ZETApress

hírportál

Siker az ELTE-n

Sikeres az ELTE-n a digitális oktatásra való átállás. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen több mint 22 ezer kurzus megtartását biztosította online formában a járványhelyzet miatt elrendelt távolléti oktatás miatt – tudatta Madár Beáta sajtóreferens.

A felsőoktatási intézmény által nemrég készített felmérés szerint a hallgatók többsége elégedett a digitális oktatásra való átállással, nagy részük úgy érezte, hogy nem változott a tanulási teher a távolléti oktatás bevezetésével. Az ELTE vezetése a kutatás kiértékelése után szakmai programmal, valamint anyagi forrás biztosításával is segítette oktatóit.

Az őszi félévben meghirdetett 22.085 kurzusból 9582-t kötöttek össze a Teams és/vagy a Panopto platformokkal, így az előadások 43%-ában volt lehetőség online közvetítésre, valamint interaktív oktatásra. Ilyen kurzusokon csaknem 28 ezer hallgató vett részt. Emellett a tanórák 37 százalékában (8173) használták az oktatók a központilag támogatott képzésmenedzsment rendszerek valamelyikét, azaz a Canvast, a Moodle-t vagy a Neptun Meet Streetet.

A tapasztalatok szerint a hallgatók nem passziváltak nagyobb arányban, mint a korábbi félévekben, és a felvettek beiratkozási hajlandósága sem csökkent az előző évekhez képest. A koronavírus miatt tehát nem maradtak el hallgatók az ELTE-től.

A járvány első hullámát követően az oktatókat és a hallgatókat is megkérdezték az online formára való átállás kapcsán. Az Oktatás Hallgatói Véleményezése (OHV) kérdőívet kitöltő diákok 90%-a nyilatkozott úgy, hogy elégedett a távolléti oktatás során alkalmazott oktatási felület minőségével, továbbá a válaszadók 68%-a mondta azt, hogy nem változott a tanulási teher az online forma bevezetésével. Az oktatói véleményeket szondázó kérdőívet csaknem hétszázan töltötték ki. A válaszadók majdnem fele a tavaszi félév előtt nem használt digitális eszközöket a tanítás során, a megkérdezettek 16%-a jelezte vissza, hogy az átállás nem jelentett többletterhelést számára. A válaszokból az is kiderült, hogy az online vizsgáztatás jelentette a legnagyobb kihívást az oktatóknak, akik keresték azokat a megoldásokat, amelyekkel a megszerzett tudást legjobban mérni lehet, ugyanakkor tartottak a nem megengedett eszközök használatától.

A tapasztalatok kiértékelését követően az ELTE vezetése öt téma (informatika, szabályozás, oktatásmódszertan, tananyagfejlesztés és -hozzáférés, valamint hallgatók) köré csoportosítva 22 elemből álló intézkedési tervet határozott meg. Ezek között megtalálható az online vizsgáztatás fejlesztése és ehhez kapcsolódóan a hazai és a nemzetközi jó gyakorlatok összegyűjtése, valamint az online tananyagok minőségbiztosítási rendszerének kialakítása is. Emellett az egyetem pályázatot írt ki olyan oktatók számára, akik kurzusaikat magas színvonalon, digitális oktatás-módszertani eszközökkel tartják meg. Ennek nyomán immár 200 főt, azaz majdnem minden 10. közalkalmazott oktatót támogatnak egyszeri, 200 ezer forintos juttatással.

Szóljon hozzá!