ZETApress

hírportál

Rorschach Belvárosban

Patrick Murakami: Rorschach című kiállítása nyílt meg tegnap 19 órakor a Falk Miksa utcai Nagyházi Galéria és Alkotóházban. Kurátor: Kovács Rebeka művészettörténész.

Mit látunk valójában, amikor egy szóra tekintünk? Patrick Murakami (Japán, 1998-) legújabb kiállítása erre a kérdésre épül: minden vásznán egyetlen szó kerül középpontba, amely köré tárgyak, emlékek és egyéb képi asszociációk szerveződnek. Művei nem pusztán ábrázolnak, hanem egy komplex pszichológiai helyzetet teremtenek. A szavak itt kiindulópontok, amelyekhez minden néző saját emlékei, félelmei és kulturális reflexei révén kapcsolódhat. A válasz pedig nem a vásznon van, hanem bennünk, mivel a lényeg maga az értelmezés folyamata. A Rorschach címet viselő kiállítás a látogatót egy kulturális-pszichológiai kísérlet aktív résztvevőjévé teszi. Murakami az egyéni identitás és a kollektív emlékezet összefonódását vizsgálja legújabb képsorozatán keresztül, rávilágítva arra, hogy a szavak jelentése és az azokhoz kötődő jelentésképzési folyamatok egyénenként és kultúránként eltérők.

Hermann Rorschach projektív tesztjének módszertanát szemantikailag adaptálva Murakami egyetlen szót helyez vásznai középpontjába. A pszichológiai vizsgálathoz hasonlóan azonban itt sem maga a megfejtés a lényeg, hanem az értelmezés kognitív folyamata. A Rorschach-teszt során a pszichológusokat ugyanis kevésbé maga a kimondott válasz érdekli. Sokkal inkább az foglalkoztatja őket, hogyan látja és értelmezi a páciens az adott formát. Ebből kiindulva Murakami műveiben nemcsak a konkrét szavak, hanem az asszociációk és az értelmezés folyamata is központi szerepet kap. Nem a néző válaszára kíváncsi, hanem arra, hogy miként működnek képzettársításaink a globalizált kultúra közegében.

Szóljon hozzá!