ZETApress

hírportál

Végig jár a 3-as metró

Kora délután a járványhelyzetre tekintettel csak szűk körben adták át a 3-as metróvonal felújított dél-pesti, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közötti szakaszát. A múlt heti előzetes idekattintva olvasható. Az átlagpolgár és a “hívatlan” sajtómunkás csak 17 órától utazhatott és fotózhatott a felújított területen, melyet sokan kihasználtunk a családi album számára.

Karácsony Gergely főpolgármester a megújult Határ úti állomáson tartott ünnepségen elmondta, a jövő, a középső szakasz felújítása még sok kérdést felvet, de fontos lépés történt annak érdekében, hogy a 3-as metró igazi XXI. századi szolgáltatása legyen minden budapestinek és minden itt közlekedőnek. A 3-as metró Magyarország legforgalmasabb közösségi közlekedési eszköze, és nemzeti ügy, hogy a kor elvárásainak megfelelően szolgálja az utazóközönséget. Ennek megfelelően széleskörű együttműködés tette lehetővé a felújítását – tette hozzá a városatya.

Egy közhatalmat gyakorló politikusnak szembe kell néznie azzal, hogy előfordul, más fejezi be azt, amit ő elkezdett, és sokszor örököl döntéseket, amelyek kijelölik a jövő útját. Ezek között vannak, amelyeket szívesen vesznek, és vannak, amelyekkel kapcsolatban felmerülnek kérdések, de ez nem az a nap, amikor kérdéseket teszünk fel, hanem amikor örülünk a közös sikernek! Személyesen hívta meg a kormány képviselőit és elődjét, Tarlós Istvánt a rendezvényre. A volt főpolgármester vidéki útja miatt nem tudott jelen lenni, de köszönetét fejezte ki és örömét, hogy a beruházás egy fontos szakaszát át tudják adni – tette hozzá Karácsony megköszönve a felújítás finanszírozását az Európai Uniónak és a kormánynak.

Megköszönte a tervezők, a kivitelezők munkáját, a budapestieknek pedig a türelmet. A koronavírus-járvány és a miatta kialakuló gazdasági válság sok mindent megkérőjelez abból, ahogy eddig éltünk. De az, hogy a jövő útja a városokban is a zöld és fenntartható várospolitika, nem kérdéssé vált, hanem sokkal erősebb állítássá, mint korábban gondoltuk – jegyezte meg hozzátéve: egy zöld, élhető város nem képzelhető el jó közösségi közlekedés nélkül, a főváros pedig elkötelezett a közösségi közlekedés további fejlesztése iránt. Ezek egy része – például a pesti fonódó villamoshálózat építése – épp azt is szolgálja, hogy a metró középső szakaszának felújításakor a kieső kapacitást pótolják.

Tovább viszik elődeik jó politikáját és küzdenek azért, hogy érvényesíteni tudják azokat a jármű-beszerzési lehetőségeket, amelyekre a fővárosnak érvényes szerződése van. Példaként említette a trolibuszbeszerzést, amelyhez kérik a kormány további együttműködését.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy a 3-as metró napi félmillió embert szállít. A dél-pesti metrószakaszt 1975-ben kezdték építeni, vagyis 45 éves technikát cseréltek most le a felújítással. A szakasz felújítása 2019 tavaszán kezdődött, és nehezítette a munkálatokat, hogy azbesztet találtak az állomásokon, valamint a koronavírus-járvány közepette kellett megszervezni a szállításokat. Ennek ellenére a tervbe vett munkák határidőre befejeződtek – mondta.

A felújított szakaszon ma 17 órától utazhatnak az utasok. Az 3-as metró november 6-án péntekig a teljes vonalon közlekedik Újpest-központtól Kőbánya-Kispestig, a középső szakaszon korábban lezárt állomásokon – Arany János utca, Ferenciek tere, Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák – azonban a továbbiakban sem áll meg.

A felújítás során a Népliget, az Ecseri út, a Pöttyös utca és a Határ út állomás letisztult és modern látványvilágot kapott, a megállók kényelmesebbek lettek. A négy állomáson 7200 m2 új falburkolat készült, és 6700 m2 járófelület újult meg. Teljesen megújult az állomások utasforgalmi tere, egységes utastájékoztató rendszert építettek ki, a korszerű világítást 1563 új LED-es világítótest biztosítja és 364 új hangszóró kapott helyet. Az állomások utastereibe az utasbiztonság növelése érdekében 225 kamerát építettek be.

Az állomásokon a legújabb előírásoknak megfelelő tűzvédelmi rendszer, valamint korszerű szellőző-, hő- és füstelvezető rendszerek létesültek. Az utasterek mellett megújultak az üzemi területek is. Az elektromos berendezések ellátását biztosító új erősáramú kábelek hossza eléri a 355 kilométert. A rekonstrukció részeként újraépítették a vasúti pályát, edzett fejű síneket építettek be, a korábbinál sűrűbb lekötésekkel, ezért az új pálya tartósabban elviseli az igénybevételt, és csökkennek a járművek által keltett zajok és rezgések is. 5,7 kilométer hosszon cseréltek vágányt, 26 kitérőt építettek át.

A dél-pesti szakasz korszerűsítése 2021 végéig a teljes körű akadálymentesítés megvalósításával folytatódik: a Határ út és a Népliget állomáson már beépítették a felvonókat, a Pöttyös utcain és az Ecseri útin pedig zajlanak az előkészítő munkálatok. Hamarosan a 3-as metróvonal középső szakaszán folytatódnak a rekonstrukciós munkák. Üröm az örömben, hogy már 25-én vasárnap üzemkezdettől 10 óráig metrópótló busz jár a Lehel tértől Kőbánya-Kispestig.

Szóljon hozzá!