ZETApress

hírportál

Túrázzunk melegen!

A túrázási kedv élénkülése kedvező hatással van a környezettudatosságra: Magyarországon is látványosan nő a természetjárók száma – tudatta Nagy Luca.

Jobban ügyelnek a környezetvédelemre és nagyobb arányban részesítik előnyben a fenntartható megoldásokat azok, akik rendszeresen túrázással töltik a szabadidejüket – derült ki az egyik legnépszerűbb nemzetközi túra, a svéd Fjällräven Classic résztvevői körében készített kutatás eredményeiből. A járványhelyzet kezdete óta a globális trendekkel összhangban Magyarországon is ugrásszerűen megnőtt a különböző túraútvonalak és a nemzeti parkok látogatottsága, ami pozitív hatást gyakorolhat a lakosság környezettudatosságára is.

Évről évre egyre többen töltik a szabadidejüket túrázással Magyarországon: a természetjárás iránti érdeklődést jól mutatja, hogy 2010 óta negyedével nőtt a hazai nemzeti parkok látogatóinak száma, amely tavaly már elérte az 1,6 milliót. Egyre többen ismerik fel ugyanis azt a kutatások által is igazolt tényt, hogy a természetben töltött idő jótékony hatással van az emberek fizikai és mentális egészségére. Ehhez az évtizedes trendhez képest is látványos kiugrást hozott tavaly március óta a járványhelyzettel együtt járó bezártság, amelynek hatására a korábbi éveket is meghaladta a túrázók számának növekedése. A kéktúrák valamelyikét megkezdők száma például az MTSZ szerint az elmúlt évben 168%-kal nőtt az előző évhez képest.

A járványhelyzet beköszöntével jelentősen beszűkültek a szabadidős programlehetőségek, az otthoni munkavégzés pedig sokaknál tovább fokozta a bezártság érzését. Az utazási lehetőségek is korlátozottak, így legtöbben csak a lakóhelyükhöz közel tudnak kikapcsolódási lehetőséget keresni. Ennek hatására nőtt jelentősen a természetjárás iránti érdeklődés – mondta el Daniel Wolf-Watz, a European Tourism Research Institue (ETOUR) munkatársa. A kutató egy több éven át tartó, a svéd Fjällräven Classic túra résztvevői körében elvégzett felmérés keretében megvizsgálta, hogyan hat a természetben töltött idő az emberekre, és miként változtatja meg a túrázás a természetjárók hozzáállását a fenntarthatósággal összefüggő kérdésekhez.

A válaszadók 60%-a úgy nyilatkozott, hogy a túrán átélt élmények hatására jobban odafigyel a környezet védelmére, egyebek mellett a szelektív hulladékgyűjtésre, a fenntartható módon előállított termékek előnyben részesítésére, az újrahasznosításra és egyéni ökolábnyoma csökkentésére. Fontosnak tartják továbbá, hogy saját eszközeikkel hozzájáruljanak a természetvédelmi területek értékeinek megóvásához. – Nagyon sokan kezdőként, első alkalommal vágtak bele különböző outdoor kalandokba az elmúlt időszakban, ami egyrészt nagyszerű, üdvözlendő jelenség, másrészt viszont nem feledkezhetünk meg arról, hogy a kellő felkészültség, illetve felszerelés hiánya akár kockázatokat is rejthet magában – hangsúlyozta Daniel Wolf-Watz.

Felkészülés a tavaszi, nyári túrákra

A kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében Carl H?rd af Segerstad, a Fjällräven túraszervező munkatársa azt javasolja, hogy a természetjárók kezdjék el akár már most a tavaszi, nyári kalandjaik megtervezését, és ennek megfelelően, a kiválasztott útvonal, valamint a várható időjárás figyelembevételével döntsenek a túrázáshoz használt ruhadarabok és felszerelések megválasztásáról.

A meleg, ugyanakkor változékony időjárásra felkészülve Carl H?rd af Segerstad a következő ruhadarabok használatát javasolja: A Fjällräven Abisko Midsummer, illetve Abisko Lite dzsekijei és nadrágjai egyaránt könnyű súlyúak, jól szellőznek, és szükség esetén egyszerűen elpakolhatóak, a hátizsákban kis helyet foglalnak. A Keb és a Vidda Pro nadrágok a keményebb, kihívásokkal teli terepen is megállják a helyüket.

A Fjällräven

1960-ban ?ke Nordin alapította meg a Fjällräven céget jelenlegi székhelyén, az észak-svédországi Örnsköldsvikben. Jelenleg a vállalat időtálló, sokoldalú és tartós felszerelései a világ több mint 30 országában elérhetőek. A Fjällräven kínálatában férfi és női outdoor ruházat és kiegészítők, hátizsákok, sátrak és hálózsákok egyaránt megtalálhatóak. A Fjällräven számára kiemelten fontos, hogy az embereket, az állatokat és a természetet egyaránt tiszteletben tartó, felelős vállalatként működjön, és mind több érdeklődő figyelmét felkeltse a túrázás szépségeire. A cég két népszerű outdoor kezdeményezést hívott életre, a Fjällräven Classic-ot és a Fjällräven Polar-t, mindkét túrán ezres nagyságrendben vesznek részt éves rendszerességgel.

Szóljon hozzá!