látott húszmilliárd forintos kormányzati támogatásnak. Így idén közel kétszer akkora forrás áll rendelkezésre a vasúthálózat karbantartására, mint a korábbi években. A jövőben is szeretnénk folytatni ezt az Infrastruktúra Versenyképesség Javító programunkat, évente több 10 milliárdot tervezünk erre fordítani, elsőként a nagy-forgalmú vonalszakaszok helyreállítása a cél – mondta el dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója.

Monoron, Pilisen, Albertirsán és a környező településeken élők közül nagyon sokan ingáznak munkahelyükre, iskolába. Így a vasút műszaki színvonala alapvetően befolyásolja az életminőséget ezeken a településeken. Ezért én nagyon jó dolognak tartom azt, hogy egy komoly szemléletváltás történt a MÁV részéről, az elővárosi vasutak szerepével kapcsolatban. Jelenleg nagyon gyakoriak a késések, a járat kimaradások és erre nem lehet munkahelyet, egzisztenciát alapozni, nagyon fontos hogy ez megváltozzon. Ha a pálya rendben lesz, és a menetrendszerűség helyre áll, akkor jó néhány embert vissza lehet csalogatni az egyébként korszerűsödő közút-hálózatról is a vonatra – emelte ki Pogácsás Tibor, a Pest megyei 10. számú országgyűlési egyéni választókerület képviselője.

Az elmúlt években Vecsésen és Üllőn is folyamatosan emelkedett a lakosok száma, összesen több, mint 30 ezren laknak a két településen. Az itt élők közlekedésének fontos része a 100a vasútvonal, ezért mindenki nagyon várja, hogy a felújított vonalon, korszerű szerelvényeken, gyorsan és a menetrendnek megfelelően juthassanak el úti-céljukhoz. A lakosok és ingázók mindennapjait teszi majd szervezhetővé, kiszámíthatóvá, könnyebbé és kényelmesebbé egy gyors, kulturált és biztonságos vonatvonal, ami kiválthatja a gépkocsival való közlekedés jelentős részét is – hangsúlyozta Szűcs Lajos, a Pest megyei 7. számú országgyűlési egyéni választókerület képviselője.

A kivitelezést a MÁV FKG végzi több mint száz szakember közreműködésével, számos munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával. Az utasoktól és a lakosságtól türelmet és megértést kérünk a felújítás alatt várható kellemetlenségekért! A munkálatokkal kapcsolatos lakossági észrevételeket és panaszokat április 6-tól a 100a@fkg.hu emailcímen lehet jelezni.

A korszerűsítés ideje alatt az érintett állomások között egy vágánnyal kevesebb áll a vonatok rendelkezésére, emiatt a vasúti közlekedésben kényelmetlenségekre kell számítani, módosulnak a menetrendek, az S50-es járatok helyett, váltakozó szakaszokon (Vecsés-Üllő-Monor) pótlóbuszokra kell átszállni. Minden érintett járatra rá lehet keresni a megújult Elvirában, továbbá a MÁV mobilalkalmazás menetrendi keresőjében is.

Előzmények:

A program keretében indult meg 2020-ban a 100a vonal felújítása. A Nyugati pályaudvartól Városliget elágazásig tartó bevezető vágányszakaszon tavaly május és augusztus között végezték el a szükséges munkálatokat. A 4,6 milliárdos felújítás keretében 5,6 kilométeren átépítették a vágányokat, számos váltót kicseréltek, a távközlési eszközök, a biztosítóberendezések és a felső-vezeték karbantartását is elvégezték a MÁV FKG szakemberei. A felújításba vont vágányokkal és kitérőkkel összefüggésben a meglévő váltófűtési rendszereket is korszerűsítették, így a téli időszakban is megbízhatóbbá vált a vonatközlekedés. A munkálatoknak köszönhetően ezen a szakaszon megszűntek a sebességkorlátozások, a menetrend szerinti közlekedés is javult.

Szóljon hozzá!