Szigetlakók védelmében
Nyolc napon keresztül ellenőrizte a taxikat a 2025-ös Sziget Fesztivál alatt a Budapesti Közlekedési Központ – tudatták sajtósaik.
Idén is kiemelt figyelemmel ellenőrizték a BKK szolgáltatásellenőrei a Sziget Fesztivál ideje alatt a személyszállítási szolgáltatókat. A rendezvény nyolc napja alatt tíz ellenőr két műszakban közel 400 ellenőrzést végzett, amelyek közül 164 esetben készült hivatalos jegyzőkönyv. A BKK próbavásárlók közreműködésével is folytatott ellenőrzéseket.
A Budapesti Közlekedési Központ szolgáltatásellenőrei mellett a Budapesti Rendőr-főkapitányság, a Közlekedési Hatóság (BFKH-KFF) és a XIII. Kerületi Közterület-felügyelet is részt vett a 2025-ös Sziget Fesztivál ideje alatt a személyszállítási szolgáltatások ellenőrzésére indított rendszeres akciókban. Az ellenőrzésekben továbbá több alkalommal a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a fogyasztóvédelmi hatóság, valamint egy alkalommal a Foglalkoztatás-felügyeleti és Munkavédelmi Főosztály (BFKH-MVMU) munkatársai is megjelentek.
Közel 400 ellenőrzés és rendszeres próbavásárlások
A BKK szolgáltatásellenőrei a Fesztivál ideje alatt a beköltözéstől a kiköltözésig tartó nyolc nap során két műszakban közel 400 ellenőrzést végeztek, amelyek közül 164 esetben készült hivatalos jegyzőkönyv. Utóbbi esetek közül 89 tartalmazott szabálytalanságot: 83 alkalommal a taxiszolgáltatás, 6 alkalommal pedig az engedély nélküli taxiszolgáltatás miatt szabtak ki büntetést. A BKK 54 esetben próbavásárlók közreműködésével hajtotta végre az ellenőrzést.
A hatóságok a BKK ellenőreinek közreműködésével hat járműről vettek le rendszámot, amellyel a szükséges engedélyek nélkül végeztek személyszállítást. Többször előfordult, hogy a taxisofőrök nem a kért úti célra szállították utasaikat; ilyen esetekben a BRFK munkatársai a járműveket kivették a forgalomból, majd az ellenőrzési pontra kísérték.
Ezek voltak a leggyakoribb problémák
Az ellenőrzések során általános probléma volt, hogy a járművezetők nem adtak pénzügyi bizonylatot, valamint hiányoztak a kötelező arculati elemek a járművekről, úgymint az utastájékoztatók, a műszerfali tarifatábla vagy a taxiállomás-használati hozzájárulás matricája. Előfordult, hogy egy taxis több mint másfél éve lejárt személytaxi-vezetői igazolvánnyal szállított utast.
Az engedéllyel rendelkező taxisok körében is akadtak, akik a jogszabályban meghatározott hatósági árnál jóval magasabb viteldíjat alkalmaztak. A BKK többször tapasztalta, hogy a taxisofőrök előre meghatározták a viteldíjat, és taxaméter használata nélkül, az előre meghatározott összeg ellenében teljesítettek szolgálatot. Jó példa az együttműködés hatékonyságára, hogy a Sziget fesztiválnál szolgálatot teljesítő ellenőrök jelzése alapján a Repülőtéren a BKK a közlekedési hatóság munkatársaival együtt vonta ellenőrzés alá azt a két taxist, akik a hatósági árnál jóval drágábban, előre kikötött fix díjért szállítottak utasokat.
Az ellenőrzés során olyan taxist is elfogtak, aki a Nyugati pályaudvartól a fesztivál helyszínére hatvanezer forintért szállította az utasokat – ez több mint tizenkétszerese az ötezer forint alatti szabályos viteldíjnak. A sofőrt a BRFK munkatársai csalás gyanújával előállították.
A fesztivál ideje alatt továbbá a BKK többször is azonosított engedély nélküli szolgáltatókat, amelyek különféle mobilalkalmazásokon keresztül, hétköznapi civil járművekkel végeztek személyszállítást. Ezekben az esetekben a BRFK közúti bírságot szabott ki, a Közlekedési Hatóság pedig a jármű forgalmi engedélyét és rendszámát bevonta, valamint eljárást indított a járművezetővel és az üzembentartóval szemben. Egy esetben Viber-alkalmazáson keresztül rendelt, engedély nélküli taxiszolgáltatás lebonyolítását is feltárták az ellenőrök. A zárt csoportban történt megrendelést követően a szolgáltatást egy olyan jármű végezte, amelynek vezetője nem rendelkezett a szükséges engedélyekkel. A hatóságok eljárást indítottak a járművezető ellen, a rendszámot és a forgalmi engedélyt is bevonták.
Az utazóközönség és taxis piac közös érdeke, hogy a becsületes, szabálykövető taxisok közül kiszűrjék azokat, akik nem tartják be a jogszabályokat. A BKK továbbra is elkötelezett a jogszerű, biztonságos és átlátható személyszállítási szolgáltatások biztosítása mellett, és a jövőben is szoros együttműködésben dolgozik az ellenőrzésre jogosult hatóságokkal a szabálytalanságok visszaszorítása érdekében.
